Azt valószínűleg csak a hardcore Bud Spencer-rajongók tudják, hogy örök kedvencük 1997-ben (egy évvel az utolsó Terence Hill-lel közös filmje, a Bunyó karácsonyig után) egy vérben, mellekben és szexjelenetekben tobzódó, horrorba hajló krimiben is szerepelt. A végső határ a 90-es évek tipikus terméke volt: A báránysültek hallgatnakhoz hasonlóan a korszak legsikeresebb sorozatgyilkosos filmjét, A bárányok hallgatnakot próbálta történetben és hangulatban is utánozni, több-kevesebb sikerrel.
A homloktájékon erősen kopaszodó, XXL-es zakót hordó Bud Spencer ezúttal egy madridi zsarut alakít, aki egy férfiakat megszégyenítően elszánt, női nyomozóbíróval (Lydia Bosch) karöltve próbálja elkapni a várost rettegésben tartó, ledér asszonyokra specializálódott, hangtorzítóval rádióműsorokba telefonálgató sorozatgyilkost (Juanjo Puigcorbé).
A film érdekessége, hogy a gyilkos személye már nagyjából az ötödik percben kiderül: maga a nyomozást segítő törvényszéki pszichológus az, aki éjszakénként nőket fojtogat gumikesztyűben, hogy aztán trükkökkel, csábítással és újabb hátrahagyott hullákkal valaki másra terelje a gyanút. Sajnos még Bud Spencer nyomozófigurája sem látja meg benne időben a bestiális hajlamú bűnözőt.
A kifinomult ízlésű, művelt és segítőkész szakértőre ugyanis senki sem gyanakszik, így kénye-kedve szerint manipulálja a magánéleti gondokkal küzdő, magányos bírónőt. De ágyba viszi a saját szakállára nyomozásba kezdő, mutatós rádiós műsorvezető lányt is (akit a korszak francia szexszimbóluma, a hiányos fogsora ellenére is érzéki Béatrice Dalle alakít), így a néző végig azon izgul, vajon a sok egymás ellen fordított szereplő életben marad-e a film végére, és képes lesz-e elkapni a kegyetlen mosolyú pszichológust.
A végső határ érdekessége, hogy míg a korábbi Bud Spencer-filmekben soha sem volt hangsúlyos a szexualitás, és bikinifelsővel takart melleket is legfeljebb csak akkor mutattak, ha a Spencer-Hill-páros épp a tengerparton verekedett a rosszfiúkkal. Itt több jelenetben is villantanak az alulöltözött női mellékszereplők, az a rész pedig különösen vicces, amikor a jó öreg Bud egy félvér ázsiai prostit keres, aki az egyik gyilkosság szemtanújának a nője, ezért a kocsisoron végigrombolva minden kufircoló párt kirángat a hátsó ülésről. De több dolgot már inkább nem spoilereznék el, mindenki fedezze fel magának a Bud Spencer-életmű eme kevésbé ismert fejezetét!
(A filmet december 4-én, 23:15-kor lehet elcsípni a Viasat3-on)
A végső határ (1997) - értékelés: