Borzasztó volt a Kellan Lutz-féle Herkules, pedig a sword & sandal zsáner évtizedek óta virágzik, és rengeteg olyan jónős-szörnyes-izomhegy barbáros fantasy film van, ahonnan ötleteket meríthettek volna a készítők a 300 és a Gladiátor helyett.
1961 például egyenesen a szandálos harcosok éve volt. Schwarzenegger gyerekkori brit bálványa, a testépítő Reg Park két Herkules-filmet is forgatott (a másik a Hercules at the Conquest of Atlantis volt), ami mellé Frank Gordon is elkészítette a sajátját (Maciste vs Hercules in the Vale of Woe), de ugyanebben az évben Atlasz (Atlas in the Land of the Cyclops), Sámson (Samson and the Seven Miracles of the World), Góliát (Goliath and the Vampires) és Ursus, Herkules fia (Ursus, Son of Hercules, The Revenge of Ursus, Ursus in the Valley of the Lions) is kigyúrt izomkolosszusként villogtatta az izmait a futószalagon készülő, olaszországi sword & sandal filmekben.
A kultikus olasz horrorrendező, Mario Bava a saját Herkules-mozifilmjében szakított a görög mítoszokkal és Héraklész nemeai oroszlános-hidraölős-tizenkét próbás legendájával. Helyette inkább egy rakás csontvázat, kőszörnyet és boszorkányt szabadított a szandálos hősre a Hercules in the Haunted Worldben. A film érdekessége, hogy a csontváztőrrel hadonászó főgonoszt, Licos királyt a korabeli brit Drakula-filmek kultikus sztárja, Sir Christopher Lee játszotta, ezért sok országban Herkules a vámpír ellen címmel mutatták be a Herkules az alvilágbant.
A történet faék egyszerűségű: Herkules (Reg Park) és a féltestvére, Theseus (George Ardisson), akinek szintén a folyton félrelépő Zeusz volt az apja, és ő is örökölte az olümposzi nőfaló étvágyát, alászállnak az Alvilágba, hogy ott mai szemmel már eléggé nevetséges habszivacs szörnyeket és gumicsontvázakat lecsapva legyőzzék a sötétség erőit, majd hazamenjenek huncutkodni Göröghon bombanőivel.
Mario Bava szerencsére mesteri hangulatot teremt a ködös-folyondáros jeleneteivel, bónusznak pedig a film női szerepeit is a '60-as évek olasz szexszimbólumainak adta. Igaz, a kőkoporsóból kikelő szőke főhősnő, Leonora Ruffo nem dobja le benne a textilt, de Médeiát már a korszak egyik sűrűn vetkőző bombázója, Gaia Germani játszotta:
Helénát pedig Monica Neri alakította, akit ki tudja miért, még a készítők is összekevertek a horrorveterán Rosalba Nerivel:
Herkules az alvilágban (1961) - Ítélet: