Magyar sikersztori: 20 éve hódít a Hatalom Kártyái

2015. december 31. 12:00 - -Szűcs Gyula-

Csöcsös papnők és vicces nevű szörnyetegek, előre!

ork_pakli.jpg

Ha karácsony, akkor nekem mindig a Hatalom Kártyái Kártyajáték jut eszembe először - persze csak a bejgli és a szaloncukor után! 20 évvel ezelőtt, 1995 karácsonyán bontottam fel ugyanis az első ajándékba kapott kártyapaklimat, amiben ilyen vicces nevű szörnyek lapultak:

  • bombagoly,
  • szárnyas gömböc,
  • gonyolék,
  • Rambo bogár,
  • sötét motyogó
  • meg persze a joviális mikroszockó!

A téli szünet után természetesen azonnal rávettem az osztálytársaimat a Hatalom Kártyái paklik vásárolgatására, és képzeletbeli varázslómesterekként kezdtük el csépelni egymást az Alanori Aréna homokján: órán az általános iskolai osztályterem padjai alatt, aztán meg tanítás után a beton pinpongasztalon. A HKK kiadója, a Beholder Kft. az elmúlt két évtized alatt bőven ellátott bennünket még több hülye nevű rémséggel (úgymint krabberek, ganüidek, triklem drakolderek, thargodaok, tguarkhanok és társaik), viszont idővel szerencsére az olyan hagyományos fantasy elemeket is sikeresen visszaszivárogtatta a HKK kezdettől fogva eklektikus világába, mint az orkok, a törpék, a sárkányok, az élőholtak vagy a lengén öltözött amazonok, papnők és boszorkányok.

hkk_cover.jpg

Hiszen utóbbiak már azoknak a fiataloknak is mondanak valamit, akik a Warcraft vagy az Elder Scrolls játékok előtt ülve nőttek fel, és soha nem töltöttek ki és adtak postára Utasítási Lapot a Túlélők Földje levelezős(!!!) szerepjátékhoz, ami a hőskorszakban még a HKK nagytestvére volt. A Hatalom Kártyái szörnyserege ugyanis eredetileg az itteni világban szerepelt.

Az első bátor Túlélők Földje-játékosok 1992-ben vághattak neki annak az ismeretlen félszigetnek, ami egyedüliként élte túl a játék világán végigsöprő mágikus kataklizmát. Hetente kaptuk meg postán a rőtmanókkal, orbitális mackósajtokkal és más vicces nevű szörnyekkel csatázó, kőhegyű lándzsás karaktereink kalandjait, aztán otthon szépen kitaláltuk, merrefelé akarunk még elmászkálni a feltérképezetlen vadonban, elküldtük a Beholdernek az Utasítási Lapot, majd vártuk, hogy egy hét múlva újra csöngessen a postás. Az internet előtti, kőkorszaki világban ezreket vonzott ez a furcsa távjáték. Így amikor a Magic: The Gathering megjelenésével itthon is kitört a gyűjtögetőskártya-őrület, a Beholder Kft. úgy döntött, összeköti a kettőt. Ekkor született meg a Túlélők Földje és a Magic szerelemgyereke, a Hatalom Kártyái Kártyajáték, amihez azóta is a játék eredeti tervezői, Makó Balázs és Tihor Miklós (valamint a laptervezésbe bevont játékosok) találnak ki minden évben többszáz új kártyalapot.

Makó Balázs nagyjából 10 éve, egy régi Alanori Krónikában (így nevezték a Beholder játékipari szaklapját, a néhai Bíborhold kistestvérét) ma már kicsit megmosolyogtató módon, Fidesz-klubházat és Moszkvicsot emlegetve emlékezett vissza a kezdetekre és a daliás aranykorra:

Rengeteget AD&D-ztem, főleg meséltem, és imádtam mindenfélét kitalálni és az egyensúlyt megteremteni közöttük. Szerepjátékokban is sokszor meséltem különböző játékokat, versenyeket, ahol a játékosok megmérkőzhettek egymással vagy az általam irányított ellenfelekkel. Miklóst ismertem az egyetemről (mindketten programozók vagyunk), a szerepjátékot is együtt kezdtük. Ezenkívül a feleségem már írta az első TF regényt, a Túlélőket. Ennek a sorozatcíme volt A hatalom kártyái, és kártyák szerepeltek a történetben is (még azelőtt, hogy az egész kártyajáték szóba került volna), innen kapta nevét a játék. A könyvekből egyébként sok más is átkerült a kártyába és a levelezős játékba: pl. Chara-din vagy a varkaudarok inváziója.

Elmentem tehát Miklóshoz a javaslattal. Azt mondta, már többeknek eszébe jutott, hogy lehetne ilyen játékot csinálni, de senki sem kezdett bele. Abban állapodtunk meg, hogy megtervezem, kitalálom, teszteljük, aztán majd meglátjuk. A játék első verziója egyáltalán nem hasonlított a mostanira. Táblás játékot találtam ki: a tábla a Túlélők Földjét reprezentálta, ezen lehetett területet foglalni, emberekkel betelepíteni, és az elfoglalt területen mozoghattak a szörnyek, kalandozók. Volt erdő, domb, síkság és mocsár típusú terület, ezek különböző manát adtak, az emberekkel betelepítettek pedig hitet is. Ebből lehetett megidézni a lényeket, varázslatokat, tárgyakat. A lények rákerültek a térképre, ott mozogtak, ha ellenséges lénnyel egy mezőre léptek, akkor harcoltak, az ellenséges területet pedig a te oldaladra tudták fordítani. Eleinte a feleségemmel, Katival teszteltük, később Macival is. Igyekeztünk teljes titoktartás mellett dolgozni (hogy ez mennyire sikerült, az kérdés), nehogy más is lecsapjon az ötletre, és megelőzzön. Pár hónapig így alakult a játék, egyre többen kezdtük tesztelni, Miklós is beszállt, már eldöntötte, hogy érdemes lesz ezzel foglalkozni. Egész jónak tűnt a játék, de kiderültek komoly problémák is: a tábla drágasága és hordozhatóságának kérdése, hosszú volt a játék, és volt vele egy általunk "átbillenésnek" nevezett probléma. Ez utóbbi azt jelentette, hogy az egyik játékos előnyre tett szert, onnan már nem lehetett fordítani, de még sokáig elvegetált az ellenfél. Mindezek miatt más alapokról kellett elindulni. Egy délutánt átvitatkoztunk Miklóssal, én kezelhetőnek láttam a problémákat, ő amellett kardoskodott, hogy próbáljuk inkább a tábla nélküli verziót, végül megadtam magam (így utólag: alighanem igaza volt). Mindez valamikor 1995. januárjában történt.

Az új verzió rendszerét Miklós rakta le, amelyhez Erdős Árpi és Maci adott további ötleteket, majd együtt csiszolgattuk, ekkor született az őrposzt és a harcrendszer (jópár dolgot átvettünk a táblás verzióból is, a Védekezési Bónuszt ott még otthon-bónusznak hívták). Kezdetben az ÉP és a VP egy mennyiség lett volna, de ezt gyorsan elvetettük, épp az átbillenés miatt, mivel ekkor ha valaki elkezdett rosszul állni, rohamosan csökkentek a lehetőségei. Eleinte fixen 3, majd 4 VP-t kaptak a játékosok, de a kezdő előnyének csökkentésére kitaláltuk az 1-2-3-4 VP-s gyűjtést, majd a lapok VP költségének differenciálása miatt 5 VP-ig mentünk fel. Kezdetnek a Leah, Raia és Fairlight színeket dolgoztuk ki, azok közül is először jórészt a lényeket. Ekkor született a Lila brekk és a Sörényes ubuk, amelyek színesítő szövegét csak poénból írtuk rá, de később meghagytuk. Készült egy képlet is a lények költségének kiszámítására: pl. x/y -os lény x+y-1 VP, kalandozó +1 VP, regenerálódás +2 VP, mágikus védelem +2 VP, és hasonlók, ezek persze az idők során sokat finomodtak. Amikor a szabályrendszer működőképesnek tűnt, elkezdtük kitalálni a többi kártyát is.

A tesztelések során főleg etikettpapírra nyomtatott és valamilyen kemény lapra ragaszott szöveget használtunk, de pl. az első verziónál még kézzel csináltam a térképet és a lapokat is rajzlapból. Volt egy időszak, amikor minden istennek megfelelő színű lapja volt, de ez nem volt az igazi, mert hátulról is meg lehetett ismerni. Ez az ún. alfa tesztelés kb. 6 hónapig tartott, hetente 1-2 alkalommal gyűltünk össze Miklós 37 m2-es, Kálvin téri lakásában, 10-12 tesztelővel. A meccseknek inkább szórakoztató, "fun-hangulata" volt egész sokáig, senki sem a leggyilkosabb kombinációkat kutatta, mígnem Maci össze nem rakta az első igazán gyilkos paklit. Garokk, Gorombilla, Ubuk, Erő ökle: aznap senkitől sem kapott ki, mindenki csak bámult a kétperces meccsek után. Aztán megindult a gyilkos paklik evolúciója, az első igazán hatékony lénynélküli paklit Miklós rakta össze, Szücsy Dani akkor döntött úgy a Szívrohamoknak köszönhetően, hogy az igazi rohampakliban nem 1, hanem 2 ÉP-s lények vannak.

Amikor már úgy éreztük, van elég lapunk, és ezek nagyjából már ki vannak tesztelve, áttértünk a tesztelés utolsó fázisára. Ezen már több mint húszan vettek részt, a régi FIDESZes szerepjáték klubban, egy külön időpontban (béta teszt). Mindenki minden alkalommal kapott egy-egy általunk összeválogatott paklit (először alapot, később kiegészítőt), ezekkel játszhatott (ekkor még általában tétre), cserélgethette őket, és a kártya megjelenése után becseréltük valódi lapokra őket. (Ez egy kicsit macerásra sikerült, a tesztelők nagyon türelmetlenek voltak, ezért a végén a becserélés fagyos télen, Miklós Moszkvicsának csomagtartójában "kukázva" történt, nem tökéletesen ellenőrzött körülmények között...) Így jó játékkörnyezetet sikerült teremteni, és a játékosok nagyobb lelkesedéssel teszteltek, a ritka lapok tényleg ritkák voltak.

A HKK-t a kezdeti időkben néha botrányosan ronda illusztrációk jellemezték. Igaz, a korszak ünnepelt underground rockzenész-képzőművésze, Hörcher László képei azóta legendásak lettek:

output_ikhpm4.gif

Ma viszont már olyan sztárrajzolók készítik a kártyaillusztrációkat, mint a külföldi piacra dolgozó Boros–Szikszai-páros, Szügyi Gábor vagy Tikos Péter. Ráadásul bónuszként néhány lapon a kamasz srácok legnagyobb örömére fedetlen keblek is láthatók, hiszen az ilyesmi évtizedek óta a fantasy műfaj kötelező kelléke.

boros_szikszai_hkk.jpg

Az új játékosok megnyerése érdekében tavaly is és idén is egy-egy nagyon jó újítást vezetett be a Beholder. A 2015-ös, viszonylag friss újdonság az úgynevezett Alfa Paklik megjelenése. Ezek voltaképp előre összeállított dekkek a más fantasy játékból már ismerős fajokra építve, a rutinos HKK játékosok körében régóta ismert és kedvelt lényes koncepciók mentén:

  • Az orkok sokan vannak, olcsó idézési költségűek, és az ork katapulttal a játékost megtámadó szörnyeink belehajigálhatóak az ellenfélbe, nem egyszer 10-12 sebzést kiosztva ezzel, akár már az 1. körben is! A gyűjtőbe küldött, majd onnan laphúzásért és plusz varázspontért a semmibe rakható orkok miatt ráadásul a 2. körtől kezdve szinte behozhatatlan lesz az előnyünk.
  • A kalandozók paklija néha még az ork koncepciónál is erősebb: olcsón leidézett, aktívan asztalra kerülő elfjeink, árnymanóink és kobuderáink egymást tápolva gyakran szintén 10-12 ÉP-t sebeznek az ellenfélen egyetlen körben. De inkább többet!
  • A sárkányok paklija ugyan a legszebben megrajzolt képeket tartalmazza a négy csomag közül, de itt a lények közül néhány sajnos túl drágán idézhető meg, és még csak nem is igazán erősítik egymást. Mire felállítunk egy ütőképes őrposztot, az ellenfél tönkrever bennünket a laponként 1 varázspontért leröppenő ork- és kalandozóhordájával.
  • A vámpírok pedig igaz, hogy egy nagyon hangulatos csapattal szálltak be az Alfa paklik küzdelmébe, de mivel a másik három csoport lényei szinte kivétel nélkül repülnek (igen, az orkok meg az elfek is, bármilyen hülyén is hangozzon ez!), itt pedig alig van szárny ikonnal ellátott lény, a tesztjátékunk alatt alulmaradtak a vérszívók a másik három alappaklival vívott küzdelemben. A 3-4. kör környékén persze már ezen az oldalon is tudnak aktivizálódni iszonyú sebzésű gigászok, de odáig sajnos ritkán jutnak el, mert a katapultba ülő, kamikaze orkok és az egymással kombózó kalandozók megeszik reggelire a vámpírokat... Hangulatilag viszont abszolút ezt a paklit rakták össze legjobban a készítők: nincsenek tölteléklapok, még a sebző és gyógyuló varázslatok is illenek a vámpírkoncepcióba.  

alfa_paklik.jpg

Az mindenesetre biztos, hogy a pörgős és gyors, azonnal átlátható Alfa paklikkal a tizenéves fiatal játékosoknak is könnyedén elmagyarázhatóak a szabályok, és azonnal elkezdhetünk velük játszani. Sőt, én egy okos 6 évessel is vígan elkártyázgattam a karácsonyi szünetben: a kis matekzseni unokaöcsém imádta számolgatni a kalandozópakli lapjainak egymást erősítő plusz sebzéseit, aztán egyetlen kör alatt leverni rajtam 16 ÉP-t!

De ami talán még ennél is fontosabb: az orkokkal, a kalandozókkal, a sárkányokkal és a vámpírokkal sikeresen vissza lehet csábítani a HKK világába azokat az exjátékosokat is, akik az ezredforduló környékén morzsolódtak le, a rengeteg azóta született, új szabály miatt (háló, zanszilánk, anti-mágia, anti-blokkolás, izomjelző, köd, rezisztencia, stb.) pedig már nincs kedvük újra belevetni magukat a lapkészlet bogarászásába.

És ez most egyáltalán nem üres PR-duma! Direkt azzal a régi cimborámmal teszteltem le a négy Alfa paklit, akikkel annak idején az általános iskolában kitaláltuk az első Ütközet+Széthúzás a bandában kombókat, és aki legelőször rakott össze az iskolai büfében egy csak repülő lényekből álló, pörgős paklit, hogy aztán egy Árvízzel letakarítsa a négyfős körjáték összes őrposztját! Namármost ez a cimbora, aki az ezredforduló után tárgyas passziánszdekkel meg bűbájpaklival gyilkolt 3 kör alatt, aztán valamiért évekre megunta a HKK-t, a kalandozós paklival olyan gyermeki lelkesedéssel vetette bele magát egy este 6-tól reggel 6-ig tartó játékmaratonba, mintha még mindig gondatlan egyetemisták lennénk egy közös albérletben, 2001 környékén! Na de aminek a legjobban örült:

végre nem csak egymás ellen játszható a HKK, hanem egymással összefogva, kooperatív módban is!!!

oslich.jpg

Sőt, a HKK egyedül is játszható lett! Ezt a forradalmi újítást 2014-ben vezette be a Beholder az őslich lapokkal. Ebben a játékmódban a játékosoknak nem egymás életerő pontjait kell nullára csökkenteni, hanem a külön lapként kezelt őslichét, akinek annyiszor 25 ÉP-je van, ahányan hadat viselnek ellene. Minden ugyanúgy zajlik, mint egy rendes HKK meccsen, azaz a játékosok a saját körükben lényeket idézhetnek le, építkezhetnek, varázsolhatnak (sajnos a lich hálója miatt kézből csak 2 lap játszható ki, így felértékelődnek az egy lappal több lényt termelő kártyák). Ezután az őslich köre jön: hatoldalú kockával kell eldönteni, hogy sebezni fog-e, lapokat dobatni, gyógyulni, idézést drágítani vagy épp varászpontokat pusztítani.

A fenti játékmódból persze az következik, hogy az őslich elleni meccsen értelmetlenné válnak az olyan koncepciók, amik kártyát dobatnak az ellenfél kezéből vagy paklijából (xenomorfok, motyogók, szevasztok!), de legalább így olyan lapokat is előszedhetünk a cipősdobozok mélyéről, amikkel már évek óta nem játszottunk. Az őslich-móddal egyúttal azokat is rá lehet végre venni egy kis HKK-zásra, akiket eddig a kötelező egymás elleni küzdelem eddig visszatartott (nekem is vannak például ilyen barátaim, akik ha választani kell, inkább a kooperatív Arkham Horrorral játszanak, és nem a versengő játékokkal).

Végezetül szerényen még annyit tennék hozzá a fent leírtakhoz, hogy az őslich-es verzió gyakorlati megvalósulására különösen büszke vagyok, az alapötletet ugyanis én találtam ki (legalábbis Makó Balázs a 2013-as Beholder találkozón, a közös beszélgetésünk után gondolkodott el azon, hogyan lehetne kooperatív módon is játszani a már meglévő lapkészlettel). Remélem, a következő HKK-pakliba rakott egyik őslich feje helyén majd az én arcom fog díszelegni!

Hatalom Kártyái Kártyajáték

Idén lett 20 éves az első magyar gyűjtögetős kártyajáték. Akár egy-két paklival is jól szórakozhatunk, de a HKK igazi varázsa a többféleképp kombinálható, többezer lap, amikből versenypaklit építve akár komoly pénzdíjas, profi meccseken is elindulhatunk!

Játékosok száma: általában kettő, de akár 1-8 fő is játszhatja
Ajánlott életkor: 8+
Játékidő: 5 perctől fél óráig bármi lehetséges
Nehézség: 4/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: bármikor 
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelve, részletes szabálymagyarázat a Beholder Kft. honlapján olvasható

Ár: laponként eltérő (az Alfa pakli 1300 forint) / Hol kapható itthon?

Ítélet:

5hcsillag560.jpg

 

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr528217080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Démonmac1 2015.12.31. 23:36:22

Ezzel játszik még egyáltalán valaki?

Mr.Wario 2016.01.01. 00:55:36

No..szép volt, jó volt, ez így van, de..és úgy mondom, hogy SAJNOS, de elrobogott a Beholder mellett az idő, de nagyon. Míg régen újítóak, innovatívak voltak mára ez teljesen kiveszett belőlük.

A HKK-t már réges régen online és nemzetközivé kellett volna tenni, ezzel próbálkoztak ők is, majd úgy látták, hogy nem megvalósítható, nem éri meg vele nyűglődni, jött egy külsős fejlesztő..aki tulajdonképpen a technikai kivitelezést jól megcsinálta, de igyekezett egy az egyben átrakni a játékot, ami öreg hiba volt..túl bonyolult, lassú, körülményes a mai online világban a HKK. De simán lehetett volna belőle egy Hearthstone féle verziót készíteni.. No, most már eső után köpönyeg, a HKK online csúnyát bukott, azóta sincs róla hír, nem is lesz, s valszeg jól is van ez így. Ezek az új paklik meg alig érdekelnek már valakit, ok, inkább úgy mondom, töredékét, mint régen. Mégis ezt nyomatják, mert a lelkes kis rajongó bázis még eltartja a céget (tf is működik mind a mai napig).

A másik a TF. Szó volt róla, hogy lesz belőle egy online verzió, mutogattak képeket, írtak róla híreket. Ez még akkor volt, amikor a böngészős játékoknak még volt piaca, így egy kattintgatható böngészős game lett volna. Ugye mondani sem kell, hogy abból sem lett semmi, most meg már ki a fene kíváncsi a böngészős játékokra, senki. A végzetúr is haldoklik az aranykor után, a Mágia mestereit meg inkább hagyjuk (bár hozzáteszem, ez utóbbi angolul, mobilra portolva még labdába is rúghatna).

Aztán ott van a Beholder honlapja..megállt az idő rajta, de ez mondjuk sajnos igaz az összes Beholderes netes designra, masszív 90-es évek hangulat, ami nekünk idősebbeknek esetleg még tetszhet, de a fiatalabb korosztály sikítva menekül szerintem (vagy legalábbis idegen számukra).

Aztán, hol vannak a mobil applikációk?:( A közösséggel sem tudnak bánni, azt hiszik, hogy még mindig a fórumokon zajlik az élet, mint 94-ben.A Facebookon bár próbálkoztak valamivel, egy ideig volt valami marketingesük is, de ha azt mondom, hogy -gondolom- a központinak szánt Beholder webboltos FB lap 125 lájkot tud felmutatni akkor azt hiszem kijelenthetjük, eléggé rosszul végzik a dolgukat. A végzetúros lap 4ezer lájkolót hozott 5+ év alatt, ez is siralmas egy ekkora cégtől, egyszerűen nem értik hogyan, mivel kellene a közösségi marketinghez nyúlni, meg úgy egyáltalán, az új évezredben berobbanni.

Egyszóval: érthetetlen mi történt a Beholderrel, hiszen programozók, s kreatív koponyák vezetik, megvolt a megfelelő lendületük, na meg anyagi forrásuk is, mégis, egyszerűen belesüllyedtek a langymeleg pocsolyába, ott ragadtak 94-ben, valaki szabadítsa már ki őet, mert egyébként kár értük..

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.01.01. 00:57:50

@Dr.Démonmac1: Persze! Te milyen paklival nyomtad anno! :)

Iron1 2016.01.01. 03:10:47

Gyula, a jobbaknak van saját lapjuk (bár nem arcképes ;) ): beholder.hu/php/hkk_lapkep.php?id=2255

Tizensok éve hagytam abba, mert egyre inkább beérte a külföldi játékok árait, s közben a játékfejlesztés nem volt ugyanolyan jó. PErsze az király volt, mikor összeraktunk egy közös pakliba egy halom gyakori-nemgyakori lapot és egy közös paklival játszottunk

Iron1 2016.01.01. 03:10:50

Gyula, a jobbaknak van saját lapjuk (bár nem arcképes ;) ): beholder.hu/php/hkk_lapkep.php?id=2255

Tizensok éve hagytam abba, mert egyre inkább beérte a külföldi játékok árait, s közben a játékfejlesztés nem volt ugyanolyan jó. PErsze az király volt, mikor összeraktunk egy közös pakliba egy halom gyakori-nemgyakori lapot és egy közös paklival játszottunk

J. McClane 2016.01.01. 08:36:07

Ez még van? meglepődtem. Igaz 10 éve nem voltam már RPG boltban, de akkor még a második otthonom volt egyik-másik

agarik 2016.01.01. 10:25:29

@Mr.Wario: Igazából nem vezetik programozók. Egy "programozójuk" volt 2015 feléig kábé, és az elég zagyván programozott. Azóta kaptak egy rendeset, meg kell várni 2016-ban mire lesz elég, mert eddig kb. csak felmérte a rendszert és kitisztította a Sárkányölőt.

A könyvkiadó-részlegüketsajnálom, azt megölte az Alexandra (vagy Libri?) összeomlásakor szintén Állambácsi.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.01.01. 13:53:18

@agarik: A könyvkiadói résszel az lehetett a baj inkább, hogy a kiadható Battletech és Shadowrun könyvek elfogytak, illetve az ezredforduló után már drasztikusan visszaesett minden sci-fi és fantasy könyv eladási mutatója itthon a Magustól a Cherubionon át a Vampire klánregényekig és a Kaland-Játék-Kockázatokig. :( Egyszerűen olyan generációk jöttek a mai 30-as 40-esek után, akiket már nem hozott ugyanannyira lázba az asztal körüli RPG, az olvasás és a videojátékok, csak az utóbbi.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.01.01. 14:00:01

@agarik: Illetve a Beholdernek Robert Jordan mellé találnia kellett volna egy másik ilyen kaliberű, féltéglákat produkáló írót - például még a Trónok harca divat előtt megjelentetni G R R Martin írásait.
Esetleg rányomulni a Star Wars könyvekre, és nem hagyni hogy az a Szukits privilégiuma legyen itthon (ezt ugye most meglépte a Libri)

Mr Pickles 2016.01.01. 14:25:38

Ma kezdetem el Mgic duelt xboxon :) ha lenne HKK akkor azt játszanám de nincsen.

Balázs Makó 2016.01.14. 12:51:21

Most bukkantam a cikkre, nagyon hangulatos, köszi!
Jelentem, a (papíros) HKK él és virul, sőt az utóbbi 1-2 évben fellendülést sikerült elérni!
A baráti meccsek, poénkodások, a versenyek hangulata semmihez sem fogható.
Ha érdekel, kukkants ide: www.hkk.hu (igen, kicsit régies, de sok az infó és élnek a topicok) vagy ide: www.hkkblog.hu vagy nézz le a Dungeonbe (www.dungeon.hu) mondjuk egy péntek délután.

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.08.17. 14:29:14

Én is beszálltam a játékba, mint Vágási Feri az internetbe, de aztán diákként nem bírtam a költségeket, de úgy látom, most egész jó áron van és ami nekem nem megy az a pakliépítés. Szóval lehet kipróbálok egy alfpaklit az asszonnyal.
Helló