A Valhalla Páholy elévülhetetlen bűnei 1. rész: a Carpe Diem

2017. április 08. 12:00 - -Szűcs Gyula-

Tudtad, hogy a '90-es évek legendás popcsapatát a Valhalla Records futtatta fel?

Elemi erejű atomcsapás ért a múltból: eszembe jutott, hogy valamelyik régi, 1994-es Rúna magazinban egészoldalas hirdetést kapott a Carpe Diem nevű hazai popcsapat! Ami ugye nem volt más, mint Novák Csanád és a Valhalla Páholy (vagyis hogy egészen pontosak legyünk: a Valhalla Records) frappáns válasza a korszak eurodance őrületére, ami természetesen némi késéssel Magyarországra is begyűrűzött Nyugatról! Sajnos magát a Rúna magazint nem találtam meg a hirdetéssel, de szerencsére a Carpe Diem első, Élj a mának című kazettájának minden brossúrája megmaradt az utókornak. Íme:

valhalla_records3.jpg

A Valhalla mindig is profi volt abban, hogyan adaptálja hazai környezetbe (vagy épp nyúlja le egy az egyben) a külföldön sikeres franchise-okat. A legendás m.a.g.u.s. szerepjáték volt a mi kicsi és savanyú AD&D szabálykönyvünk, a Kiálts farkast! és a Két életem egy halálom pedig a szegény ember Neurománca. A céget vezető Novák Csanád pofátlan magabiztossága, na meg persze a szocializmus évtizedeiben hírből sem ismert szerzői jogi törvények miatt a '90-es évek elején a Valhalla ontotta a licencengedély nélküli licencregényeket a Csillagok háborúja, a Doom és az Alien Vs. Predátor franchise-okhoz. Más kérdés, hogy az olyan valóban tehetséges Valhallás írók miatt, mint Gáspár András, Nyulászi Zsolt vagy Szántai Zsolt ezek a könyvek általában sokkal jobbak lettek, mint amiket jól ismert brandek hivatalos regényírói produkáltak. A Boros-Szikszai rajzolópáros borítói pedig simán hozták már ekkor is a német, brit vagy amerikai kiadványok színvonalát.

valhalla_records.jpg

A '94-re egyértelműen piacvezetővé vált Valhalla dörzsölt főnöke, a városi legendákban egyenesen egy mini-Fenyő Jánosként emlegetett Novák Csanád joggal gondolhatta ekkor azt, hogy az addig csak könyvkiadással és bérmunkában végzett dizájnmelókkal foglalkozó cégnek több lábra kell állnia - még ha nem is négyre, mint a logójában ágaskodó, nyolclábú, mitikus csodaló. A Valhalla Records két alapembere az executive producer Novák Csanád és Marjai Csaba producer-dizájner lettek. Ők:

valhalla_records6.jpg

Összerakták, amijük van, vagyis Novák akkoriban egyértelműen lehengerlő marketing- és lobbierejét és Marjai zeneipari tapasztalatát (gyaníthatóan ugyanis ő ugyanaz a Marjai Csaba, aki nemrég például felépítette a semmiből Havasi Balázs zongoravirtuózt). A végeredmény egyfelől Vincze Lilla Két holdja és a kapcsolódó hibrid fantasy-akcióregény lett (erről majd egy másik posztban még lesz szó), másfelől a Carpe Diem lett, Funah Fannyval, Benda Gergellyel és Erős Attilával.

valhalla_records4.jpg

Azt persze akkoriban még nem tudtuk, hogy nem is Fanny énekelt az albumon, hanem Stefanidu Janula, Tunyogi Orsi és Ulmann Zsuzsa - pedig ez az infó félig-meddig már a kazettaborítón is szerepelt. Persze ebben ma már nincs semmi meglepő, hiszen azóta kiderült, hogy Keresztes Ildikótól Kozma Orsiig az összes énekesnőnk az UFO, a 4FClub és más magyar popcsapatok albumain dolgozott névtelenül, akkoriban iszonyú jónak számító pénzekért.

valhalla_records2.jpg

Az viszont nyilvánvaló, hogy a lentihez hasonló, enyhén szexista reklámszövegeket Novák Csanád írta, hiszen évekig ugyanebben a haverkodós-összekacsintós-lazagyerek stílusban vezette a Rúna magazin levelezési rovatát és írta az Előbeszédeket, a beígért kiadványok késése miatti, soha véget nem érő magyarázkodásokkal.

valhalla_records5.jpg

Érdekesség, hogy a Valhalla-cégek árukapcsolása annyira szemtelen egész pályás letámadás volt, hogy a Rúna magazin egyoldalas PR-cikkei mellett még a '94-es Guru-Rúna táborban is a Carpe Diem volt a sztárfellépő!

A Carpe Diem később persze a Valhalla Records támogatása nélkül is népszerű tudott maradni: legnagyobb slágerük, az 1997-es Álomhajó például már a Warner-Magneoton kiadásában jelent meg az azonos című albumon.

A Valhalla persze sok más zsiványságot is elkövetett a '90-es években, miközben próbált egy modern nyugati cég képében tetszelegni - a kedvencem ezek közül ez a lenti hirdetés!

valhalla.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr6212409811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.04.08. 14:12:16

hát azért a mágus-t DnD nyúlásnak titulálni kicsit húzós, SOKKAL több munka van/volt benne, és a szabályrendszer + világ nyomokban se hasonlít a DnD-re. Mi nagyon szerettük a hibái ellenére, és köze se volt a DnD-hez, max annyi, hogy mindkettő RPG (de addigra volt abból már bőven)

2017.04.08. 14:12:18

hát azért a mágus-t DnD nyúlásnak titulálni kicsit húzós, SOKKAL több munka van/volt benne, és a szabályrendszer + világ nyomokban se hasonlít a DnD-re. Mi nagyon szerettük a hibái ellenére, és köze se volt a DnD-hez, max annyi, hogy mindkettő RPG (de addigra volt abból már bőven)

silverrant 2017.04.08. 14:32:52

A Magus suta volt, de fiatalok voltunk szerettük. A Rúna magazin viszont megért néhány jó évfolyamot.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 15:47:33

@okostojas007: Azért az eredetileg két külön kötetbe szerkesztett, majd egyben megjelentetett Kézikönyv Játékosoknak (vagyis Player's Handbook) & Útmutató Kalandmestereknek (vö. Dungeon Master's Guide) elnevezés eléggé árulkodó. Illetve Novak Csanád maga ismerte el egy Bíborhold interjúban meg a Magus bevezetőjében is, hogy eredetileg az AD&D-t akarta kiadni, csak nem jött össze a kiadói háttér hozzá - ezért inkább csinált egy saját RPG-t. A legelső Magus kalandmodulok egyébként még AD&D szabályrendszerrel jelentek meg a Guruban és az Atlantisz magazinban, úgyhogy a hasonlat szerintem nagyon is áll.

kkn 2017.04.08. 15:54:30

Az első Carpe Diem kazetta még megvolt, szerettem.Az még közelített a rave számokhoz. Szerettem a rave, acid house, house, trance, ilyen zenéket. De az Álomhajótól már hányni tudtam volna, az tényleg ilyen gagyi dance izé lett.

sírjatok 2017.04.08. 16:19:56

@-Szűcs Gyula-: ok lehet az volt a terv, de a MAGUS akkor sem adnd. Vagy ha igen, akkor a legtöbb fantasy rpg adnd. Gondolom elég sokat ihletett.

Ha már valhalla, akkora Bíborhold/Holdtölte körüli ügyek sokkal jobban érdekelnének, azt sokkal jobban bírtam mint a Rúnát.

fynndafrail 2017.04.08. 16:32:21

@-Szűcs Gyula-: Hát én nem t'om milyen mélységben ismered az AD&D-t és a M.A.G.U.S-t, de a kettőnek nagyon kevés köze van egymáshoz. Teljesen más a rendszer. Hogy a két kötet címében van némi hasonlóság? Erre fogni a koppintást? Ez gáz. Amúgy meg nem Novák Csanád csinálta a M.A.G.U.S-t hanem javarészt Nyulászi Zsolt és Max. A Valhallában pedig Marjai csak egy harmadvonalbeli grafikus volt (Boros-Szikszai és Max mögött), a két agytröszt Novák és Gáspár voltak. Felületesen ismered csak a történetet :)
Kíváncsi vagyok a "Valhalla többi bűnének" mit hozol fel :-D

Mr Flynn Rider 2017.04.08. 16:42:03

Mindaddig, amíg nem volt összehasonítási alap, a Mókus teljesen jól játszható kis játék volt... de jót nosztalgiáztam ezen a bejegyzésen -)))

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 16:45:34

@fynndafrail: Hidd el, hogy az AD&D volt a minta, Novák Csanád maga mondta ezt el nem egy helyen, és az első nyomtatásban megjelent ynevi kalandmodulok (Tharr szentélyek kifüstölése) AD&D szabályrendszerhez lettek írva. Azzal nagyon is tisztában vagyok, hogy Novák ötletei nyomán Gáspár András egy seregnyi jó könyvet írt (a sci-fijeit ebben a posztban is megdicsértem), és mostanra már saját jogon él a Magus, az AD&D-s örökséget maga mögött hagyva. De a 90-es években eléggé nyilvánvaló volt a hasonlóság, és ezt nem is titkolta annyira a Valhalla sem.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 16:58:22

@fynndafrail: A Valhallának volt azért jópár bűne - például hogy a mai napig nincs Tenebris :( Plusz Holdfényember és más beígért cucc sem jelent meg soha, de ez persze ez közel sem ilyen egyszerű dolog. Egyszerűen az, ami a '90-es években még működött alkotói/kiadói szinten, az ma már kevés, egy magyar regény elvérzik a többi nyakunkba ömlő könyv, film, sorozat és videojáték dömpingjében...

agregory69 2017.04.08. 18:02:28

A Keleti szél 3-ról tudni valamit? Néha utánanézek, de semmi:( Itt is valami szembenállás van a háttérben, úgy tudom...

fynndafrail 2017.04.08. 18:19:58

@-Szűcs Gyula-: Nem tudom, a Csanád kinek, hol s mit mondott, én gyakorlatilag karnyújtásnyiról végigkísértem az egészet, kb 1988-tól :)
De mindegy, mindenki azt hisz amit akar :)
Lehet hogy "példakép" volt az AD&D, hiszen az minden szerepjátékok őse, sőt, Novák volt az aki azt meghonosította itthon, de hogy a M.A.G.U.S teljesen más rendszerben, teljesen más módon épült fel, az nyilvánvaló. Nem az AD&D-ről koppintották, a Nyulászi zseniális agyszüleménye volt a világ és a rendszer nagyrésze...

qwertzu 2017.04.08. 19:08:41

Csatlakozom, a "nyúlás" az erős.

Persze vannak benne kasztok és szintlépés, de ezek teljesen közösek voltak akkoriban minden szerepjátékban. Persze látszik, hogy ismerték a AD&D-t de tisztességesen írtak egy sajátot.

Amúgy a Valhalla történetéből lehetne írni egy kisregényt, akár a szereplőket is meginterjúvolva, annyira tipikus 90-es évek beli történetet kevés van.

@-Szűcs Gyula-: Kár hogy ennyire kis piac vagyunk GA könyveket simán megvennék most is.

Din Serpahis 2017.04.08. 19:10:31

A KSZ3-mal az van, hogy Gáspár András kijelentette, hogy a mostani munkája miatt egyszerűen nincs ideje megírni, a mostani munkáját meg nem fogja feladni miatta, merthogy nem fizet annyit.
Páran kitalálták a GA fórumon, hogy csinálnának rá egy kickstarter projektet, de őszintén szólva szerintem erre már keresztet lehet vetni, a büdös életben nem fog megjelenni.

Egyébként tök vicces, hogy a Walhallának és utódainak ez már szinte védjegye, emlékszem, tiniként beiratkoztam a könyvklubjukba, merthogy lehetett egy évi ingyen könyvet kérni. Aztán a listába felvettek mindenféle drága szerepjátékos cuccokat, ugye az ingyenkönyvet mindenki ezekre akarta ellőni, nem is jelentek meg soha a büdös életben :)
De ami megjelent, azt is valami három hónapos késéssel postázták ki :)

Jottó 2017.04.08. 19:43:13

hú volt egy csomó rúnám meg holdtöltém (ill most is megvannak) plusz a carpe diem első albuma is megvolt és csodálkoztam is anno h ez is valhalla az is valhalla, de soha nem kapcsoltam össze.. hát még kicsi voltam nem gondolkodtam .. ez durva :D

Stenonis 2017.04.08. 20:17:27

@-Szűcs Gyula-:
Lehet, hogy az AD&D volt a minta.
De a végeredmény teljesen más lett.

De ha ragaszkodsz hozzá, az összes szerepjátékhoz a D&D volt a minta :)

BéLóg 2017.04.08. 21:38:17

He he. Valhalla Páholy Klub tagságim még ma is megvan.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 12:59:16

@qwertzu: @okostojas007: Amúgy sehol nem neveztem AD&D-nyúlásnak a M.a.g.u.s.-t. Azt írtam róla, hogy "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" - és ezt a jelzőt komolyan is gondoltam. Lehet itt utólag szépítgetni a múltat, de a tények attól még tények maradnak: Novák Csanád bevallottan azért hozott össze egy saját szerepjátékot, mert nem tudott a TSR-rel megegyezni az AD&D magyar kiadásáról. Nem muszáj persze nekem ezt elhinni, de itt van az 1993-as szabálykönyv bevezetőjéből egy részlet:

"Hosszú időnek kellett eltelnie, mire találkozhattam a TSR európai igazgatójával, aki azután kerek perec az értésemre adta: az elkövetkező öt esztendőben nem kívánnak Kelet-Európában szerepjátékot megjelentetni - előbb Németország és Franciaország a célpont. Ekkortájt merült fel a gondolat: ha nem megy az AD&D, szülessen saját, eredeti és magyar szerepjáték."
Na erre írtam a Tanúból vett idézetet kölcsönvéve, hogy a M* egy "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" - de legalább a miénk (ugyanis én is ezzel játszottam gyerekkoromban, és csak később tértem át az AD&D-re)!

Annál a résznék, hogy "a Valhalla mindig is profi volt abban, hogyan adaptálja hazai környezetbe (vagy épp nyúlja le egy az egyben) a külföldön sikeres franchise-okat"a nyúlás értelem szerűen a Star Wars-, Doom- és AVP-hamisítványkönyvekre vonatkozik (de ahogy írtam is, ezek szerintem jobban sikerültek, mint az "igaziak").

2017.04.09. 13:44:08

@-Szűcs Gyula-: fogalmad sincs, miről beszélsz. Ha ismernéd mindkettőt, nem írnál ilyet :) A könyvek szétválasztásának technikai okai is voltak. Ha nem szedték volna darabokra, 1000-1500 oldalas könyveket kellett volna kiadni.
DnD-t lehetett kapni akkor is, csak magyar nem volt, persze 12 évesen a M.a.g.u.s. érthetőbb volt nekünk. Az, hogy, a DnD hiánya miatt született meg egy új szabálykönyv egy másik világhoz, semmit se von le az értékéből. Kb olyan ez az állítás, mintha azt mondanád, a mercedes a fordot másolta. A magus a maga idejében jó volt (főleg alacsony szinten), ha folyamatosan dolgoztak volna rajta, és javítgatták volna, most is felvehetné a versenyt a DnD-vel. Nem egy DnD másolat volt, savanyúnak semmiképp se mondanám. Bár most mi is DnD-t játszunk, a mostani legfrissebb verzióban is kibukik a hülyeség (szinte minden kaszt tud tűzgolyózni, a tolvajtól a papon át a warlockig, nem tudom ezt hogy sikerült így összehozniuk, biztos szednek valamit kreativitás ellen).

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 14:23:39

@okostojas007: Ha màr autós hasonlat, akkor a Fiat-Lada pàrhuzam helytàllóbb lenne: a kocka Fiat volt előbb, mi magyarok mégis a kocka Ladát szerettük, mert ez volt az első kocsink, na meg Fiatot nem is tudtunk volna itthon venni. :p

2017.04.09. 14:24:14

@-Szűcs Gyula-: már akkor külföldi névvel jelentek meg a magyar írók regényei, mert magyar névvel nem vették őket.

2017.04.09. 14:24:59

@-Szűcs Gyula-: a DnD-t ellenben kapni lehetett, csak épp nem magyarul :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 15:26:28

@okostojas007: 1993-ban hol kaptál te DnD-t?!? Maximum a Silverlandben vehettek angol nyelvű szabálykönyvet a kiváltságos budai úrigyerekeknek, Pesten meg azok juthattak hozzá a Nagydiófa utcai Holdbázisban, akik a Bíborholdasok spanjai voltak! :D
A suttyó kültelki PECSA-tápkirályoknak, meg a vidéki klubok szerepjátékosainak ekkoriban jó, ha egy szarul lefénymásolt Rubin Kódex jutott! :D
Nekem is csak onnan lett Monster Manualom meg 20 oldalú kockám, hogy addig sírtam fateromnak, amíg egyszer el nem utazott Pestre elkölteni a locsolópénzemet a Sárkányfészekben! Aztán ezekkel, meg a Bíborholdban és a Rúnában olvasott AD&D cikkekkel barkácsoltunk magunknak egy sufnituning házi rendszert.
:)

Novák Csanád és a Valhalla üzleti modellje épp azért tudott jól működni, a M.a.g.u.s. pedig berobbanni, mert a legutolsó kisvárosi könyvesboltba is vittek a Nagy Zöldből, és csomagoltak mellé két 10 oldalút! Adott volt minden a játékhoz: szabályok, világleírás, modulok, Bestiárium - nem kellett fénymásolt cuccokkal meg saját térképekkel vesződni.
Mondjuk én jobban örültem volna, ha Novák inkább a kivárja azt az emlegetett 5 évet, és utána kiadja legálisan az AD&D szabálykönyvet, és nem a M.a.g.u.s.-t doldozgatja-foltozgatja mindenki az idők végeztéig...
:)

2017.04.09. 15:35:43

@-Szűcs Gyula-: nevetséges a hisztid, mivel vidéki vagyok, és itt vidéken sokaknak volt DnD-je, csak kb 12-13 évesen nem tudtunk annyira angolul, hogy játszani is tudjunk vele. Ha a DnD-t adják ki, akkor az is ugyanúgy sikeres lett volna (sőt, elkerülhették volna a pentagrammás zöld könyv körüli botrányt :) mert nagy hiszti volt belőle, hogy a kisgyerekek sátánista játékkal játszanak)
Én nem örültem volna, a DnD főleg akkor, semmivel se volt jobb, mint a mágus.

Terézágyú 2017.04.11. 09:51:55

Én a kiadót csak a Starwars-könyveiből ismertem, a carpediem már akkor sem érdekelt, a szerepjátékokkal sem foglalkoztam (csak a neten az Elveszett Világgal :) - szóval nincs sok közöm hozzájuk, de én sem értem, hogy mi ez a "valhalla-utálat", meg "bűn"...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.11. 12:32:05

@Terézágyú: Hallgass bele bármelyik Carpe Diem-nótába, rögtön úgy fogod érezni, hogy ez emberiesség elleni bűntett! Star Wars- AVP- és Doom- könyveket írogatni a jogtulajdonosok tudta és engedélye nélkül pedig akkor is aggalyos jogilag, ha a hamisítványkönyvek történetesen jobbak, mint a hivatalos regények. Az, hogy a Valhala Star Wars-könyvei miatt nem lett pereskesés, csak annak volt köszönhetò, hogy '94-től a kiadó rá lett kényszerítve a West End Games SW szerepjátékának kiadására (ezzel lényegében saját magának csinált Novák Csanád konkurenciat, hiszen aki a szabadidejében Star Warst jatszott, az azalatt ertelem szeruen nem tudott magusozni :) ), a Boros-Szikszai párosnak pedig oda kellett adnia a regényborítókat más West End Games-es kiadványok számára. Erről egyébként elég sokat írtam az elmúlt 10 évben, megszólaltatva az érintetteket is (Gáspár Andrást, Borost és Szikszait), a kommentelők között pedig más érintettek is feltűntek a korszakból.

Terézágyú 2017.04.12. 17:32:31

@-Szűcs Gyula-:
"Hallgass bele bármelyik Carpe Diem-nótába"

Jó, azért van fogalmam róla. Mellesleg én a moderntókingon (!) nőttem fel, tehát mit nekem karpediem...

"Star Wars- AVP- és Doom- könyveket írogatni a jogtulajdonosok tudta és engedélye nélkül pedig akkor is aggalyos jogilag"

Persze, persze... na bumm. Ilyen idők vótak, ugyi...
Nemrég még a mostani Galaktikáról is kiderült, hogy lógnak a jogdíjakkal...

Szóval az indulatot nem értem, ami téged ilyen hangvételű írásokra sarkall :)
Na mindegy, azért írjad, majd elolvassuk...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.16. 16:39:47

@Terézágyú: Persze, a Glaktika sem egy ma született bárány, de ha Burgeréket mindenki kutyázta a lenyúlt novellákért meg a jogdíjsvindlik miatt, akkor a Valhalla hamisítványkönyveit sem kéne annyival elintézni, hogy így volt a szép gyerekkorunk Novák Csanád meg fiatal volt, bohó, és kellett neki a pénz!
;)

Mr. Slayer · http://geeksarok.blog.hu/ 2017.04.25. 14:31:26

Na ezt nem is tudtam, hogy Valhalla indította útjára Carpe Diem-et! :D Egyébként a Rúna 1994/10-ban biztos volt ilyen hirdetés, de ha nem csal az emlékezetem, akkor 1994-s Pc guru-ban is megfordult.

Nem, akarok elfogult lenni a Magus-al kapcsolatban, mert bizony megvoltak anno a maga hibái, de azért
1993-ban nem volt egy rossz rendszer. Abban igazad van, hogy az AD&D kiváltására csinálták, de a rendszerre inkább hasonlított a rolemaster-e vagy a Palladiumra. Egyébként megjelenésében szerintem nyugati piacra is el lehetett volna adni, de ez már lehet, hogy csupán tényleg elfogultság. :D

Az biztos, hogy a Magus egy jó időre bebetonozta magát a magyar rpg piacon.

Azonban, ha "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" keresnénk, akkor én a Magus helyet a Harc és Varázslatra szavaznék! :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.26. 07:08:10

@Mr. Slayer: "Kicsi, savanyú, de legalább a miénk!" :) Az utóbbi kitétel volt talán a legfontosabb dolog a M.a.g.u.s. esetében! A létjogosultságát sosem vitattam, sőt, még írtam is magus novellát a Lobogók hajnalába! :D Viszont utólag visszagondolva én jobban örültem volna, ha mégis kivárja Novák Csanád azt a pár évet, amíg a TSR hajlandó bejönni a magyar piacra, és inkább AD&D-cuccokat ad ki...

Savior 2017.05.08. 16:59:43

@-Szűcs Gyula-: Hát, én nagyon sokáig nem tudtam Pesten mi hol van, de azért csak sikerült eljutnom a Silverlandbe, szóval nem volt teljesíthetetlen. Amúgy pedig szerintem még ha nagyon csóró is volt egy csapat, egy PHB-t ki tudtak együtt gazdálkodni (volt vagy 2000Ft?).

@okostojas007: sose értettem ezt a "csak nem magyarul" hisztit, én is a AD&D-ből és számítógépes játékokból tanultam meg angolul. :) A legfurcsább, hogy még ma is egyesek azzal töltik az idejüket, hogy magyarra fordítanak angol kalandokat pl. (lfg.hu-n van rendszeresen ilyen).

ügyfélszolgálatos 2021.02.03. 00:22:34

@-Szűcs Gyula-: Nevetséges amiket itt írkálsz. Simán lehetett DnD -t kapni nekem egy rakás handbook még a mai napig meg van 1992-ben egy jó részüket. Az meg hogy a Magus savanyú magyar DnD lett volna csak idióták gondolták. Amikor megjelent mi a barátaimmal már túl voltunk DnD, Star Wars és még Harc és Varázslat partik sokaságán is. Lehet hogy neked vidékinek nem volt elérhető, de itt mások is írták hogy simán volt DnD könyvük pedig szintén vidékiek voltak. A Silverland meg baromira nem a "budai úrigyerekek" boltja volt, simán ott vásároltunk cuccokat sokáig. Ha meg vidéki voltál akkor főleg ne írj ilyen baromságokat amikor fogalmad sincs hogy mi volt akkor Bp-n.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2021.02.03. 09:53:57

@ügyfélszolgálatos: Mire értetted, hogy baromságokat írok? A Silverlanddel és a Sárkányfészekkel kapcsolatban? Ott lehet, hogy karcosan és leegyszerűsítően fogalmaztam, elnézést érte, de a lényeget tekintve csak magamat tudom ismételni:
"Novák Csanád és a Valhalla üzleti modellje épp azért tudott jól működni, a M.a.g.u.s. pedig berobbanni, mert a legutolsó kisvárosi könyvesboltba is vittek a Nagy Zöldből, és csomagoltak mellé két 10 oldalút! Adott volt minden a játékhoz: szabályok, világleírás, modulok, Bestiárium - nem kellett fénymásolt cuccokkal meg saját térképekkel vesződni."

Lehet, hogy te 1992-ben DnD, Star Wars és Harc és Varázslat partik sokaságán voltál túl, de szinte biztos vagyok benne, hogy ezzel kisebbségben voltál idehaza. Máskülönben tonnaszámra értékesítette volna akkoriban a Valhalla bolthálózat az angol nyelvű szabálykönyveket, és nem feccöl energiát saját, magyar nyelvű RPG kiadásába, nem igaz? De mint tudjuk, nem így történt.
Még ma is az van, hogy az ember többsége jellemzően inkább magyarul olvas fantasyt, sci-fit meg RPG könyveket, mint angolul. Pláne így volt ez a '90-es években.
Nem véletlen, hogy a Player's Handbookot is kiadta végül fekete-fehérben az a furcsa Dream-One nevezetű kiadó (ami se előtte, se utána nem adott ki semmit), és ezzel játszottak országszerte az emberek, nem a Silverlandből raklapszámra kihordott angol szabálykönyvekből...
süti beállítások módosítása
Helló