A Valhalla Páholy elévülhetetlen bűnei 1. rész: a Carpe Diem

2017. április 08. 12:00 - -Szűcs Gyula-

Tudtad, hogy a '90-es évek legendás popcsapatát a Valhalla Records futtatta fel?

Elemi erejű atomcsapás ért a múltból: eszembe jutott, hogy valamelyik régi, 1994-es Rúna magazinban egészoldalas hirdetést kapott a Carpe Diem nevű hazai popcsapat! Ami ugye nem volt más, mint Novák Csanád és a Valhalla Páholy (vagyis hogy egészen pontosak legyünk: a Valhalla Records) frappáns válasza a korszak eurodance őrületére, ami természetesen némi késéssel Magyarországra is begyűrűzött Nyugatról! Sajnos magát a Rúna magazint nem találtam meg a hirdetéssel, de szerencsére a Carpe Diem első, Élj a mának című kazettájának minden brossúrája megmaradt az utókornak. Íme:

valhalla_records3.jpg

A Valhalla mindig is profi volt abban, hogyan adaptálja hazai környezetbe (vagy épp nyúlja le egy az egyben) a külföldön sikeres franchise-okat. A legendás m.a.g.u.s. szerepjáték volt a mi kicsi és savanyú AD&D szabálykönyvünk, a Kiálts farkast! és a Két életem egy halálom pedig a szegény ember Neurománca. A céget vezető Novák Csanád pofátlan magabiztossága, na meg persze a szocializmus évtizedeiben hírből sem ismert szerzői jogi törvények miatt a '90-es évek elején a Valhalla ontotta a licencengedély nélküli licencregényeket a Csillagok háborúja, a Doom és az Alien Vs. Predátor franchise-okhoz. Más kérdés, hogy az olyan valóban tehetséges Valhallás írók miatt, mint Gáspár András, Nyulászi Zsolt vagy Szántai Zsolt ezek a könyvek általában sokkal jobbak lettek, mint amiket jól ismert brandek hivatalos regényírói produkáltak, a Boros-Szikszai rajzolópáros borítói pedig simán hozták már ekkor is a német, brit vagy amerikai kiadványok színvonalát.

valhalla_records.jpg

A '94-re egyértelműen piacvezetővé vált Valhalla dörzsölt főnöke, a városi legendákban egyenesen egy mini-Fenyő Jánosként emlegetett Novák Csanád joggal gondolhatta ekkor azt, hogy az addig csak könyvkiadással és bérmunkában végzett dizájnmelókkal foglalkozó cégnek több lábra kell állnia - még ha nem is négyre, mint a logójában ágaskodó, nyolclábú, mitikus csodaló. A Valhalla Records két alapembere az executive producer Novák Csanád és Marjai Csaba producer-dizájner lettek. Ők:

valhalla_records6.jpg

Összerakták, amijük van, vagyis Novák akkoriban egyértelműen lehengerlő marketing- és lobbierejét és Marjai zeneipari tapasztalatát (gyaníthatóan ugyanis ő ugyanaz a Marjai Csaba, aki nemrég például felépítette a semmiből Havasi Balázs zongoravirtuózt). A végeredmény egyfelől Vincze Lilla Két holdja és a kapcsolódó hibrid fantasy-akcióregény lett (erről majd egy másik posztban még lesz szó), másfelől a Carpe Diem lett, Funah Fannyval, Benda Gergellyel és Erős Attilával.

valhalla_records4.jpg

Azt persze akkoriban még nem tudtuk, hogy nem is Fanny énekelt az albumon, hanem Stefanidu Janula, Tunyogi Orsi és Ulmann Zsuzsa - pedig ez az infó félig-meddig már a kazettaborítón is szerepelt. Persze ebben ma már nincs semmi meglepő, hiszen azóta kiderült, hogy Keresztes Ildikótól Kozma Orsiig az összes énekesnőnk az UFO, a 4FClub és más magyar popcsapatok albumain dolgozott névtelenül, akkoriban iszonyú jónak számító pénzekért.

valhalla_records2.jpg

Az viszont nyilvánvaló, hogy a lentihez hasonló, enyhén szexista reklámszövegeket Novák Csanád írta, hiszen évekig ugyanebben a haverkodós-összekacsintós-lazagyerek stílusban vezette a Rúna magazin levelezési rovatát és írta az Előbeszédeket, a beígért kiadványok késése miatti, soha véget nem érő magyarázkodásokkal.

valhalla_records5.jpg

Érdekesség, hogy a Valhalla-cégek árukapcsolása annyira szemtelen egész pályás letámadás volt, hogy a Rúna magazin egyoldalas PR-cikkei mellett még a '94-es Guru-Rúna táborban is a Carpe Diem volt a sztárfellépő!

A Carpe Diem később persze a Valhalla Records támogatása nélkül is népszerű tudott maradni: legnagyobb slágerük, az 1997-es Álomhajó például már a Warner-Magneoton kiadásában jelent meg az azonos című albumon.

A Valhalla persze sok más zsiványságot is elkövetett a '90-es években, miközben próbált egy modern nyugati cég képében tetszelegni - a kedvencem ezek közül ez a lenti hirdetés!

valhalla.jpg

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr7412409811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

okostojas007 2017.04.08. 14:12:16

hát azért a mágus-t DnD nyúlásnak titulálni kicsit húzós, SOKKAL több munka van/volt benne, és a szabályrendszer + világ nyomokban se hasonlít a DnD-re. Mi nagyon szerettük a hibái ellenére, és köze se volt a DnD-hez, max annyi, hogy mindkettő RPG (de addigra volt abból már bőven)

okostojas007 2017.04.08. 14:12:18

hát azért a mágus-t DnD nyúlásnak titulálni kicsit húzós, SOKKAL több munka van/volt benne, és a szabályrendszer + világ nyomokban se hasonlít a DnD-re. Mi nagyon szerettük a hibái ellenére, és köze se volt a DnD-hez, max annyi, hogy mindkettő RPG (de addigra volt abból már bőven)

silverrant 2017.04.08. 14:32:52

A Magus suta volt, de fiatalok voltunk szerettük. A Rúna magazin viszont megért néhány jó évfolyamot.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 15:47:33

@okostojas007: Azért az eredetileg két külön kötetbe szerkesztett, majd egyben megjelentetett Kézikönyv Játékosoknak (vagyis Player's Handbook) & Útmutató Kalandmestereknek (vö. Dungeon Master's Guide) elnevezés eléggé árulkodó. Illetve Novak Csanád maga ismerte el egy Bíborhold interjúban meg a Magus bevezetőjében is, hogy eredetileg az AD&D-t akarta kiadni, csak nem jött össze a kiadói háttér hozzá - ezért inkább csinált egy saját RPG-t. A legelső Magus kalandmodulok egyébként még AD&D szabályrendszerrel jelentek meg a Guruban és az Atlantisz magazinban, úgyhogy a hasonlat szerintem nagyon is áll.

kkn 2017.04.08. 15:54:30

Az első Carpe Diem kazetta még megvolt, szerettem.Az még közelített a rave számokhoz. Szerettem a rave, acid house, house, trance, ilyen zenéket. De az Álomhajótól már hányni tudtam volna, az tényleg ilyen gagyi dance izé lett.

sírjatok 2017.04.08. 16:19:56

@-Szűcs Gyula-: ok lehet az volt a terv, de a MAGUS akkor sem adnd. Vagy ha igen, akkor a legtöbb fantasy rpg adnd. Gondolom elég sokat ihletett.

Ha már valhalla, akkora Bíborhold/Holdtölte körüli ügyek sokkal jobban érdekelnének, azt sokkal jobban bírtam mint a Rúnát.

fynndafrail 2017.04.08. 16:32:21

@-Szűcs Gyula-: Hát én nem t'om milyen mélységben ismered az AD&D-t és a M.A.G.U.S-t, de a kettőnek nagyon kevés köze van egymáshoz. Teljesen más a rendszer. Hogy a két kötet címében van némi hasonlóság? Erre fogni a koppintást? Ez gáz. Amúgy meg nem Novák Csanád csinálta a M.A.G.U.S-t hanem javarészt Nyulászi Zsolt és Max. A Valhallában pedig Marjai csak egy harmadvonalbeli grafikus volt (Boros-Szikszai és Max mögött), a két agytröszt Novák és Gáspár voltak. Felületesen ismered csak a történetet :)
Kíváncsi vagyok a "Valhalla többi bűnének" mit hozol fel :-D

Mr Flynn Rider 2017.04.08. 16:42:03

Mindaddig, amíg nem volt összehasonítási alap, a Mókus teljesen jól játszható kis játék volt... de jót nosztalgiáztam ezen a bejegyzésen -)))

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 16:45:34

@fynndafrail: Hidd el, hogy az AD&D volt a minta, Novák Csanád maga mondta ezt el nem egy helyen, és az első nyomtatásban megjelent ynevi kalandmodulok (Tharr szentélyek kifüstölése) AD&D szabályrendszerhez lettek írva. Azzal nagyon is tisztában vagyok, hogy Novák ötletei nyomán Gáspár András egy seregnyi jó könyvet írt (a sci-fijeit ebben a posztban is megdicsértem), és mostanra már saját jogon él a Magus, az AD&D-s örökséget maga mögött hagyva. De a 90-es években eléggé nyilvánvaló volt a hasonlóság, és ezt nem is titkolta annyira a Valhalla sem.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.08. 16:58:22

@fynndafrail: A Valhallának volt azért jópár bűne - például hogy a mai napig nincs Tenebris :( Plusz Holdfényember és más beígért cucc sem jelent meg soha, de ez persze ez közel sem ilyen egyszerű dolog. Egyszerűen az, ami a '90-es években még működött alkotói/kiadói szinten, az ma már kevés, egy magyar regény elvérzik a többi nyakunkba ömlő könyv, film, sorozat és videojáték dömpingjében...

agregory69 2017.04.08. 18:02:28

A Keleti szél 3-ról tudni valamit? Néha utánanézek, de semmi:( Itt is valami szembenállás van a háttérben, úgy tudom...

fynndafrail 2017.04.08. 18:19:58

@-Szűcs Gyula-: Nem tudom, a Csanád kinek, hol s mit mondott, én gyakorlatilag karnyújtásnyiról végigkísértem az egészet, kb 1988-tól :)
De mindegy, mindenki azt hisz amit akar :)
Lehet hogy "példakép" volt az AD&D, hiszen az minden szerepjátékok őse, sőt, Novák volt az aki azt meghonosította itthon, de hogy a M.A.G.U.S teljesen más rendszerben, teljesen más módon épült fel, az nyilvánvaló. Nem az AD&D-ről koppintották, a Nyulászi zseniális agyszüleménye volt a világ és a rendszer nagyrésze...

qwertzu 2017.04.08. 19:08:41

Csatlakozom, a "nyúlás" az erős.

Persze vannak benne kasztok és szintlépés, de ezek teljesen közösek voltak akkoriban minden szerepjátékban. Persze látszik, hogy ismerték a AD&D-t de tisztességesen írtak egy sajátot.

Amúgy a Valhalla történetéből lehetne írni egy kisregényt, akár a szereplőket is meginterjúvolva, annyira tipikus 90-es évek beli történetet kevés van.

@-Szűcs Gyula-: Kár hogy ennyire kis piac vagyunk GA könyveket simán megvennék most is.

Din Serpahis 2017.04.08. 19:10:31

A KSZ3-mal az van, hogy Gáspár András kijelentette, hogy a mostani munkája miatt egyszerűen nincs ideje megírni, a mostani munkáját meg nem fogja feladni miatta, merthogy nem fizet annyit.
Páran kitalálták a GA fórumon, hogy csinálnának rá egy kickstarter projektet, de őszintén szólva szerintem erre már keresztet lehet vetni, a büdös életben nem fog megjelenni.

Egyébként tök vicces, hogy a Walhallának és utódainak ez már szinte védjegye, emlékszem, tiniként beiratkoztam a könyvklubjukba, merthogy lehetett egy évi ingyen könyvet kérni. Aztán a listába felvettek mindenféle drága szerepjátékos cuccokat, ugye az ingyenkönyvet mindenki ezekre akarta ellőni, nem is jelentek meg soha a büdös életben :)
De ami megjelent, azt is valami három hónapos késéssel postázták ki :)

Jottó 2017.04.08. 19:43:13

hú volt egy csomó rúnám meg holdtöltém (ill most is megvannak) plusz a carpe diem első albuma is megvolt és csodálkoztam is anno h ez is valhalla az is valhalla, de soha nem kapcsoltam össze.. hát még kicsi voltam nem gondolkodtam .. ez durva :D

Stenonis 2017.04.08. 20:17:27

@-Szűcs Gyula-:
Lehet, hogy az AD&D volt a minta.
De a végeredmény teljesen más lett.

De ha ragaszkodsz hozzá, az összes szerepjátékhoz a D&D volt a minta :)

BéLóg 2017.04.08. 21:38:17

He he. Valhalla Páholy Klub tagságim még ma is megvan.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 12:59:16

@qwertzu: @okostojas007: Amúgy sehol nem neveztem AD&D-nyúlásnak a M.a.g.u.s.-t. Azt írtam róla, hogy "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" - és ezt a jelzőt komolyan is gondoltam. Lehet itt utólag szépítgetni a múltat, de a tények attól még tények maradnak: Novák Csanád bevallottan azért hozott össze egy saját szerepjátékot, mert nem tudott a TSR-rel megegyezni az AD&D magyar kiadásáról. Nem muszáj persze nekem ezt elhinni, de itt van az 1993-as szabálykönyv bevezetőjéből egy részlet:

"Hosszú időnek kellett eltelnie, mire találkozhattam a TSR európai igazgatójával, aki azután kerek perec az értésemre adta: az elkövetkező öt esztendőben nem kívánnak Kelet-Európában szerepjátékot megjelentetni - előbb Németország és Franciaország a célpont. Ekkortájt merült fel a gondolat: ha nem megy az AD&D, szülessen saját, eredeti és magyar szerepjáték."
Na erre írtam a Tanúból vett idézetet kölcsönvéve, hogy a M* egy "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" - de legalább a miénk (ugyanis én is ezzel játszottam gyerekkoromban, és csak később tértem át az AD&D-re)!

Annál a résznék, hogy "a Valhalla mindig is profi volt abban, hogyan adaptálja hazai környezetbe (vagy épp nyúlja le egy az egyben) a külföldön sikeres franchise-okat"a nyúlás értelem szerűen a Star Wars-, Doom- és AVP-hamisítványkönyvekre vonatkozik (de ahogy írtam is, ezek szerintem jobban sikerültek, mint az "igaziak").

okostojas007 2017.04.09. 13:44:08

@-Szűcs Gyula-: fogalmad sincs, miről beszélsz. Ha ismernéd mindkettőt, nem írnál ilyet :) A könyvek szétválasztásának technikai okai is voltak. Ha nem szedték volna darabokra, 1000-1500 oldalas könyveket kellett volna kiadni.
DnD-t lehetett kapni akkor is, csak magyar nem volt, persze 12 évesen a M.a.g.u.s. érthetőbb volt nekünk. Az, hogy, a DnD hiánya miatt született meg egy új szabálykönyv egy másik világhoz, semmit se von le az értékéből. Kb olyan ez az állítás, mintha azt mondanád, a mercedes a fordot másolta. A magus a maga idejében jó volt (főleg alacsony szinten), ha folyamatosan dolgoztak volna rajta, és javítgatták volna, most is felvehetné a versenyt a DnD-vel. Nem egy DnD másolat volt, savanyúnak semmiképp se mondanám. Bár most mi is DnD-t játszunk, a mostani legfrissebb verzióban is kibukik a hülyeség (szinte minden kaszt tud tűzgolyózni, a tolvajtól a papon át a warlockig, nem tudom ezt hogy sikerült így összehozniuk, biztos szednek valamit kreativitás ellen).

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 14:23:39

@okostojas007: Ha màr autós hasonlat, akkor a Fiat-Lada pàrhuzam helytàllóbb lenne: a kocka Fiat volt előbb, mi magyarok mégis a kocka Ladát szerettük, mert ez volt az első kocsink, na meg Fiatot nem is tudtunk volna itthon venni. :p

okostojas007 2017.04.09. 14:24:14

@-Szűcs Gyula-: már akkor külföldi névvel jelentek meg a magyar írók regényei, mert magyar névvel nem vették őket.

okostojas007 2017.04.09. 14:24:59

@-Szűcs Gyula-: a DnD-t ellenben kapni lehetett, csak épp nem magyarul :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.09. 15:26:28

@okostojas007: 1993-ban hol kaptál te DnD-t?!? Maximum a Silverlandben vehettek angol nyelvű szabálykönyvet a kiváltságos budai úrigyerekeknek, Pesten meg azok juthattak hozzá a Nagydiófa utcai Holdbázisban, akik a Bíborholdasok spanjai voltak! :D
A suttyó kültelki PECSA-tápkirályoknak, meg a vidéki klubok szerepjátékosainak ekkoriban jó, ha egy szarul lefénymásolt Rubin Kódex jutott! :D
Nekem is csak onnan lett Monster Manualom meg 20 oldalú kockám, hogy addig sírtam fateromnak, amíg egyszer el nem utazott Pestre elkölteni a locsolópénzemet a Sárkányfészekben! Aztán ezekkel, meg a Bíborholdban és a Rúnában olvasott AD&D cikkekkel barkácsoltunk magunknak egy sufnituning házi rendszert.
:)

Novák Csanád és a Valhalla üzleti modellje épp azért tudott jól működni, a M.a.g.u.s. pedig berobbanni, mert a legutolsó kisvárosi könyvesboltba is vittek a Nagy Zöldből, és csomagoltak mellé két 10 oldalút! Adott volt minden a játékhoz: szabályok, világleírás, modulok, Bestiárium - nem kellett fénymásolt cuccokkal meg saját térképekkel vesződni.
Mondjuk én jobban örültem volna, ha Novák inkább a kivárja azt az emlegetett 5 évet, és utána kiadja legálisan az AD&D szabálykönyvet, és nem a M.a.g.u.s.-t doldozgatja-foltozgatja mindenki az idők végeztéig...
:)

okostojas007 2017.04.09. 15:35:43

@-Szűcs Gyula-: nevetséges a hisztid, mivel vidéki vagyok, és itt vidéken sokaknak volt DnD-je, csak kb 12-13 évesen nem tudtunk annyira angolul, hogy játszani is tudjunk vele. Ha a DnD-t adják ki, akkor az is ugyanúgy sikeres lett volna (sőt, elkerülhették volna a pentagrammás zöld könyv körüli botrányt :) mert nagy hiszti volt belőle, hogy a kisgyerekek sátánista játékkal játszanak)
Én nem örültem volna, a DnD főleg akkor, semmivel se volt jobb, mint a mágus.

Terézágyú 2017.04.11. 09:51:55

Én a kiadót csak a Starwars-könyveiből ismertem, a carpediem már akkor sem érdekelt, a szerepjátékokkal sem foglalkoztam (csak a neten az Elveszett Világgal :) - szóval nincs sok közöm hozzájuk, de én sem értem, hogy mi ez a "valhalla-utálat", meg "bűn"...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.11. 12:32:05

@Terézágyú: Hallgass bele bármelyik Carpe Diem-nótába, rögtön úgy fogod érezni, hogy ez emberiesség elleni bűntett! Star Wars- AVP- és Doom- könyveket írogatni a jogtulajdonosok tudta és engedélye nélkül pedig akkor is aggalyos jogilag, ha a hamisítványkönyvek történetesen jobbak, mint a hivatalos regények. Az, hogy a Valhala Star Wars-könyvei miatt nem lett pereskesés, csak annak volt köszönhetò, hogy '94-től a kiadó rá lett kényszerítve a West End Games SW szerepjátékának kiadására (ezzel lényegében saját magának csinált Novák Csanád konkurenciat, hiszen aki a szabadidejében Star Warst jatszott, az azalatt ertelem szeruen nem tudott magusozni :) ), a Boros-Szikszai párosnak pedig oda kellett adnia a regényborítókat más West End Games-es kiadványok számára. Erről egyébként elég sokat írtam az elmúlt 10 évben, megszólaltatva az érintetteket is (Gáspár Andrást, Borost és Szikszait), a kommentelők között pedig más érintettek is feltűntek a korszakból.

Terézágyú 2017.04.12. 17:32:31

@-Szűcs Gyula-:
"Hallgass bele bármelyik Carpe Diem-nótába"

Jó, azért van fogalmam róla. Mellesleg én a moderntókingon (!) nőttem fel, tehát mit nekem karpediem...

"Star Wars- AVP- és Doom- könyveket írogatni a jogtulajdonosok tudta és engedélye nélkül pedig akkor is aggalyos jogilag"

Persze, persze... na bumm. Ilyen idők vótak, ugyi...
Nemrég még a mostani Galaktikáról is kiderült, hogy lógnak a jogdíjakkal...

Szóval az indulatot nem értem, ami téged ilyen hangvételű írásokra sarkall :)
Na mindegy, azért írjad, majd elolvassuk...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.16. 16:39:47

@Terézágyú: Persze, a Glaktika sem egy ma született bárány, de ha Burgeréket mindenki kutyázta a lenyúlt novellákért meg a jogdíjsvindlik miatt, akkor a Valhalla hamisítványkönyveit sem kéne annyival elintézni, hogy így volt a szép gyerekkorunk Novák Csanád meg fiatal volt, bohó, és kellett neki a pénz!
;)

Mr. Slayer · http://geeksarok.blog.hu/ 2017.04.25. 14:31:26

Na ezt nem is tudtam, hogy Valhalla indította útjára Carpe Diem-et! :D Egyébként a Rúna 1994/10-ban biztos volt ilyen hirdetés, de ha nem csal az emlékezetem, akkor 1994-s Pc guru-ban is megfordult.

Nem, akarok elfogult lenni a Magus-al kapcsolatban, mert bizony megvoltak anno a maga hibái, de azért
1993-ban nem volt egy rossz rendszer. Abban igazad van, hogy az AD&D kiváltására csinálták, de a rendszerre inkább hasonlított a rolemaster-e vagy a Palladiumra. Egyébként megjelenésében szerintem nyugati piacra is el lehetett volna adni, de ez már lehet, hogy csupán tényleg elfogultság. :D

Az biztos, hogy a Magus egy jó időre bebetonozta magát a magyar rpg piacon.

Azonban, ha "kicsi és savanyú AD&D szabálykönyv" keresnénk, akkor én a Magus helyet a Harc és Varázslatra szavaznék! :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.04.26. 07:08:10

@Mr. Slayer: "Kicsi, savanyú, de legalább a miénk!" :) Az utóbbi kitétel volt talán a legfontosabb dolog a M.a.g.u.s. esetében! A létjogosultságát sosem vitattam, sőt, még írtam is magus novellát a Lobogók hajnalába! :D Viszont utólag visszagondolva én jobban örültem volna, ha mégis kivárja Novák Csanád azt a pár évet, amíg a TSR hajlandó bejönni a magyar piacra, és inkább AD&D-cuccokat ad ki...

Savior 2017.05.08. 16:59:43

@-Szűcs Gyula-: Hát, én nagyon sokáig nem tudtam Pesten mi hol van, de azért csak sikerült eljutnom a Silverlandbe, szóval nem volt teljesíthetetlen. Amúgy pedig szerintem még ha nagyon csóró is volt egy csapat, egy PHB-t ki tudtak együtt gazdálkodni (volt vagy 2000Ft?).

@okostojas007: sose értettem ezt a "csak nem magyarul" hisztit, én is a AD&D-ből és számítógépes játékokból tanultam meg angolul. :) A legfurcsább, hogy még ma is egyesek azzal töltik az idejüket, hogy magyarra fordítanak angol kalandokat pl. (lfg.hu-n van rendszeresen ilyen).
Helló