Ingyen letölthető az összes Bíborhold, Holdtölte, Alanori Krónika és Ghalla News!

2017. augusztus 17. 13:05 - -Szűcs Gyula-

A 90-es évek kultikus geek újságai a jogtulaj engedélyével kerültek ki Pdf-ben a netre

Daliás időszak volt idehaza a '80-as évek legvége és a '90-es évek eleje-közepe, amikor a gulyáskommunizmustól és a központosított könyvpiac rabigájától megszabadulva csukafejest ugrottunk a vadkapitalizmusba. A tomboló sci-fi- és fantasy lázat meglovagolva boldog-boldogtalan kiadót alapított, hogy aztán csodaszép borítós, helyesírási hibáktól hemzsegő, regényekkel, Star Wars-hamisítványkönyvekkel, Kaland-Játék-Kockázat-klónokkal, hazai fejlesztésű és magyarra fordított szerepjátékokkal, videojátékos újságokkal és levelezős szerepjátékokkal csalja ki a tinédzserek utolsó fillérjeit is. Ennek a korszaknak voltak az emlékezetes újságcímei a Bíborhold, a Holdtölte, a Ghalla News és az Alanori Krónika – amelyeket most már akár az okostelefonunkon is újraolvashatunk, ráadásul teljesen legálisan!

A Ghalla News a mai napig a szívem csücske, mivel ez (és Ian Livingstontól A gyíkkirály szigete) tüzelte fel bennem a fantasy műfaj iránti máig tartó rajongást és ismertette meg velem szerepjátékot, mint az egyik legkiválóbb társas szórakozási lehetőséget. Az egész azzal kezdődött, hogy miután 1992-ben, 10 évesen megvettem a locsolópénzemből minden addig kiadott Kaland-Játék-Kockázat könyvet, új megjelenések híján tettem egy próbát a Cherubion saját lapozgatós sorozatával, a Harcos Képzelettel is. Ennek az első kötete a Küzdelem az Éj Kövéért volt, aminek a végére egy Túlélők Földje-hirdetés is bekerült. Termomágikus világégés, egyetlen megmaradt, vad félsziget a civilizáció romjain, Mad Max-szerű fantasy környezet, ahol neked kell a pattintott kőkésedet egy botra kötözve, kőhegyű lándzsával megvívni a mutáns szörnyetegekkel – mivel már ekkoriban is nagy kedvencem volt a Mad Max 3 és a Puszta acél, azonnal beleszerettem a Túlélők Földje világába, és elindítottam egy Ignatus nevű alakváltót (így hívták egyébként a varázsló karaktert a Gobliiins című, PC-s kultjátékban).

tf_map.JPG

10 évesen perszenem igazán tudtam még tápolni ebben a levelezős szerepjátékban: folyton elfutottam a szörnyek elől, tárgylista híján nem tudtam, melyik cuccból mit lehet fabrikálni, világtérkép híján azt se tudtam, merre kell menni... De a játékosok saját készítésű, ingyenes magazinját, a Ghalla News-t mindig nagy élvezettel olvastam, különösen a Bunyó, fenyegetés részét, a sok „Te alávaló alakváltó, aki elloptad a vizestömlőmet az 500-as varázslótoronynál! Ha még egyszer találkozunk, kalandozóskalp lesz belőled!”-típusú apróhirdetéssel. Én magam is adtam fel egyébként apróhirdetést a GN-ben – végülis csak a legfontosabbat, a karakterszámomat felejtettem le, amin keresztül megüzenhették volna nekem a játékosok az 500-as torony koordinátáit!

ignatus.JPG

Az idén 25 éves TF tehát nem nagyon adott sok sikerélményt anno, '93 elején viszont óriási fordulatot hozott az életembe! A Ghalla News 3. számában olvastam ugyanis először a Bíborhold magazin létezéséről, aminek rögtön meg is rendeltem az addig megjelent számait.

biborhold_gn.JPG

Nagyon érdekes, hogy a Bíborholdban elolvasott cikkeket (pl. Tihor Miklós novelláit, a TF-es kötődésű Setét Patkány naplóját, az első Call of Cthulhu RPG leírását, az Agyarak&Karmok háborúja társasjáték szabalyait, stb.) még ma is kívülről fújom. A legnagyobb hatással azonban egyértelműen az 1. szám, a Giwill nevű félszerzet tolvajjal és barátaival bemutatott, AD&D-mesélést leíró cikk, és a 2. szám Kardfalvi Dormus nevű harcosának karakterlapja volt rám – el is küldtem apukámat a legendás Sárkányfészek szerepjáték szaküzletbe, hogy vegyen egy készlet AD&D kockát, négy-, nyolc- meg húszoldalúkkal, fénymásoltasson sok karakterlapot az eladóval, és hozza el a legolcsóbb szörnykönyvet nekem, meg a Kaland-Játék-Kockázat-rajongó osztálytársaimnak. A szabályokkal egyébként ekkoriban úgy voltunk, hogy tákoltunk valami kezdetleges rendszert a Bíborhold-cikkek, a lapozgatós könyvek meg az Eye Of the Beholder nevű, PC-s kultjáték alapján, aztán hadd szóljon, nekivágtunk a Titán (később a mesélő saját) világának! '93 karácsonyára aztán megjelent a M.a.g.u.s., rá egy évre a Star Wars, '95-ben a Shadowrun, majd a Call of Cthulhu és társaik - a többi, ahogy mondani szokás, történelem...

ak001b.jpg

De térjünk vissza a Ghalla Newshoz és az Alanori Krónikához! 1995-ben a Túlélők Földjét és a Shadowrun magyar kiadását menedzselő Beholder Kft. gondolt egy merészet, és az épp tomboló Magic The Gathering-őrületet kihasználva saját gyűjtögetős kártyajátékot dobott piacra Hatalom Kártyái címmel, a Túlélők Földje ismert világára építve. Miután egy Garfield képregényben megtaláltam a HKK hirdetését, naná, hogy rengeteg osztálytársamat rábeszéltem, hogy a nagyszünetben bombaglyokkal, lila brekkekkel, kőevőkkel és a többi ismert TF-szörnnyel csépeljük egymást (néhányukkal a mai napig is összejárunk HKK-zni, lásd az Alfa Paklik-posztomat). A HKK, a TF és a Shadowrun sikere, valamint a Bíborhold/Holdtölte megszűnése végül arra sarkallta a Beholdert, hogy saját szerepjátékos magazint gründoljon – ez lett az 1996 januárjában elinduló Alanori Krónika, ami végül a Beholder játékok promóciós kiadványaként csak néha foglalkozott más játékokkal, de így is megélt 2008-ig 149(!!!) számot. A Beholder jófejségének, meg persze a retróláznak köszönhetően ma már az összes Alanori Krónika és a 24 megjelent Ghalla News is elolvasható és/vagy letölthető .pdf formátumban itt illetve itt!

ak103b.jpg

És ha már fentebb a Bíborhold-ról is ennyi szó esett: pár éve a hazai RPG-s élet online zászlóshajója, az LFG.hu (leánykori nevén: RPG.hu) a lap egykori brandtulajdonosainak beleegyezésével a Bíborhold és Holdtölte összes megjelent számát letölthetővé tette pdf-formátumban. Itt kell néhányat kattintani, és máris bárki nyakig merülhet a '90-es években, újraolvasva Setét Parkány naplóját, Maci levrovatát, Sylva Theomer, az AD&D szabályait kívülről fújó Bölcs tanácsait vagy Jabagabb kalandjait!

biborhold04_1.jpg

És persze letölthető az az LFG.huról a legendás 30. Holdtölte is, aminek a borítóján tényleg ottfelejtettek egy 1 forintost a barbár tökénél!

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ RETRÓJÁTÉKOS, STAR WARSOS ÉS VICO-FILMES KONTENT NÉLKÜL!

Bejött a Túlélők Földje és a Shadowrun Árnyékmagyarországa? Akkor a Világvégi mesék pont neked készült! Barkasszal a posztapokaliptikus magyar pusztulatban - rendeld meg a képregényt akciósan innen!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr7612756814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.08.17. 14:07:40

Legnagyobb, pont a héten vettem elő a TF karakteremet, meg az AK-kat. :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.08.17. 16:21:38

@grungi: Én évek óta (újra) tolom a TF-et, természetesen most is egy Ignatus nevű alakváltóval! :)

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.08.17. 21:17:38

@-Szűcs Gyula-: Merre jársz? Az én karakterem még a csatorna innenső oldalán jár csak. IRL 21 éve érkezett, de csak 180 fordulót tettem bele.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.08.17. 21:54:29

@grungi: én sem úsztam még át a Csatornán. Most kezdtem a Bányászház küldisort meg a Kihívás Tornyát, ha meglesz a Tiltott teleport, akkor befejezem a varkaudar remete meg a Fősátor küldijeit. Közben persze beugrok néha a Végzet Vermébe is.
A karakterem Ignatus (#5074), jelenleg épp a vaskaromi varkaudar arénabajnokká átváltozva (a fordulóim többsége nyilvános a Behó honlapon)

zokogjatok 2017.08.17. 22:27:05

Hú megrohantak az emlékek :D

dagby 2017.08.18. 11:42:05

Azért a mai TF már nem olyan mint a régi, többnyire táporientált, de azért jó móka. A legtöbb TP-s karakter most 236. szintű, vajon ki lehet?:) A csatornán a 4. fordulóban úsznak át a karakterek, meg ilyesmi:)
süti beállítások módosítása
Helló