Legutóbb a három kedvenc nem LucasArts-os point&click kalandjátékomról, a Future Warsról, a Shadow of the Cometről és a Beneath a Steel Sky-ról írtam. Sokáig agyaltam, mik legyenek abban a posztban, hiszen a kedvenc kalandjátékaim mind George Lucas számítógépes műhelyében készültek: a Monkey Island, a Day of the Tentacle, a Sam & Max, a Dig, a Loom, az Indiana Jones and the Fate of Atlantis, a Full Throttle és a Grim Fandango számomra mind-mind a műfaj abszolút királyai.
Csakhogy volt azért élet a LucasArtson túl is '90-es években, csinált vicces pixelgrafikás gyöngyszemeket más is, nemcsak Ron Gilbert, Dave Grossman, Tim Schafer és Steve Purcell! Ott van például a Sierra rengeteg kultikus kalandjátéka: King's Quest-, a Leisure Suit-, a Space Quest- és a Police Quest-sorozatoknak alighanem minden toplistán bérelt helyük van. Igaz, én ezek közül csak a fantasy környezetbe tett játékokkal játszottam (az ekkor tomboló Kaland-Játék-Kockázat- és M.a.g.u.s.-őrület miatt), azokkal viszont nagyon sokat. Íme a Top3 kedvencem:
Hero's Quest: So You Want to be a Hero (1989)
Az első Sierra-kalandjátékos emlékem, valamikor a '90-es évek közepéről. Emlékszem, ekkor már teljesen rákattantam a LucasArts-kalandjátékokra, azon belül is a Monkey Islandre. Így nagyon nagy visszalépésként éltem meg, hogy itt is egy szőke sráccal kell mászkálni a városban, de nincs SCUMM engine, hanem nekem kell begépelni a parancsokat, ha körbe akarok nézni ellopható tárgyak után, vagy fel akarok venni valamit... Naná, hogy mint minden vásott 13 éves kölyök, én is kipróbáltam, mi lesz, ha beírom a boszorkánynál hogy FUCK THE LADY – természetesen semmi sem történt, azon túl, hogy rám szólt a program: ne írjak be csúnya szavakat!
Az viszont óriási csalódás volt, hogy a játéknak semmi köze nem volt az MB kultikus Hero Quest társasjátékához, amit a '90-es évek elején minden reklámblokkban ezerrel hirdetett két rajzfilm között a Sat1 meg a Pro7. Talán pont emiatt a névegyezés miatt, idővel a Hero's Quest játékokat Quest for Glory-nak keresztelte át a Sierra. Az első résznek egyébként készült egy point & click alapú, felújított változata 1992-ben, nagyon vicces összehasonlítani a két verziót!
Klikk ide, ha egy jó kis retró, beírós kalandjátékra vágysz!
King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow (1992)
(Fotó: Kaszás Tamás / Port.hu )
Valamikor a '90-es évek végén egy osztálytársamtól kölcsönkaptam egy gyári King's Quest Collection Series lemezt, rajta a kultikus Sierra-kalandok első hét epizódjával, a Laura Bow 1-2-vel, egy rakás hurráoptimista Roberta Williams-interjúval és a készülőben lévő, 3D-s 8. rész demóverziójával. Ekkor már volt CD-írónk, úgyhogy természetesen „biztonsági másolatot” készítettem a korongokról, de csak azért, hogy ne a haverom féltve őrzött eredetije karcolódjon, ugye...
Egy ideig elbohóckodtam a már akkoriban is retrónak számító, beírogatós korai epizódokkal, de utána inkább csak a point&click kinézetűekkel játszogattam – egy teljes nyári szüneten keresztül! Ahogy így 20 év távlatából visszaemlékszem, a hajótöröttes, szigetek közt ugrálós VI. rész tetszett a legjobban. Annál is inkább, mert ez volt az első olyan kalandjáték-élményem, ahol beszéltek is a szereplők, és egy kellemes orgánumú, bár kicsit idegesítő narrátor végig olyanokat mondott, hogy „Alexander picks up a coin”. Érdekesség, hogy ennek a King's Questnek annyira Monkey Island 2-feelingje volt, hogy nem is csináltak belőle túl nagy titkot a készítők – még egy táncolós csontvázas jelenetet is raktak a játékba!
Összehasonlításképp itt az 1991-es Monkey Island 2 eredeti csontvázas táncjelenete:
Klikk ide, ha nosztalgiáznál egy jót a hajótörött Alexander herceggel!
King's Quest VII: The Princeless Bride (1994)
Amikor a King's Quest Collection Series lemezeken a Disney-rajzfilmre emlékeztető VII. részig jutottam, leesett az állam, hogy a számítógépek már ilyet is tudnak: ez már egy interaktív Disney-rajzfilm, ahol te döntöd el, mi történjen (oké, már a Dragon's Lair is ilyen volt, csak arról tizenévesen még vajmi keveset tudtam)! Onnantól fogva már nem is érdekeltek a korábbi epizódok (na jó, a beírogatós KQ1-hez készült, VGA-grafikás, ponint & click remake-kel azért eljátszogattam, mert az is rajta volt a gyűjteményes lemezen). Akkoriban természetesen minden játékújság el volt ájulva Rosella hercegnő és Valanice királyné mesevilágbeli kalandjaitól, az 576-tól a Guruig. Aztán persze 1997 végén megjelent a Monkey Island 3, ami még a King's Quest VII-nél is szebb rajzfilmes grafikát villantott, így a Sierra patinás kalandjáték-sorozata nálam azonnal ment is a süllyesztőbe, és soha többé nem szedtem elő egyiket sem... Na de majd most!
Klikk ide, ha végigjátszanád ezt az interaktív Disney-mesét!
TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ RETRÓ JÁTÉKOS, JAMES BONDOS ÉS VICO-FILMES KONTENT NÉLKÜL!
A korábbi nosztalgikus posztjaimban felelevenített, régi játékok:
- Future Wars, Shadow of the Comet, Beneath a Steel Sky
- Giana Sisters, Commander Keen, Dstroy
- Kurtan, Tetriller, CD-Man
- Worms, Schorch, Warlords 2
- Contra, Battle City, Micro Machines 2
- Defender of the Crown, Atomix, Centurion, FIFA International Soccer, Panzer General
- Titus the Fox, Another World, Golden Axe, Flashback, Blackthorne
- Prehistorik 2, Street Figter 2, Lotus, Spear of Destiny, Another World
Másolt PC-s játékokon nőttél fel? Imádod a Falloutot és a Last of Ust? Akkor a Világvégi mesék pont neked készült! Barkasszal a posztapokaliptikus magyar pusztulatban - rendeld meg a képregényt innen!