Miért ilyen népszerű műfaj manapság a képregényfilm?

2018. május 26. 21:11 - -Szűcs Gyula-

Mert nagy pénzt és kis kockázatot jelent, és mert sok mai rendező képregényeken nőtt fel. Ezt a témát jártam körbe nemrég, a Cinemira rajzfilmfesztiválon tartott előadásomban.

superheroes.JPG

Az, hogy manapság szinte már minden második hónapra jut egy képregényfilmes blockbuster, meglátásom szerint az alábbi három dolognak köszönhető:

  • Hollywoodban mindig is szerettek biztonsági játékot játszani. Vagyis az új, de rizikós fogadtatású ötletek támogatása helyett a korábban már jól bevált zsánerekben gondolkodni. Emlékezzünk csak vissza a grandiózus szandálos filmek vagy a westernek aranykorára, a rengeteg Drakula- és Frankenstein-hororra, a buddy cop filmek nagy korszakára, a Bond franchise-ra, vagy az első igazi blockbusterre, Spielberg Cápájara, ami később számos gagyi folytatást kapott. Ráadásul ez egy könyvadaptáció volt, akárcsak a korai Bond-filmek, a Rambo, a Die Hard, a Jurassic Park, a Szárnyas fejvadász és számos másik nagy moziklasszikus. A bestseller regények tehát mindig is kézenfekvő ihletforrásnak számítottak Hollywoodban, így csak idő kérdése volt, hogy a képregényekben is felfedezzék a producerek és a rendezők a kínálkozó lehetőséget: a vásznon tömegeknek lehet elmesélni egy egyszer már sikerrel eladott, népszerű történetet.
  • Látványos generációváltás zajlott le Hollywoodban. Nagyjából a 2000-es évek közepén ért véget az „Új-Hollywood mozi-fenegyereki” nevével fémjelzett aranykor, vagyis az a '70-es évek közepe óta tartó sikerszéria, ami alatt a stúdiórendszer ellen fellázadt, pimasz és fiatal filmesek, akiknek kisujjukban volt a filmes műfaj összes formanyelvi eszköze, igazi mozimágusok módjára ontottak a jobbnál jobb blockbustereket. A szakirodalom elvileg csak George Lucast, Francis Ford Coppolát, Martin Scorsese-t, Spielberget, Brian De Palmát és John Miliust nevezte mozi-fenegyereknek, de szerintem nyugodtan kibővíthető a kör az Alien miatt a fiatal Ridley Scott-tal, a Terminator miatt James Cameronnal, valamint „Spielberg legjobb tanítványaival”, Robert Zemeckisszel, Chris Columbusszal és Ron Howarddal. Ők ugyanis mostanra vagy teljesen eltűntek a filmgyártás élvonalából: vagy ugyanolyan dollármilliók sorsáról döntő, saját stúdióval rendelkező, a kritikát igen nehezen tűrő producerpápák lettek, akik ellen fiatalon harcoltak. Az egykori kultrendezők manapság olyan filmeket forgatnak, amelyek már nem trendteremtőek, hanem jobbára csak loholnak a trendek után. Lásd az elrontott Alien: Covenantot, Cameron évek óta készülő Avatar-folytatásait vagy legutóbb Ron Howard közepesnél csak egy kicsit jobb Solóját (az üdítő kivétel Spielberg Ready Player One-ja, de az is inkább az alapjául szolgáló regény miatt lett jó). Mostanra kinevelődött egy olyan 40-es, 50-es éveit taposó, profi író-rendező-producer gárda, akik fiatalon a képregényeket is legalább annyira szerették, mint Lucas és Spielberg filmjeit. Értik és imádják a műfajt, és nem lélektelen blockbsutergyárosként nyúlnak a képregényfüzetekhez, hanem beleviszik a saját egyéniségüket, filmes látásmódjukat is. Tipikusan ilyen rendező Bryan Singer (X-Men filmek), Joss Whedon (Bosszúállók 1-2), Jpn Favreau (Vasember 1-2), Shane Black (Vasember 3), Taika Waiti (Thor 3), James Gunn (A galaxis őrzői 1-2), a Russo-testvérek (Amerika kapitány 2-3, Bosszúállók 3), James Mangold (Farkas, Logan), Zack Snyder (300, Watchmen, Acélember, Batman Superman ellen) és ennek az elit klubnak az eddigi egyetlen női tagja, Patty Jenkins (Wonder Woman). A zsáner felfuttatásában persze elévülhetetlen érdeme van az egymása épülő szuperhősfilmek atyjának, Kevin Fiege-nek is, aki 2000-ben még csak egy mezei producerasszisztens volt a Marvel mozirészlegénén.
  • Felnőtt, és keresőkorba lépett az a korosztály, akik a '80-as és a '90-es években ismerkedtek meg a képregényekkel. Meg a videojátékokkal, ami ekkoriban már egyáltalán nem a barátnő nélküli, pattanásos, osztály lúzere kamaszfiúk menekülése volt a világ elől. A képregény és a videojáték legismertebb brandjei, Batman, Superman, Pókember, Super Mario, Lara Croft és a társaik évtizedek óta az egyetemes popkultúra részei. Ma már szinte a geekség a mainstream, köszönhetően annak, hogy egy negyvenes geek valószínűleg a gyerekeit is elviszi a kedvenc szuperhőse filmjére, a moziba járók derékhadát alakító huszonéves korosztály pedig egész egyszerűen rá lett nevelve a képregényfilmekre, mivel manapság már nem készülnek olyan klasszikus blockbusterek, mint az E.T., a Titanic vagy a Forrest Gump. 

A fenti témában tartott előadásom egyébként már online is meghallgatható:

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ SZUPERHŐSÖS, VICO-FILMES ÉS STAR WARSOS KONTENT NÉLKÜL!

Szereted a képregényeket? Imádtál régen mindent, amin Kandi Lapok logó volt? Mindened a retró? Akkor a Mesék az ágy alól is pont neked készült! Bátran lapozz bele, és ha tetszett, rendeld meg akciósan itt!

retro_kep_vasarnap_lakatos_istvan_2.JPG

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr6913991014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.05.27. 15:55:45

Sok oka van.
1. Ezeket mindenki ismeri. Egy új történetre nehezebben megy be az átlagpolgár, mint egy már előzőleg ismert figura újabb kalandjaira.
2. Hollywoodban mostanság szarnak a történetre. Erre a legjobb példa az Ébredő Erő volt, de általában is jellemző, hogy roppant gagyi sztorik kapnak csilliárdos filmet. A látvány a lényeg, ez pedig a szuperhősös témánál adott.

xclusiv 2018.05.27. 19:25:31

Nem értek egyet sem a post állításaival, sem midnightcoder2 kommentjével.

Szóval hollywoodban manapság nem készülnek eredeti, nagy költségvetésű filmek. Ami készül az vagy reboot, vagy reset, vagy egy korábbi siker újraforgatása vagy folytatása. Aki eredetit akar forgatni az megy a Netflix-hez, HBO-hoz, leginkább sorozatokra és nem filmekre.

És hogy miért mennek a Marvel filmek? Mert ugye leginkább azok mennek, és nem a többi, a suicide squad-ot Margot Robbie segge miatt se érdemes megnézni (tuti fent van pornhub-on az a pár jelenet), illetve a wonder woman-t még nem láttam, az még lehet valami, szóval azt most passzolom, de ezen kívül nem nagyon van más, csak a Marvel. És azt érdemes összehasonlítani pl. a korábbiak közül a Jessica Alba féle fantastic4-okkat, hát nem kell tovább magyarázni...

Szóval hogy miért mennek a Marvel filmek? Mert Kevin Fiege.
Aki elsőre betalált egy nagyon jó Iron Man-nel (ami máig talán a legjobb mozi az összes közül), és beindult a szekér, innen kezdve még ha nem is folytatások készülnek, de egy univerzum következő darabjai, és hát dől a lé. 3,5 milliárdos költségvetésből hoztak be eddig kb. 17 milliárdot, szóval nyilván szabad kezet kap a csávó. És Fiege nem hagyja nagyon elcsesződni az egészet, még a gyengébb darabok is tartanak egy bizonyos szintet mind történet, mind színészek, mind CGI szempontból.
És hát nincs aki lenyomja őket a moziban, max a star wars, de hát az is disney....

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.05.27. 19:58:07

@xclusiv: Nana, Kevin Fiege azért nem egy Isten, és van ám élet a Marvelen kívül is. ;) Például a Loganhez nem volt semmi köze, Nolan Batmanjeihez meg pláne nem. Ellenben az általad lefikkantott Jessica Alba-féle F4-et, sőt, az Elektra és a Daredevil filmeket is porducerként jegyezte kezdő korában, szóval azért ő se geekpápaként termett egyből a trónon, bele kellett tanulnia a filmezésbe. A 2008-as Vasember előtt is bőven voltak nagyot kaszáló képregényadaptációk - Fiege legfeljebb továbbfejlesztette azt, amit akkor látott, amikor Sam Raimi Pókemberei meg Bryan Singer X-Menjei körül sertepertélt sokadik társproducerként.
Nem mondom, hogy tehetségtelen fickó, hiszen a fenti szövegben is hivatkozom rá, mint megkerülhetetlen névre a mai Hollywoodban, de azért nem ő szarta a spanyolviaszt! :D

amaurote · http://anarchia2020.blog.hu 2018.05.27. 22:42:39

mert a szuperhősfilmek a tiniknek és tiniségben megragadt dedós felnőtteknek szólnak.

a tiniség meg a sértődöttségről, a rombolásról, dühről, és a szexi tökéletes testekről szól.

nem, a fantáziáról, az ötletességről, kreativitásról nem. a tiniség pont ezeket öli meg.

HARP3R 2018.05.28. 00:29:10

Miért népszerűek a képregényfilmek? Mert a XXI. század emberei infantilisabbak mint bármilyen más korábbi kor emberei.

midnightcoder2 2018.05.28. 05:18:34

@xclusiv: "Szóval hollywoodban manapság nem készülnek eredeti, nagy költségvetésű filmek. Ami készül az vagy reboot, vagy reset, vagy egy korábbi siker újraforgatása vagy folytatása."

Pont erről beszélek. Nem szaroznak a történettel. Lehet übergagyi, összeollózva előző filmekből, lásd Ébredő Erő, lehet remake, lehet olyan bárgyú baromság mint a Transformers, ahol autókból átalakult robotok ütik egymást karddal...

retkeslaci 2018.05.28. 05:28:53

@HARP3R: @amaurote: egyetértek. A mai fiatal generáció infantilis, mama hotelben élő, szexet hírből se ismerő geek, nerd (legalábbis magát annak akarja gondolni, mert ma ez a trendi).
A képregényfilmek az aszexuális, érzelmileg sivár, felelősséget semmiért nem vállaló egydimenziós emberek műfaja.

Történet, színészi játék nem lényeges, a látványt összedobják CGI-ban.

Egy régi Adam Sandler vagy Pauly Shore mozi ezekhez a szuperhősös és képregény filmekhez képest egy sokrétegű, tanulságos, elgondolkodtató alkotás.
Egy tesztoszterontól fűtött Stallone vagy Schwarzenegger film is ezerszer mélyebb volt, mint ezek a képregényszennyek.

Hollywood ma ennyit tud. Nincsenek ötletek, nincsenek egyéniségek. Aki jó sorozatot, filmet akar látni, az Netflixen keresgél. Nem véletlen, hogy a belterjes Hollywood fröcsög a Nexflixre, nem engedték őket Oscarra. Kreativitásban ma köröket ver Hollywoodra az új cég.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.05.28. 07:35:50

@midnightcoder2: @xclusiv: @-Szűcs Gyula-: @HARP3R: @retkeslaci:

Én azt hiszem, van itt valami elemi félreértés, ami talán a blogposzt címadásából és tartalmából is adódik.

Európában is készülnek képregényfilmek, és az európai képregénykultúra úgy egészében és jellegében összehasonlíthatatlan az amerikai képregényeknek azzal a szegmensével, amellyel a blogposzt foglalkozik. Az európai képregények eleve más tematikájúak (itt értelemszerűen elsősorban és kiemelkedően a francia-belga képregényekről van szó), az intellektuális szintjük is más rétegeket szólít meg, és nagyon sok esetben komoly társadalmi, szociológiai, közéleti, valós politikai és emberi problémákkal, konfliktusokkal foglalkoznak, akár szatirikus, vicces formában is. De ha olyan képregényt említek meg, mint az Asterix, amit jószerivel még az is ismer, aki egyébként életében nem vett egy képregényt sem, akkor is teljesen más talajon állunk, mint a Marvel-univerzum. Külön meg kell említeni azt a tévedést, hogy a képregények kedvelése valamiféle infantilis, gyerekes, gyerekkkorban ragadt felnőttek nevetséges szokása lenne. A francia képregény több szézezer felnőtt ember szórakozását, kikapcsolódását, tanulását, ismeretgyarapodását segíti, és egész iparágat tart el, az alkotóktól, a kiadókon át, (ebben még nincs különbség az amerikaitól, ahol ez egy egész birodalom, ugyebár) a teljes marketingen keresztül: és ezek kifjezetten komoly, érett, felnőtt, nagyon mélyenszántó problémákkal foglalkozó emberek (háborúk, történelem, politikusok, királyok, császárok élete, bevándorlás, bűnözés, gyarmati traumák, nők elleni erőszak, szexuális/nemi identitás, pszichés problémák,...felsorolni is lehetetlen a képregények témáit, és ezek ott sok esetben olyan filmek alapjául szolgálnak, amelyek akárcsak a forrásmunka, soha nem is célozta meg a tinédzsereket., kiskamaszokat. Talán a legismertebb példa erre Magyarországon az Adéle élete/ A kék egy meleg szín) Azt a tényt, hogy a képregények mennyire átitatják azoknak az európai rendezők munkáit, látásmódját, akik ezzel a műfajjal kapcsolatba kerültek, ők maguk mondják el minden interjúban. És zárásként egy megjegyzés: az amerikai képregény és képregény-film sem csak a szuperhősök marvel/DC univerzumából áll. Mert pl. a Watchmen -bár a film minősége meg sem közelítette a képregényét- a szó konkrét értelmében még véletlenül sem szuperhősös képregény, és már a keletkezése idején is elképesztő kultusz övezte...kifejezetten a felnőtt lakosság körében, nem a tini vonalon, éppen a komor, néhol kifejezetten durva és szélsőséges (ezeket azonnal kihagyták a filmből) valódi társadalmi traumákat és erkölcsi dilemmákat boncolgató témája miatt.

Void Bunkoid 2018.05.28. 08:14:13

Sokkal egyszerűbb a dolog nyitja.

A mai ember bombasztikus látványorgiára vágyik, a szuperhősfilmek pedig pont a jellegükből adódóan irreálisan blikkfangos látványvilággal rendelkeznek, ami ordít a CGért - merthogy a valóságban nem lehet intargalaktikus hereroppantó-mágnesrobbanást csinálni, viszont már kellően fejlettek a CG trükkök ahhoz, hogy ezt meg lehessen csinálni sokkal látványosabbra, mint mondjuk egy mezei terroristás akciófilmben felrobbanó épületet.

Ráadásul még a drága CG is kevesebbe kerül, mint felépíteni és valóban felrobbantani egy igazi épületet.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.28. 08:46:05

Azért, mert ezek vannak felhypolva.
Ennyi.

Évtizedekig építették a branedet, most pedig - mint egy gazda aratáskor - le aratják a termést.

Egy brand építés nem pár hét... főleg ilyen méretekben. Idő kell hozzá, és a nagy részük nem is jut el ideáig.
Most ezeknek a filmeknek a kora van még 10-20 évig, majd utána jön valami más.

wilddog84 2018.05.28. 09:20:26

Ez most komoly? Néhányan tényleg képesek megbélyegezni azon embertársaikat, akik beültek egy szuperhős filmre? Mégis miért? Probléma, ha valaki 2 órát szeretne kikapcsolni? Átadni magát a látványnak? Vagy csak egyszerűen élvezni azt, amit gyerekként elolvasott, és most a szeme előtt elevenedik meg? Tényleg ettől lesz mindenki infantilis, meg hülye, meg kamasz, meg ragyás geek?
Ezeket az embereket, akik így nyilatkoznak filmkedvelő társaikról legszívesebben arra kárhoztatnám, hogy életük végéig egy sötét szobában ülve csak A zongorista, és a Titanic című filmeket nézhessék 0-24ben... A gyengébbje 2 nap után, az erősebbek egy hét után fogják tudni értékelni a Marvel univerzumot...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2018.05.28. 15:16:39

a poszt legjobb része az első kép.
az honnan van?

Void Bunkoid 2018.05.28. 16:28:50

@wilddog84: Nekem speciel nem a kikapcsolás meg a könnyed szórakoztatás miatt van herótom a Marvel-filmektől.

Hanem a nulla sztorivezetés miatt, amik viszont borzalmasan hasonlóak. Ki a faszom ül be nyolcadjára egy olyan filmre, amiben hülyepizsamás, soha meg nem sérülő emberek (mert a legtöbb szuperhős mégiscsak antropoid illetve emberméretű) puszta kézzel meg mindenféle varázstárgyakkal csépelik egymást, és tökmindegy éppen ki nyer, a lényeg az, hogy közben le kell bontani egy teljes nagyvárost?

Ez pont olyan, mintha - hogy a te hasonlatoddal éljek - James Cameron (vagy ha nem ő, valami zsékatos másolója) megcsinálná a Titanic 7-et, ahol tök ugyanaz a sztori, csak most éppen Jack Dawsont Jack Hunternek hívják, és zöld a kabátja, nem fekete.

xclusiv 2018.05.28. 21:06:44

@-Szűcs Gyula-: nyilván van élet a Marvelen kívül, de érdekes módon most mégis az MCU az, ami lenyom mindent a blockbuster kategóriában. És persze Feige se most kezdte, nyilván, de amit most tol az hengerel.
Korábban ha megkérdeztél egy átlagembert, akkor ismerte szumma a Pókembert, Superman-t és Batman-t, és kb. ennyi is volt. Ezekről voltak filmek (nem csak Nolan, Tim Burton is rendezett), sorozatok (a Smallville pl.), ezek voltak köztudatban. OK, X-Men, geekebb közönség talán ismerte azt a pár filmet a MCU beindulása előtt, de ennyi. Ha 11 éve megkérdezed az átlag mozibajárót Ironman-ről, akkor szerinted 100-ból hány ismerte volna? Egy, talán kettő? Na ma kb. nincs olyan, aki nem ismeri.

És nem akarok senkit fikázni, nem akarom azt mondani hogy feltalálta a spanyolviaszt, nem voltak előzményei vagy ilyesmi. De az, ami most van, az szerintem egyértelműen hozzá köthető.

xclusiv 2018.05.28. 21:09:10

@wilddog84: Szerintem inkább a Sátántangót kellene velük nézetni :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.05.29. 10:48:33

@xclusiv: Nézzél Sátántangót VÉGTELENÍTVE!
Én így szoktam mondani. :D

xclusiv 2018.05.29. 21:45:43

@Mezei zsurló: "láttad már egyáltalán a sátántangót? Nem kell, hogy válaszolj, tudom előre, te megpróbáltad de borzalom és erre nem vagy hajlandó 8 órát áldozni az életedből, mindenki ezt mondja de azért mégis ezzel a filmmel példálóznak..."

De válaszolok, remélem nem baj.
Szóval nem néztem meg és meg se próbáltam megnézni. A hossza egy dolog (jó, 3 filmnyi dolog), de a történet (leginkább hiánya) se fog meg. Ezért.

"Vicces, hogy az ilyen cikkek alatt valahogy mindig előkerül Tarr Béla. Mintha csak ez a két véglet létezne, vagy Tarr Bélát nézek éjjel nappal vagy cgi orgiára csorgatom a nyálam."

Már bocsánat, szerintem nézzem Tarr (Tarkovszkij, Nolan, Cameron, Whedon, Scorsese, Spielberg, stb.) filmeket aki akar, és ne nézzen aki nem akar. Én senkit se ítélek el se ezért, se azért. Az ő dolga, mit szóljak én bele.
Ellenben bunkó fórumtárs szépen előadta a bunkót (aki magát többnek hiszi), aztán lefikázta azokat akik megnéznek ilyen filmeket. És az ilyen gyökér trollra válaszul mi szokott mindig előkerülni? Igen. A Titanic meg a Sátántangó.

corrado 2018.06.04. 11:04:31

@doggfather: jobb egérgomb a képen, google keresés erre és tádám
süti beállítások módosítása
Helló