30 éves a legjobb Star Wars-nyúlás

2013. október 17. 07:00 - -Szűcs Gyula-

VHS-klasszikusok a 80-as évekből, 2. rész: Támadás a Krull bolygó ellen


krullvhs.jpgSötét korszak köszöntött a galaxisra. A rútságát palástoló gonosz zsarnok egy vándorló szupererőd mélyén ülve tartja rettegésben birodalma alattvalóit, ráadásul foglyul ejtette az uralma ellen lázongók gyönyörű hercegnőjét is. Egy bátor szőke legény elindul, hogy kiszabadítsa őt a rabságból, és hamarosan csatlakozik hozzá egy nagydarab, szőrös kolosszus, egy folyton viccelődő, komikus duó (ahol a magasabbik folyton a kicsinek okoskodik) és egy alvilági figura is a kétes múltú barátaival, aki kezdetben ráadásul csak a pénzért harcol, idővel azonban a főhős legjobb barátja lesz.

Felbukkan egy idős, bölcs mester is, aki elmondja a fiúnak, hogy hatalmas dolgokra hivatott, de csak úgy győzheti le a gonoszt, ha megtanul bánni ősei legendás fegyverével. A kis csapat hosszú és kalandos utazásra indul, amely során a bölcs mester életét áldozza a jó ügyért vívott harcban, de a főhős végül sikeresen bejut a főgonosz fehérpáncélos katonáktól nyüzsgő főhadiszállására, kiszabadítja a hercegnőt és elpusztítja a zsarnokság szimbólumát, a szupererődöt, miközben végig a London Symphony Orchestra fülbemászó muzsikája szól.

Ez a tartalomismertető természetesen nem az 1977-es Csillagok háborújáról szól, hanem  idén 30 éves, fantasy elemekben tobzódó kultscifijéről, ami a hazai VHS-forgalmazásban a Támadás a Krull bolygó ellen címet kapta.

A Star Wars és a Krull közötti hasonlóság viszont nemcsak a Harry Pottertől a Star Trek-rebootig mindenhonnan visszaköszönő dramaturgiában mutatkozik meg. Peter Yates az írókkal és a látványtervezőkkel karöltve komplett jeleneteket nyúlt le a Csillagok háborújából. (Ami egyébként szintén egy csupa korábbi filmből összeollózott, híres mozitörténeti mérföldkövek előtt tisztelgő kollázs volt: George Lucas bevallottan Kuroszava szamurájfilmjeiből, John Wayne és Yakima Canutt westernjeiből, a Flash Gordonból, a Navarrone ágyúiból és más II. világháborús klasszikusokból gyúrta egybe.)

A Krull bolygó hőse, Colvyn herceg és Luke Skywalker között egyértelmű a hasonlóság. Főleg akkor, amikor a gondolataikkal ragadnak magukhoz tárgyakat, például a régi idők szuperfegyverét, a fénykardot/a bumekésként működő, pörgő bizbaszt:

Spoiler: Colwyn (Krull) és Luke (Star Wars) használják az Erőt - indafoto.hu

(kép: Spoiler - indafoto.hu)

De mindkét filmben van kardpárbaj villogó fegyverekkel egy rideg erődben: 

Spoiler: Fénykardpárbaj a Krullban és a Star Warsban - indafoto.hu

(kép: Spoiler - indafoto.hu)

Itt is és ott is bemutatják az ikernapok fényében fürdő tájat:

Spoiler: Ikernapok a Krullon és a Tatooineon - indafoto.hu

(kép: Spoiler - indafoto.hu)

Mindkét filmben halálos veszélyt jelentenek az embereket összelapító falak:

Spoiler: A küklopsz halála (Krull) vs a hulladékzúzó (Star Wars) - indafoto.hu

(kép: Spoiler - indafoto.hu)

Amit viszont a Krullból másolt át Lucas a Star Wars franchise-ba: a film utolsó harmadában meghal a hős harcost alakító Liam Neeson!

krullsw.jpg

Érdekes, hogy a Támadás a Krull bolygó ellen az ordító Star Wars-nyúlások ellenére még mai szemmel nézve is egy magával ragadóan nyomasztó atmoszférájú, régivágású fantasy gyöngyszem. Ahol a trükkök sem olyan ordítóan bénák, mint mondjuk az előzménytrilógiában, mert itt még nem CGI-t használtak, hanem a stábtagokat szívüket-lelküket beleadva felépítették habszivacsból a halálos mocsarat és a csontoktól meg belsőségektől burjánzó, gonosz erődöt.

Támadás a Krull bolygó ellen (1983) - ítélet:

3hcsillag560.jpg

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr795573033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.10.17. 08:00:17

Kiskoromban rendesen paráztam ettől a filmtől :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.17. 10:34:46

eskü nem is emlékszem erre a filmre, lehet kimaradt, Nah majd most pótolom!

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.17. 11:23:34

Nekem ez akkor annyira bejött, hogy a szülőket rákényszerítettem, hogy vigyenek el megnézni. De szerintem most is jó. A szörny palotájának a belseje például ma is simán megállná a helyét. A fekete szemű gonosz mágus akinek megnőnek a körmei? Íííí de parás volt. A lézerektől kisebb orgazmust kaptam, a szörnyek agyából kijövő polipok meg egyszerűen totál kikészítettek. El se tudtam addig képzelni ekkora jóságot. És a szörny is kurvajó volt, érdemes a youtubeon megnézni az egész fenn van. Ha egyszer árulják dvd-n én megveszem az hótziher.

Harlek 2013.10.17. 11:44:48

@Wind Callman tér: Jó hírem van, hónapok óta lehet kapni Media Marktban DVD-n! Én még sajnálatom eddig kiadni rá ezer forintot, de minden nappal nő az elhatározás, hogy ez bizony nekem kell.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.17. 12:28:25

@Harlek: komolyan? Zsír jó, szólok az asszonynak hogy vegye meg karácsonyra. Lol. Kösz szépen.

Valerijov 2013.10.17. 12:57:08

tévében is adták úgy fél éve, film mánián, talán. gyerekkoromban még a Kölyök magazinban olvastam róla, alig vártam, hogy elkezdjék játszani, aztán, mikor elért hozzánk, szanaszét paráztam magam rajta

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.10.17. 13:16:22

De mi az a bumekés? A google 0 találatot ad ki rá. Ez egy szó?

vtbxx 2013.10.17. 13:17:22

Annak idején, amikor még nem volt pénzem dvdre, de már igényeltem valamit ami több mint a másolt vhs akkor megláttam (azt hittem) ezt eredeti vhs-en a MM-ban. Már vittem is haza, aztán belenéztem és vittem is vissza.
..utána százszor leírtam, hogy" A Támadás a Krull bolygó ellen nem a Harc az Endor bolygón.." :D

Macropus Rufus 2013.10.17. 13:34:51

meg van vhs-n és avi-ban is :)
nem rossz kis film. Anno moziban láttam (talán a Május 1-ben). Nem rossz kis film ez.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.10.17. 13:35:39

Ez nálam és egy gyors körkérdés alapján az ismerősi körben is kimaradt...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2013.10.17. 13:47:52

@Yooha: Nem tudom, mi magyarul az a fegyver, amiből késpengék pattannak elő, és ha eldobod, pörögve lekaszabol mindenkit, aztán visszarepül a kezdebe. Mi a régi RPG-s haverokkal bumekésnek hívunk minden ilyesmit. Sőt, botból, pvc-csőből meg alumíniumból mi is eszkábáltunk ilyeneket a garázsban! :)

Scagnetti 2013.10.17. 13:56:56

Moziban láttam annak idején. Egy kisgyerek számára tényleg parás volt néhány jelenet, később már csak nevettem rajta. Azt nem vettem észre, hogy SW-nyúlás, mert az Új Reményt később láttam. Egyébként sem hiszem, hogy feltűnt volna kb. tízéves koromban. :)
Azt a pörgő étkészletet mi is megpróbáltuk reprodukálni bicskákból és egyéb éles vagy hegyes cuccokból. Eldobni sikerült, de sosem jött vissza. :(

BSz 2013.10.17. 14:00:07

Kiskoromban én is paráztam tőle, az SW-től nem.
Meglovagolta az SW hullámot az tény, de csak annyira lopott, amennyire az SW is az.

spelljammer · http://spelljammer.blog.hu 2013.10.17. 14:13:28

Ha jól rémlik, a magyar szinkronban "csillagtőr" volt a neve... vagy valami ilyesmi.

Zuzzant 2013.10.17. 14:58:31

Nem akarok senki ánuszába lépni, de ez a film egy rakás trágya.
De ti azért hokizzatok rá bőszen

vernarancs 2013.10.17. 14:59:01

Alapmu volt akkoriban. Moziban eleg para volt. Az csak most esett le, hogy Liam is jatszott benne. Es meg is halt ami igen ritka :)

Globetrotter2014 2013.10.17. 15:00:28

@doggfather: fiatal vagy... :)

Annak idején jó volt, de nem egy örök darab.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2013.10.17. 15:02:50

@Zuzzant: A 3/5-ös osztályzattal azért remélem vágod, hogy ez nálam sem a világ legjobb filmje kategóriában van! Eleve +1 pontot csak a magas nosztalgiafaktora miatt kapott.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.17. 15:51:40

ÚÚÚÚ a csillagtőr! Egy piros lámpával megvilágított lábosból kellett kiszedni. Huhú.
Angolul: Glaive.
en.wikipedia.org/wiki/Glaive

qwertzu 2013.10.17. 16:25:44

Durván üt a nosztalgia. Kb 9 éves koromban láttam egy szabadtéri moziban, és nagyon para volt. Akkor, annyi idősen nem tűnt ennyire gagyinak.

megadeth1 2013.10.17. 16:41:24

Naiv édesanyám elvitt minket erre a moziba. 6-8 évesek lehettünk.Máig emlékszem, ahogy összenyomja a szikla az egyszeműt.Jó kis film volt...

eMJe 2013.10.17. 16:44:19

anno volt para rendesen, bár a papírsziklák akkor is viccesek voltak. egy biztos, a fiammal kicsit idősebb korában nézzük meg, mint ahogy én láttam :D

szerintem most is megállja a helyét, bár tény, felnőtt szemmel kicsit más.

vittore 2013.10.17. 17:13:55

@-Szűcs Gyula-: Hagyd. Zuzzant egy közepesen aktív, ám de annál frusztráltabb troll. Minden hozzászólásába belefűz szegény valamilyen önkielégítéses dumát... :)

gothmog 2013.10.17. 18:02:37

Arra emlékszem hogy a csillagtőr egy esetben úgy vágott el valamit mint egy flex. Szóval hogy a főhős eldobta, az pörögve elért a céltárgyig , majd a jedi-erejével pörögve ott tartotta, és szétflexelte a cuccot. Már nem tudom hogy mit. Meg a szivacsként összenyomódó küklopsz is megvan.
Moziban láttuk, nem vhs-en.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.10.17. 19:02:52

a fő különbség az, hogy ez nagyon rossz volt az SW meg nagyon jó
:o)

vladimir964 2013.10.17. 19:06:07

Szeretem ezt a fimet, a mai napig meg tudom nézni, szemben a korabeli Star Wars filmekkel, amik mai szemmel nézhetetlenek, és nem a trükkök miatt.
Igaz, annak idején pont a főszereplő zavart, hiszen akkor ment a Marco Polo sorozat világszerte. Gondoljátok el, olyan, mintha most mondjuk a Supermen film főszerepét Dr. House játszaná.
Mindettől függetlenül van valami sajátos bája a történetnek, akárcsak a Vadak ura 1. részének.

bandigyerek 2013.10.17. 19:09:23

na ez a film gyerekfejjel is szar volt, ellenben a sztárvársszal.

Circus 2013.10.17. 20:02:34

@vladimir964: a 'korabeli' Star Wars filmek nézhetetlenek???
Melyik galaxisban?

motoroskonyhaja 2013.10.17. 20:56:22

Imádtam a moziban anno és nagyon örülök, hogy valaki írta lehet kapni DVD-n. Megyek és veszem is meg! ;)

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.18. 08:44:40

@motoroskonyhaja: tegnap megvettem a mammutban a média márktban, egy roppant készséges eladó segített megkeresni és meg is találta. 999ft volt. Szerintem simán megér annyit, ráadásul eredeti hanggal van. Az tök jó.

NocadLee · http://nocadlee.hu 2013.10.18. 09:58:48

Hűűű, ezt én még moziban láttam. :-)
Általánosba jártam még, és emlékszem, hogy nagyon félelmetes volt benne a körmöket növesztő varázsló, meg az egyéb rémségek. :-D

Mai szemmel viszont azért félek megnézni, mert még a végén kiderülne, hogy mennyire egy borzasztó szar film.... :-)))

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2013.10.18. 14:55:59

Egy-két éve megpróbálta megnézni megint. De még az első pár perc után leállítottam. Sajnos ehhez büdös nagy nosztalgia kell, hogy újra élvezni tudjam és egy gyerekkori emléket nem akartam elrontani.

zaturek 2013.10.26. 19:01:51

Akkoriban két film okozott álmatlan éjszakákat. Az egyik a Krull, a másik az Alfa holdbázis Sárkányok birodalma című epizódja (tévében).
Azóta már tudom, hogy egy egész generáció nőtt fel ezzel a feldolgozatlan traumával. :)

Void Bunkoid 2014.10.25. 19:10:55

Ne feledjük el, hogy iszonyú jó a zenéje (korai James Horner-darab, igaz néha kicsit sokat kölcsönöz az egy évvel korábbi Star Trek - Wrath of Khan zenéjéből - amit ugye szintén ő írt :P), valamint egész illusztris színészgárda virít még benne (Francesca Annis a hálólédi szerepében, sőt még Robbie Coltrane is feltűnik, pont olyan idióta nagy mamlaszt játszik, mint húsz évvel később Hagridként).

A gonosz szörny megvalósítása viszont nem Star Wars, a szöry elcseszett nagy hosszúkás feje meg rusnya csupafog állkapcsa, csövei a testéből egyértelműen a Giger-féle Alien nyúlása, igaz ennek vannak szemei :)
süti beállítások módosítása
Helló