Az idén 20 éves Waterworldöt nagyon sokan tévesen csak egy béna Mad Max-klónnak és a mozgókép-történelem legdurvább bukásának tartják. Ez azonban egyáltalán nem igaz: egyrészt a film egy merész újítással végre képes volt kitörni a posztapokaliptikus zsáner örökös helyszínéből, a végtelen sivatagból, másrészt még a filmsite.org táblázata sem említi a 25 legnagyobb bukta között.
Az mindenesetre igaz, hogy Kevin Costnerék hangulatos vízi Mad Maxe 1995-ben a maga 175 milliós gigaköltségvetésével minden idők legdrágább blockbusterének számított. És egyben a legszerencsétlenebbnek is, mivel egy hurrikán miatt háromszor is tönkrement a Hawaii szigetek mellett felhúzott grandiózus és méregdrága díszlet.
Az, hogy a Waterworld nagy bukás volt, a '95-ös premier utáni, szerényen csordogáló amerikai bevételei után (88,2 millió) és a kritikusok szemétkedő, lehúzós írásai miatt betonozódott be a köztudatba. Főleg amiatt, mert a a Vízivilágot a korábbi két, híresen nagyot bukó filmre, az Ishtarra és a Heaven's Gate-re utalva Fishtarnak és Kevin's Gate-nek csúfolták a cikkeikben, a főgonoszt alakító Dennis Hopper pedig teljesen érthetetlen módon Aranymálnát kapott az alakításáért.
A nemzetközi forgalmazási adatokkal együtt viszont végül 264,2 millió dollárt hozott össze a film, ráadásul a '90-es években még nem volt jellemző, hogy a nagy stúdiók a filmek büdzséjével megegyező összegeket tapsolnak el marketingre (ahogy például mostanság a Disney teszi a Marvel filmek vagy a Star Wars 7 esetében).
A VHS kazettás és dvd-s eladásokból is legalább 8-10 milliócska befolyt a Universalhoz, a tévés újravetítések jogairól nem is beszélve: még 2012-ben is képes volt 400 ezer ember leülni a tévé elé, amikor a SyFy műsorra tűzte a Waterworldöt, holott két kattintással bármikor máskor megnézhették volna a neten. A tengeri Mad Max ráadásul már csak azért is egyértelműen pozitív mérleggel zárt, mert az Universal filmes vidámparkjában felhúzott Waterworld-díszletek közt bemutatott kaszkadőrshow a mai napig termel egy kis aprópénzt a stúdiónak.
Na de miben rejlik a Waterworld varázsa? Abban, hogy Costner jetskizős-vitorlázós Mad Max-utánzata a posztapokaliptikus műfaj egyik legjobbja - ami pont jó arányban ötvözte a Mad Max 3 hollywoodiasított cukiságfakorát (lásd: csimbókos hajú kisgyerek, fergeteges humor, kötelező hollywoodi romantikus szál és filmvégi happy end) a Mad Max 2 kőkemény, barbár romantikájával.
A Robin Hooddal már bizonyító rendező, Kevin Reynoldsés David Twohy forgatókönyvíró (aki később a Riddick-filmek atyja lett) egy zseniális alapötlettel forgatta ki a '90-as évekre már unalmassá vált atomháborús díszleteket: a sivatag helyett a mindent elnyelő óceán lett a helyszín, ahol a víztisztító chipek és a benzinkészletek helyett mindenki a legendákba vesző szárazföldet keresi. Ehhez a térkép egy korallzátony-erődben élő, csimbókos hajú kislány, Enola (Tina Majorino) hátára van tetoválva, de a kínai feliratot a történet elején senki sem tudja megfejteni (nem véletlen, hogy a lány neve is az Alone szó, visszafelé olvasva).
A korallzátonyra érkező főhős, Kevin Costner egyáltalán nem egy hősies figura. Inkább gátlástalan tengeri haramia, akit csak az érdekel, hogy jó áron eladhassa a tengerbe veszett világ romjai közül kibányászott kacatokat. Szívós alkata miatt a korallerőd öregjei tenyészbikának szeretnék használni, ám amikor kiderül, hogy kopoltyús-úszóhártyás mutáns, halálra ítélik. A ketrecből a csinoska kereskedő (Jeanne Tripplehorn) menti ki, de ő is csak azért, mert az erőd ostromát követő felfordulásban a balfék öregapó elszelelt a léghajóval, amivel eredetileg a szárazföldet kereste volna meg a kis csapatuk, ha találtak volna valakit, aki megfejti a kislány tetoválását.
Helen, a kereskedőlány és a főhős folyamatosan vitatkoznak, egészen a film végéig. A tengerjáró többször is le akarja őt dobni a hajójáról, egyszer ráadásul majdnem odaadja félórányi huncutkodásra egy zakkant kereskedőnek. Aztán persze a sok közös kaland, az elsüllyedt város (a rajongók szerint a coloradói Denver egyik jellegzetes tornyát is láthatjuk) megbámulása, az elrabolt kislány kiszabadítása na és persze a kötelező csók után (bár ez eredetileg csak azért kellett, hogy a lány levegőt kapjon a víz alatti meneküléskor) már szent lesz a béke köztük.
A szárazföldhöz vezető úton azonban folyamatosan a kis csapatra támadnak a Smokerek (a Szakácsi Sándor-féle szinkronban: Füstölők), akiket a gonosz Deacon (a szinkronban: Káplán) vezet.Dennis Hopperebben zseniális főgonosz. Bár a vicces mondataival inkább a két évvel későbbi Dr. Genya előképe, mintsem klasszikus nemezis, máig ő a legmenőbb a posztapokaliptikus filmekből sosem hiányzó, félőrült tábornokok között. Ráadásul az egyik jelenetében simán otthagyja a katonáit, hogy mentse a rongyos életét egy "Viszlát, komák!" felkiáltással, amikor ez egyik idióta embere szarrá géppuskázza a vezérhajót.
Utólag igen érdekes belegondolni, milyen lett volna az eredetileg kiszemelt Jack Nicholson főgonosznak (nem vállalta, mert kevesellte a fizetést) A Smokers abszolút zseniális név a gonoszok csapatának: egyfelől utal arra, hogy a rozzant tankerhajójuk üzemanyagát füstölik el pazarlóan a mocskos-olajos gépeikkel rendezett versenyeken és fosztogató körutakon, másrészt folyamatosan bagóznak (igen, 1995-ben ezt még vígan lehetett a filmvásznon), persze csak ha épp nem piálnak.
A gonoszok tanyája amúgy a hírhedt Exxon Valdez tankerhajó, ami 1989-ben Alaszkánál zátonyra futott és 50 millió liter nyersolaj szivárgott belőle a tengerbe, minden idők egyik legdurvább ökokatasztrófáját okozva ezzel. A Füstölőknek a baljós jövőben persze ez már amolyan nemzeti ünnep - a tanker kapitányát, Joseph Hazelwoodot Szent Joe-ként emlegetik, és még a képe is kinn lóg a falon abban a jelenetben, amikor Deaconék megpróbálják megfejteni a foglyul ejtett Enola hátára tetovált jeleket.
Az eredeti változatban egyébként a Füstölők sokkal idétlenebb vallási fanatikusok lettek volna, akik egy szigonyos sellőkirálynak beöltözött zsarnokot szolgálnak, aki néha hallal csapkodja a rabszolgáit. Ráadásul nyers olajat is tudnak finomítani - a filmben csak azzal gazdálkodhattak, ami a tankerhajóban lötyögött. Ebben a Peter Rader-féle, korai verzióban Kevin Costner még ember volt, és harcos törzsfőnökként védelmezte a korallzátonyon élő törzset. Bár James Newton Howard filmzenéje sok törzsi motívumot tartalmazott, ez a vonal az eredeti zeneszerzőnél, Mark Ishamnél sokkal hangsúlyosabb volt, de az ötleteit maga Costner dobta vissza azzal az indokkal, hogy a filmbe ennél hősiesebb, kalandosabb dallamok kellenek.
Eredetileg egy másik gonosz társaság is benne lett volna a filmben Slavers (a szinkronos változatban: Rabtartók) néven. De pont az ő jeleneteik díszletét tette tönkre a hurrikán, így menet közben át kellett írni a forgatókönyvet. Ezekre a rögtönzött átírásokra nem kevesebb, mint 6 forgatókönyvírót kértek fel, akik 36 kéziratot adtak le a Universal producereinek. Az egyik változatból például sokkal több derült volna ki a kopoltyús mutánsokról, akik nem is a kataklizma utáni evolúciós lépcső következő állomásai lettek volna, hanem valamiféle titkos kísérletek melléktermékei...
A film végső, Hollywood-barát változatát végül a Firefly és a Bosszúállók atyja, Joss Whedon rakta össze, aki úgy jellemezte később a forgatáson való részvételét, hogy "Hét hét a pokolban!". Nem csoda, ha ezt gondolta: míg Costner, aki 14 millió dollárt kapott a főszerepért, egy saját séffel, komornyikkal és úszómedencével rendelkező tengerparti villában pihent két forgatási nap között, a stáb többi tagjának fűtetlen lakások jutottak, ami miatt óriási volt az elégedetlenség. És amiatt is, hogy sem az 1000 tonnás tengeri díszletben, sem a forgatáshoz használt 30 hajón nem volt egyetlen egy vécé sem, így aki el akarta végezni a nagy- vagy kisdolgát, annak mindenki szeme láttára ki kellett hajóznia egy rozzant bárkához vagy egészen a hawaii-i partokig.
A rémálomba illő forgatás miatt maga rendező, Kevin Reynolds is annyira összeveszett Kevin Costnerrel, hogy a forgatás vége felé otthagyta a fenébe az egész produkciót. A sztár így egymaga fejezte be a filmet, és bár elterjedt róla, hogy "végre a kedvenc színészével és a kedvenc rendezőjével, azaz saját magával dolgozhat", végül a magánvagyonából átcsoportosított 22 millió dollárból lett kész a Waterworld. A producerek viszont újravágatták a film végét, így abból nem derült ki egyértelműen, hogy Szárazpart nem más, mint a Himalája teteje (Helene és Enola megtalálják egy 1953-as Everest-expedíció emléktábláját), a halember pedig azért hagyja őket, hogy megkeresse a nagyvilágban hozzá hasonló mutánsokat.
És még egy videós érdekesség a végére: a főhősökre támadó hidroplán pilótája
nem más, mint a fiatal Jack Black!!!
Waterworld / Vízivilág (1995) - Ítélet:
A filmet a Paramount csatornán lehet elcsípni, december 12-én, szombaton 3:40-kor!
TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ VICO-KAZETTÁS, AKCIÓFILMES ÉS BUD SPENCERES RETRÓKONTENT NÉLKÜL!
A Waterworldön meg a többi, másolt VHS-kazettás posztapokaliptikus filmen nőttél fel? Az országút harcosa a kedvenc játékkönyved? Akkor "a magyar Mad Max", azaz a Cafe Postnuclear is neked készült! Tuningolt Skoda, moncsicsis tanga, és sok más jóság itt!