Heti Bond-lány: Michelle Yeoh

2017. augusztus 29. 23:23 - -Szűcs Gyula-

A női Jackie Chan malajziai szépségkirálynőből lett a hongkongi akciófilmek sztárja

A Goldeneye után jöjjön a második Pierce Brosnan-féle Bond-film,az 1997-es A holnap markában, amiben a '90-es évek szexszimbóluma, Teri Hatcher és a korszak női Jackie Chanje, Michelle Yeoh igyekeztek elcsábítani a 007-est. Utóbbi színésznő esetében ez az eposzi jelző egyáltalán nem a szokásos újságírói túlzás: a malajziai születésű kínai színésznő tényleg Jackie Chan filmjeiben bukkant fel először, és küzdötte fel magát a hongkongi és a hollywoodi filmgyártás egyik legprofibb akciófilmes női sztárjává!

jackie-chan-and-michelle-yeoh.jpg

Yeoh 1962-ben született egy Malajziában élő kínai családban. Eredetileg balettáncosnak készült Londonban, de egy gerincsérülés derékba törte a karrierjét, és elkezdett inkább küzdősportokat űzni és tánckoreográfiákat tanítani. 1983-ban hazaköltözött Malajziába, ahol 20 évesen megnyert egy szépségkirálynő-választást.

missmalaysia_michelle_yeoh.jpg

A Miss Malaysia cím egyenes utat jelentett a divatiparba: 1984-ben már nem kisebb sztárral forgatott bohókás tévéreklámot (a Guy Laroche divatháznak), mint Jackie Chan!

A '80-as években már vicces és látványos akciófilmeket forgató Jackie Chan indította be Yeoh filmes karrierjét. A színésznő együtt szerepelt a bohókás bunyók nagymesterével az 1985-ös Vigyázat, (már megint) nyomozunk!-ban, majd 1992-ben a Rendőrsztori 3.-ban (ekkor még Michelle Khan néven) és a folytatásában, a Volt egyszer egy zsaru-ban is.

rendorsztori_3.jpg

De nemcsak Jackie Channel, hanem a kínai filmipar másik nagyágyújával, Jet Livel is dolgozott együtt: 1993-ban közösen forgatták le A sárkány árnyéka című wuxiát, azaz a kínaik közkedvelt nagyköltségvetésű, epikus, kosztümös történelmi filmjeinek egyikét (a Zsivány Egyes sztárjával, Donnie Yennel pedig Wing Chun címmel forgatott akció-vígjátékot).

a_sarkany_arnyeka.jpg

Yeoh ekkoriban már híres volt arról, hogy sosem kért kaszkadőrt, minden akciójelenetet saját maga vállalt be minden filmben. A Bond franchise producerei mindenképpen őt akarták az 1997-es A holnap markában Bond-lányának (állítólag a kanadai szupermodellt, Natasha Henstridge-t ütötte ki a nyeregből), ám a sors különös fintora, hogy a rendező, Roger Spottiswoode ezt megtiltotta neki, mert túl kockázatosnak tartotta a kaszkadőr nélküli akciózást.

michelle_yeoh_bond_girl.jpg

Yeoh azon kevés Bond-lányok közé tartozik, akik egyrészt nem vállaltak vetkőzést a Playboyban a reklámkampány részeként, másrészt sikeres karriert tudtak felépíteni egy kasszasiker Bond-film után. A színésznőt ugyanis később olyan Oscar-díjas filmekben láthattuk, mint a Tigris és sárkány és a Egy gésa emlékiratai.

tumblr_oogeyd7tcx1s5rjeao1_500.gif

De szerepelt a magyar közreműködéssel forgatott tévésorozatokban, a Strike Backban és Marco Polóban is, legközelebb pedig a legújabb Star Trek-szériűban, a Discoveryben láthatjuk majd.

11 éve, a nagy James Bond dvd-koffer megjelenésekor ezt írtam A holnap markábanról – most is pont ugyanezt gondolom róla:

Martin Campbell rendező után Roger Spottiswoode-on volt a sor, hogy megpróbálja átmenteni az új évezredbe Őfelsége immáron ötvenen (bár ha csak a filmes diadalútját vesszük figyelembe, negyvenen) túli tikosügynökét - a régi értékek elvesztése nélkül. Próbálkozása felemásan sikerült: A Holnap markában egyaránt bővelkedik impozáns akciójelenetekben és humorban, de a főszereplők kiválasztása enyhén szólva nem sikerült tökéletesre. Michelle Yeoh, valljuk be, nem az a fajta szépség, aki komoly esélyekkel indulhatna "a legdögösebb Bond-lány" címért folyó versenyben. Ugyanakkor Teri Hatcher (akit sikeres tévésorozata, aSuperman legújabb kalandjai miatt jogosan tartottak a '90-es évek szex-szimbólumának) nevetségesen rövid szerephez jut, pedig már csak a hagyománytisztelet is úgy diktálná, hogy a film végén ne az alkalmi női segítőtárs, hanem a Főgonosztól elcsábított Bond-lány legyen a 007-esé...

tomorrow-never-dies.jpg

Számtalan ehhez hasonló aránytévesztéssel szembesülhetünk a filmben - mintha a készítők maguk sem tudnák eldönteni, hogy akkor most "hagyományőrző" Bond-sztorit forgatnak a régi, jól bevált klisék önironikus újramelegítésével, vagy a saját határozott elképzeléseik szerint zárkóztatják fel Bondot a dobhártyaszaggató Mission Impossible adrenalin-függőség és bizonyítási vágy tekintetében igencsak túlteljesítő Eathan Hunt-jához. Roger Spottiswoode ugyanis hiába hozta össze a sorozat egyik leglátványosabb főcím előtti mini-történetét (Bondnak egy terroristák által üzemeltetett, kaukázusi használtcikk-piacon kell megakadályoznia, hogy a brit hadihajókról odalőtt rakéták felrobbantsanak egy ellopott atomtöltetet), hiába nyerte meg a produkciónak a brit színészek élvonalába tartozó Jonathan Pryce-t főgonosznak, az ő karaktere köré felépített történet erősen ingatag lábakon áll - azaz inkább úszik.

tomorrow-never-dies-poster2.jpg

A forgatókönyvíró előtt alighanem a Csak kétszer élsz (1966) és A kém, aki szeretett engem (1976) jó étvágyú elnyelőszerkezetei lebeghettek, mikor a szuperhatalmak űrhajóit, illetve tengeralattjáróit bekebelező monstrumok mintájára megalkotta a Tomorrow Never Dies főgonoszának radarok számára érzékelhetetlen, hatalmas belső terekkel rendelkező óceánjáróját. Eliot Carver médiacézár ennek az ultramodern vízi járműnek a segítségével kívánja (elődei mintájára) egymásnak ugrasztani a nagyhatalmakat - a bipoláris világ felbomlása utáni békülékeny időszakra való tekintettel az amerikaiak és az oroszok helyett Anglia és Kína között kirobbantva a harmadik világháborút. A médiamogul, akinek egyetlen tévéadásától kormányok buknak meg, saját lapjában, a Holnap Híreiben elsőként tudósít a világ különböző pontjain történő erőszakos eseményekről - melyeknek java részét ő maga idézi elő, volt KGB-sekből verbuvált zsoldoscsapata élén. A kínaiak azonban nem adnak adásjogot Carver hírcsatornájának, amely az új műholdakkal immáron az egész Földön fogható, ezért pusztulniuk kell. Gyorsan és viszonylag fájdalommentesen - manipulált brit rakéták által...

tomorrow-never-dies2.jpg

Kevés ennél bugyutább Bond-forgatókönyvvel találkozhattunk az elmúlt tizenhét epizód során, hiszen a készítők korábban nagyon is tudatában voltak annak, mit is akarnak. Öniróniától sem mentes kém- és kalandfilm-paródiát, mint amilyen a Polipka volt? Óriásléptékű világmegmentős sztorit a második világháború idején nagy népszerűségnek örvendő Flash Gordon- és Buck Rogers-képregények mintájára, valami egészen elborult világpusztító szerkezettel (Blofeld egy vulkán mélyéről ugrasztja egymásnak a nagyhatalmakat, lásd Csak kétszer élsz; az aranypisztolyos Scaramanga nem rest eladni szigetméretű reaktorral üzemelő, óriási fényágyúját annak, aki a legtöbbet kínálja érte)? Esetleg a hagyományokkal szakító, reálisabb vonásokkal ábrázolt, bosszúvágytól fűtött 007-es ügynök elkeseredett harcát a szervezett bűnözés és a kábítószer-kereskedelem ellen, mint ahogyan azt Magányos ügynök-ben láthattuk? A Holnap markában nem képes felmutatni egy egységes rendező elvet, és a történet kifutása sem rajzol ki egy A pontból B pont felé haladó ívet. Inkább tűnik úgy, hogy Bruce Feirstein forgatókönyvíró összelopkodott a korábbi Bond-filmekből néhány klasszikus elemet a harmadik világháborúval fenyegető főgonoszokról, nyakon öntötte mindazzal, amit hallott az MGM stúdió folyosóin az információs társadalomról és médiavezérelt világról - és közben abban reménykedett, hogy a Roger Spottiswoode által levezényelt látványos akciójelenetek majd kellőképpen elfedik a film hiányosságait.

tomorrow-never-dies-poster.jpg

Akad persze egyéb dolog is a Tomorrow Never Dies-ban, ami miatt joggal háboroghatnak a rajongók. Pédául az, hogy a jó öreg Aston Martin DB-5 immáron nem több londoni szolgálati autónál: a 007-es ezzel jár be az MI6 főhadiszállásra, ha a kötelesség elszólítja őt aktuális partnernője ágyából. Az új BNW 750-esnél persze szériatartozék a rakéta, a műholdas nyomkövető és a fedélzeti számítógép, ráadásul távirányítható is egy mobiltelefonnal. Mégis joggal vetődik fel a gyanú: nem lehet, hogy Őfelsége titkosügynöke pusztán csak azért kényszerült kocsit váltani, mert a patinás BMW-gyár (kihasználva, hogy a United Artists az MGM, és a Broccoli-porontyok rendre görcsösebben spórolnak a forgatási költségeken, mint a skót viccek főszereplői) bőkezűbben támogatta a sorban tizennyolcadik Bond-filmet, mint az Aston Martin.

tomorrow-never-dies3.jpg

Hiába győzedelmeskedik tehát a kínai ügynöknő és a 007-es együttes erővel, látványos külsőségek között a gonosz médiacézár fölött, az ember inkább megnézi sokadszorra is Pierce Brosnan A Holnap markában-t megelőző, és a sorban ez után következő Bond-filmjeit. És közben csöndben reménykedik abban, hogy a brit filmgyártás talán végre lekanyarodik a Hollywoodba vezető útról, és nem azzal próbál spórolni, hogy a szigetország legkreatívabb díszletesei, forgatókönyvírói és rendezői helyett másodvonalbeli filmeseket szerződtet egy jól bejáratott brand életben tartására.

Ítélet:

3hcsillag560.jpg

 

 

Még több Bond-lány a Nerdblogon!

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ JAMES BONDOS, STAR WARSOS ÉS VICO-FILMES KONTENT NÉLKÜL!

Másolt James Bond VHS-kazettákon nőttél fel? Az országút harcosa volt a kedvenc lapozgatós könyved? Akkor a Világvégi mesék pont neked készült! Barkasszal a posztapokaliptikus pusztulatban - rendeld meg a képregényt akciósan innen!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr1112789492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2017.08.30. 08:16:30

A szépségkirálynői cím érdekes dolog, mert nehéz elképzelni, hogy nem találtak nála szebbet arrafelé. :) Ami nem jelenti azt, hogy csúnya lenne, de más a szépség és más az a hibátlan test, amit ezeken a versenyeken keresnek.
A Tigris és sárkányban tényleg jó volt, meg aztán a jó öreg Jackie is mindig jó nőket szerepeltetett a filmjeiben, akik tényleg kemény dolgokat csináltak meg a forgatásokon, azon kívül, hogy mutatósak voltak.

arturdent 2017.08.30. 20:15:29

Szerintem Yeoh abszolult profi, fantasztikusak az akció jelenetei. A Charlie angyalai hölgyeinek igen sokat kéne tanulni, hogy erre a szintre lépjenek.
Helló