Van-e élet a LucasArts kultikus kalandjátékain túl? Hát persze!

2017. november 03. 15:31 - -Szűcs Gyula-

A Beneath a Steel Sky, a Future Wars és a Shadow of the Comet is örök klasszikus

Egy jó kalandjáték LucaAarts-logó nélkül olyan, mint a Dallas Bobby nélkül! Természetesen nálam is, mint szinte minden gémernél, akit a '80-as évek legvégén vagy a '90-es évek eleján-közepén szippantott be a vieojátékok világa, örök kedvenc a Monkey Island, a Day of the Tentacle, a Sam & Max, a Dig, a Loom, az Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Full Throttle és a Grim Fandango. A korábbi retrójátékos posztjaim írásakor sorban eszembe jutottak régi, pixelgrafikás gyöngyszemek, meg hogy mennyi órát eltöltöttem velük a gép előtt, és hamar kiderült, hogy van ám élet a LucasArtson túl is – nem is akármilyen! Íme a legnagyobb kedvenceim.

future_wars1.jpg

Future Wars (1989)

A floppylemezeken terjesztett „ablakpucolós játék”, amivel anno elvesztettem el a kalandjáték-szüzességemet! Itt döbbentem rá, hogy van élet a Prince of Persián túl is. Kicsivel később jutott el hozzám lemezen, mint az Another World, de nagyon bejött, hogy a grafika itt is ugyanaz a pixelcsoda, hiszen ez is Dolphine-játék volt Éric Chani-tól. És az is nagyon tetszett, hogy itt nem kell folyton lövöldözni, meg őrült tempóban ugrálni, hanem van időd körbenézni, kiokoskodni, mi mire való, melyik tárgyadat mivel kell kombinálni a továbbjutáshoz (mondjuk ez pont nem igaz a játék végére, ahol pont időre kell rohangálni). Ekkor szerettem bele örökre a kalandjáték műfajba! Ja, és nagyon büszke voltam arra, hogy míg a többiek általában feladták ott, hogy az állványról bemásztak a toronyház irodájába, aztán nem tudtak semerre sem tovább menni, én eljutottam a teleporttal a fura fantasy világba, onnan meg 4135-be, a futurisztikus disztópiába is!

Az évek múlásával többször is elővettem, és emlékszem, középiskola idején egy angol nyelvű .txt fájlból még magyar leírást is szerkesztettem hozzá, amivel az volt a tervem, hogy beküldöm valamelyik jákékmagazinhoz bemutatkozó cikknek, hátha felvesznek külsős szerzőnek. Gémer újságírói karrierem azonban véget ért, mielőtt elkezdődhetett volna: csonka volt az angol .txt fájl, így nem tudtam végigjátszani, más leírásából átvett részekkel meg nem akartam beégni a nagy gémereknél, úgyhogy végül nem küldtem levelet sehová.

Sosem jutottál ki a főnök irodájából, miután felrúgtad a vödröt? Most már a böngésződben is megnézheted, miről maradtál le anno!

Call of Cthulhu: Shadow of the Comet (1993)

Anno a '90-es években nagyon megörültem, hogy végre nemcsak vicces pixelkalózokat meg -varázslókat lehet irányítani egy point & click kalandjáték kifordított paródiavilágában, hanem léteznek jó kis nyomozós horrorjátékok is ebben a műfajban. Ekkoriban a Bíborhold és Rúna magazinokból már ismertem H.P. Lovecraft nevét, sőt, szinte minden zsebpénzemet a LAZI-kiadású, borzalmas tipográfiájú Lovecraft-kötetekre költöttem (amiknek a címében mindig kötelezően ott volt, hogy ÁRNYÉK), így külön öröm volt, amikor a olyan ismerős rémségeket emlegettek a szereplők, mint Cthulhu, Dagon, Yog-Sothoth meg a többi földön túli iszonyat.

A játék egyébként nemcsak csillagos ötös színvonalon hozza a szokásos Lovecraft-toposzokat (elhagyatott kúria, csápos szörnyek, ), de tele van pompás geek kikacsintásokkal is: az egyik szereplő például pont úgy néz ki, mint Jack Nicholson a Ragyogásból!

Lehet félelmetes egy viccesen pixelgrafikás kalandjáték? Hogyne! Klikkelj ide, ha nem hiszed!

Beneath a Steel Sky (1994)

Régen valamiért abban a hitben voltam, hogy ez a disztópikus cyberpunk gyöngyszem is a LuasArts játéka, mivel a fejlesztőcég, a Revolition Studios abszolút profin hozta kinézetben a SCUMM engine-nel futó klasszikusokat, és a nyegle főhős meg a fura humor (lásd: kiégett hivatalnokok a rendőrségen, H.P. Lovectaft hullája az öltözőszekrényben, vagy a csapóajtón leeső tudós) miatt akár egy sci-fi környezetbe tett Monkey Island-folytatás is lehetett volna. A szép emlékek keveredését ráadásul az is elősegíthette, hogy a brit Revolutions stúdió később a rajzfilmes stílusú, kevésvbé borongós, zseniálisan jó Broken Sword 1-2-vel írta bele magát a vidrojáték-történelembe. Holott már a Beneath is igazi unikum volt a maga korában, mivel fődizájnernek és a rajzfilmszerű átvezető videók megalkotójának egy veterán képregényrajzolót, a kultikus Watchment is jegyző Dave Gibbonst kérték fel.

De a sztori is legalább olyan izgalmas, mint a képi világ: egy Mad Max-szerű posztapokaliptikus környezet neobarbárjai közt felnőtt, árva srácért egyik nap fegyveresek jönnek, és elviszik egy totalitárius, cyberpunk metropoliszba. Hősünknek nem tetszik a dolog, ezért megszökik, hogy egy újabb és újabb robbottestekbe átszerelhető mesterséges intelligencia segítségével elkezdi kinyomozni, ki is ő valójában, kik voltak a szülei, és miért lett hirtelen olyan fontos a korrupt városvezetésnek, hogy kegyetlen gyilkosságok történnek miatta, és fejvadászok loholnak a nyomában... Sajnos annak idején, tinédzser fejjel én már a legelején, a kis pixelek közt elvesző fémrúd felvételénél elakadtam a játékban, így csak pár évvel ezelőtt vilt szerencsém utólag pótolni ezt a nagy klasszikust. Arra viszont nagyon büszke vagyok, hogy a fémrúd felvétele után már nem kellett leírás! A gördülékeny és izgalmas sztori, a magától értődő, nem izzadságszagú tárgykombinálás (meg persze a sokéves kalandjátékos rutin) miatt egy nap alatt végigvittem a Beneath a Steel Skyt.

A játék pár éve már ingyenes a Gogon, sürgősen pótolja, akinek eddig valamiért kimaradt!!!

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ RETRÓ JÁTÉKOS, JAMES BONDOS ÉS VICO-FILMES KONTENT NÉLKÜL!

A korábbi nosztalgikus posztjaimban felelevenített, régi játékok:

Másolt PC-s játékokon nőttél fel? Imádod a Falloutot és a Last of Ust? Akkor a Világvégi mesék pont neked készült! Barkasszal a posztapokaliptikus magyar pusztulatban - rendeld meg a képregényt innen!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr4913135710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Helló