Orrvérzésig toltuk kétjátékos módban a Golden Axe-ot, mintha csak 1992 lenne!

2018. november 11. 11:18 - -Szűcs Gyula-

Beszámoló az idei Arcadiáról, ahol Ian Livingstone volt a sztárvendég – videóval!

goldenaxe2.JPG

Egy héttel ezelőtt rendezte meg Flippermúzeum a most már hagyományosnak is nevezhető éves rendezvényét, az Arcadia Nosztalgia Játékkiállítást. A háromnapos geek dzsemborihoz idén is csatlakozott az Insert Coin Egyesület a Videojátékos Kultúráért akik tavaly John Romerót, a Wolfenstein és a Doom atyját hozták el a PixelConra, idén pedig sikerült Magyarországra csábítaniuk a Kaland-Játék-Kockázat könyvsorozat legendás íróját, Ian Livingstone-t!

A rendezvényre idén a NerdBlog is kilátogatott – sőt, megpróbáltuk egy negyedórás videóba belesűríteni mindazt, amit a szombati napon láttunk, hallottunk, nyomkodtunk és tekergettünk! A sok villogó-kerregő csodamasina között igazi kincsekre leltünk: a szervezők kiállították többek között azt a flippergépet, amit Terence Hill is megrugdosott az És megint dühbe jövünk országúti falatozójában. De lehetett nyúzni azt az Indiana Jones-flippert is, ami egy időben minden vidéki kocsmában ki volt állítva, és pisztolymarkolat volt beleépítve az oldalába golyókilövőnek (ami kiváló fogasként is szolgálta az italmérés törzsközönségét).

Az arcade gépekbe ezúttal nem kellett bedobálni az összespórolt húszforintosainkat, mint annak idején a füstös játéktermekben. Így nem csoda, hogy egy kisebb sor alakult ki a Golden Axe előtt, mert mindenki kétjátékos üzemmódban akart eljutni benne a legvégéig, a gonosz hadúr, Death Adder legyőzéséig – pont mint az osztálytársaim meg én 1992-ben, a számtech teremben! De nemcsak a Golden Axe volt kellemes emlék ebből a korszakból. Találtam a kiállítási tárgyak között egy Nintendo-klónt, amin most is ugyanúgy lehetett Mariót, Contrát és Battle City-t játszani, mint anno 999 IN 1 GAME feliratú, lengyel piaci sárga kazetták beszerzése után, egy régi PC-n pedig a Prince of Persia futott – örömmel konstatáltam, hogy még ennyi év után, álmomból felkeltve is ki tudom cselezni az első pályán a „törököt”, anélkül, hogy el kellene rongyolnom fáradságos munkával a labirintus túlfelére a kardért!

Legnagyobb meglepetésemre a dohányzóasztal alakú arcade gépek között is felfedeztem egy régi, kedves gyerekkori emléket: a Moon Cresta nevű shoot'em upot, amiből egy példány (vagy csak a játék egyik klónja?) a '90-es évek elején-közepén a szolnoki panelházak közti Zöld ABC előterébe is ki volt téve. Így velem tízéves koromban sosem volt olyan probléma, hogy csokiért vagy cukorkáért sírva vergődtem volna a polcok között: anyukám egyszerűen csak lerakott a bolt előterében, és én vígan lődöztem a sok űrhajót, amíg ő elintézte a bevásárlást.

mooncresta.JPG

A korlátlan ideig játszható flipperek és arcade gépek mellett természetesen a PixelCon hivatalos programsorozata is szuper volt! Több indie játékfejlesztő stúdió is harcba szállt idén a rendezvény nagydíjáért, a Grand Pixért. Többek között a Chicken Police is, aminek az egyik atyja, a képregényíróként is ismert Varga Bálint Bánk a Nerdblog videójában mesélt egy-két érdekességet az állatfejű emberek világában játszódó, hamisítatlan noir kalandjátékról (végül nem ők nyertek, hanem a Worms és a Schorch szerelemgyerekének tűnő Tank Maniacs: a fejlesztőcsapat magától Ian Livingstone-tól vehette át a díjat). A színpadon volt egy érdekes beszélgetés arról, lesz-e valaha nekünk, magyaroknak egy olyan nemzetközileg is ismert videojátékos brandünk, mint a lengyelek Witcherje (ezt a Roboraptor oldalán el lehet olvasni és vissza is lehet nézni), és itt vette fel közönség előtt az IDDQD blog a következő podcast adását is, amelyben a Novotrade-es Kiss Donát és Ian Livingstone meséltek arról, milyen volt játékot fejleszteni a '80-as években, és miért Magyarországon készült az 1984-es Eureka!

Ian Livingstone viszont nemcsak a Checkpoint csapatával beszélgetett: exkluzív videóinterjút adott a Nerdblognak! A kameramunkáért és a vágásért Ilia Zsoltnak, a Nekronin képregények színezőjének tartozom hatalmas köszönettel, a kérdésekért pedig régi barátomnak, Mácsai Gergelynek (aki egyébként épp egy dark fantasy játékot fejleszt Vagrus címmel, itt lehet megnézni, milyen lesz). Íme a videónk:

Ez pedig itt lenn Ian Livingstone izgalmas Arcadia-előadásának felvétele, amiben beszélt többek között:

  • arról, hogy amikor 1975-ben megalapította Steve Jacksonnal a Games Workshopot, olyan kicsi irodát tudtak csak bérelni, hogy ha az egyikük épp benn tartózkodott, a másiknak kinn kellett maradnia, mert ketten együtt már nem fértek volna el,
  • arról, hogy az elején olyan kevés tőkéjük volt, hogy csak 6 példányt tudtak venni Gary Gygax D&D-jéből, miután megkapták a világ első szerepjátékának exkluzív európai forgalmazási jogait,
  • arról, hogyan tette ki őket a háziúr a bérelt emeleti lakásukból, miután megunta, hogy a ház egyetlen telefonja a földszinten folyton azért csörög, mert az emberek a Games Workshoptól akarnak játékot rendelni,
  • arról, hogy miután utcára kerültek, és a pénzük csak az irodabérlésre volt elég, három hónapig egy bűzös furgonban laktak, és csak azért jártak a közeli squash klubba, mert ott meg tudták oldani a napi zuhanyzást és a borotválkozást,
  • arról, hogy ezek a nehéz körülmények mennyire nem érdekelték őket, amikor az álmaikat akarták megvalósítani: abból megélni, hogy egész életükben játékokkal foglalkozzanak,
  • arról, hogyan csinálta meg a D&D nagy rajongójaként Livingstone a saját fantasy játékait, miután felkérték, hogy írjon Steve Jacksonnal egy ismertető könyvet a szerepjátékról – de ők inkább egy szerepjátékos elemeket tartalmazó játékkönyvet írtak,
  • arról, hogy kezdetben mennyire lesajnált dolog volt a Fighting Fantasy-sorozat, és mielőtt világszerte 2 millió példányban keltek volna el a könyvek, a teljes média ellenük dolgozott, miután az anyukák amiatt kezdtek aggódni, hogy a sok élőholt és démon az ördög kreálmánya, amitől a gyerekeik sátánisták lesznek (érdekesség, hogy a prezentációban illusztrációnak használt, rothadó ghoul rajza itthon is kicsapta a biztosítékot a Rakéta kiadónál, így a Tűzhegy magyar változatába ez a kép nem is került bele), 
  • arról, hogy a legnagyobb ingyenreklám az volt a Fighting Fantasy-sorozatnak, amikor egy külvárosi háziasszony betelefonált a rádióba, hogy a gyereke levitálni kezdett egy játékkönyvek elolvasása után,
  • arról, hogy kikeltek ellenük a Wicca rend boszorkányai is, 1985-ben pedig egy rakás szülő aláírt egy petíciót, amiben a Fighting Fantasy-könyvek boltokból való visszavonását követelték,
  • arról, hogy az volt Gary Gygax terve, hogy összeolvasztja a Games Workshopot a TSR-rel, de ebbe Ian Livingstone és Steve Jackson nem mentek bele,
  • arról, hogy 1991-ben végül eladta a Games Workshopot, hogy az így kapott pénzből beszálljon a videojáték-készítésbe, de a mai napig bánja, hogy akkor lemondott a GW javára minden szellemi alkotása jogáról, így a patinás cégnév mára eltűnt a süllyesztőben, hogy a Warhammer Shop vegye át a helyét,
  • és persze arról, is, hogy azért pont Magyarországon készült teljes titokban az 1984-es Eureka!, mert a videojáték nyertesének komoly pénzdíjat (25 ezer fontot, nagy pénz volt akkoriban!) ajánlottak fel jutalmul, és semmiképp sem akarták, hogy a brit fejlesztők valamelyik ismerőse legyen a győztes, aki belsős infók alapján oldja meg elsőként a feladványokat.

Végezetül pedig következzenek a PixelCont megkoronázó, maratoni (közel 3 órás!) Ian Livingstone-dedikálásról készült fotók – természetesen ott vigyorgok én is néhányon, a két kedvenc lapozgatós könyvemmel, Az országút harcosával és A gyíkirály szigetével együtt.

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ VIDEOJÁTÉKOS, KALAND-JÁTÉK-KOCKÁZATOS ÉS FILMES KONTENT NÉLKÜL!

Megvan az összes Kaland-Játék-Kockázat? Mindened a retró? Akkor pont neked szól a Mesék az ágy alól című képregény is! Bátran lapozz bele, és ha tetszett, rendeld meg akciósan itt!

kjk.JPG

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr3814364875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marczy 2018.11.11. 23:29:51

A Moon Cresta volt az a játék, amelynek egyik klónja Star Striker néven futott, és Hollandiában toltam egy BBC Micro számítógépen 1988-ban(!). Ez a gép szerintem Magyarországra be se jutott, de Angliában meg Hollandiában ez volt a Commodore 64 helyi megfelelője.
A KJK, nos, az ment nagyban. Meg mindenféle űrháborús lapozgatós könyv, ami nem KJK/Fighting Fantasy, de hasonlított rá. Az AD&D kicsit később, amikor bejutott pár PHB meg DMG az országba.

Savior 2018.11.12. 09:38:57

Érdekes, nekem is a Gyíkkirály Szigete és az Országút Harcosa a kedvencem; mondjuk az utóbbi szerintem külön kategória, nem nagyon tudom összehasonlítani a fantasy könyvekkel a teljesen eltérő hangulat miatt.

Egyébként érdekes, mert megnézve a könyveket egyértelmű, hogy Steve sokkal innovatívabb volt, legyen szó akár a szabályrendszerről (varázslat, őrület -- jó, oké, CoC után 3 évvel) , akár a formátumról (Sorcery!). Mégis Ian valahogy sokkal erősebb atmoszférát tudott teremteni, úgyhogy a jobban sikerült könyvei maradandóbb emlékek (GySz, Tolvajok Városa, stb). Ezzel együtt kár, hogy Steve-et nem hívják ilyen találkozókra (vagy nem jön?).

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.11.12. 11:48:19

@Savior: Most kapóra jött, hogy az Eureka! anno itt készült a Novotrade-nél, és össze lehetett hozni egy Livingstone-Kiss Donát reuniont.
A PixelConosok bizonyára tisztában vannak vele, mekkora roham volt az utolsó napokban a Livingstone dedikálójegyekért (biztos vagyok benne, hogy több elkelt volna, mint 150 db), hátha jövőre Steve Jackson jön sztárvendégnek, hiszen ő is dolgozott játékfejlesztőként a Lionheadnél, és szokott előadásokat is tartani - sokszor Livingstone-nal közösen, mint tavaly a Fighting Fantasy Festen:
www.youtube.com/watch?v=5nX05eGuM_c

kerekesbagoly01 2018.11.12. 14:47:29

El se hiszem, hogy rajtam kívül más is töröknek hívta a Prince of Persia-ban a turbánosokat! :D Az első kicselezésére is nagyon büszke voltam gyerekként, főleg, hogy magamtól fedeztem fel... utána jöttem rá, hogy más is így csinálja.

Savior 2018.11.13. 09:14:50

@kerekesbagoly01: ki NEM töröknek hívta? :) Nekem nem rémlik, hogy ki tudtam volna cselezni, viszont azt nagyon szerettem, amikor az ellenfelet egy karós gödörbe / fogas ajtóba tudtam manőverezni. :D

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2018.11.13. 10:17:04

1. Én a Golden Axe-ot csak PC-n nyomtam tesómmal párban, a GA3 PC-s változatát pedig mind a mai napig végigtoljuk néha a testvéri kohézió erősítéseképpen. :-D

2. Már leírták előttem, de: ó, a Prince of Persia 1-ben mások is "töröknek" nevezték a törököket? :-D <3

3. Azért az mekkora achievement már, ha a wiccák is kikelnek ellened.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2018.11.14. 20:45:41

Mintha arról lett volna szó, hogy az előadásról készült videó felkerül valahová. Én nem találtam meg. Tudja valaki?

Egyébként hadd tegyem ide saját, kapcsolódó posztomat:
miigyelunk.blog.hu/2018/11/04/a_jatekmester-uzletember_10_tippje_kezdoknek

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2018.11.14. 21:06:25

@p.a: Jól van, megtaláltam a bejegyzésben, jó hülye vagyok, bocs. Elsőre azt hittem, csak egy kép van bevágva.
Helló