Emlékszem, a '80-as évek végén és a '90-es évek elején a legunalmasabb családi vendégeskedéseket is fel lehetett dobni, ha előkerültek a Novoplast legendás társasjátékai. Még a legrendetlenebb unokatestvérek és szomszéd gyerekek is elfelejtettek drimbolni, amikor éjszakába nyúlóan játszottunk a panellakás kisszobájának padlószőnyegen a Police 07-tel, Az Ezüst-tó kincsével és A mesék titkával. Ezt a jóleső nosztalgiát és az évek óta tomboló retróőrületet lovagolta meg a Retro Games, amikor úgy döntöttek: az eredeti alkotókkal együttműködve, modernizált köntösben újra kiadják az azóta csődbe ment Novoplast régi kultjátékait.
A mesék titka nevű, elmeköszörülő családi társasban a jól ismert meseszereplőket, Csizmás Kandúrt, Aladdint, Hófehérkét, Piroskát meg a ronda vasorrú banyát kellett kiszabadítani a gonosz sárkány fogságából. Ehhez Tündérfalva főteréről kiindulva kellett keresztbe-kasul bejárnunk a Meseerdőt, a Police 07 bábuihoz hasonló, színes fejű, átlátszó figurákkal. Utunk során ládikákat fordíthattunk fel, benne a meseszereplők szimbólumaival, így aki jól az eszébe véste, melyik láda melyik jelet rejti, az kihozhatta a sárkány tömlöcéből az adott mesehőst (Csizmás Kandúrt a csizmával, Aladdint a csodalámpával és így tovább). A végén az nyert, aki a jelek hollétére legjobban emlékezve a legtöbb meseszereplő kártyával rendelkezett.
A mesék titka annak idején nagyon szép dizájnt kapott: Hegyi Márta és Kacsán György játéktáblája és a csodaszép illusztrációik bármelyik mesekönyvben megállnák a helyüket. Csakhogy a klasszikus mesehősök felett már eljárt kissé az idő... Ugyan melyik mai gyerek kíváncsi Jancsira, Juliskára és Hamupipőkére mikor a zombik, a vámpírok meg az őrült tudósok sokkal menőbbek? A Retro Games a Mesék titka az átdizájnolt kiadásával jó érzékkel nyitott a rajzfilmek előtt ülve, tablettel a kézben felnőtt tinik felé. Ugyanakkor az új tábla az új kártyákkal azoknak a felnőtteknek is megdobogtathatja a szívét, akik imádnak minden B-kategóriás horrorfilmet, amiben a múmia, a Gólem, Frankenstein szörnyetege, Drakula, a farkasember vagy az Operaház maszkos fantomja szerepel. Lakatos István jellegzetes rajzstílusú kártyái ráadásul olyan magyar népi hiedelmeket is felidéznek, mint az osztrákoktól átvett, lánccsörgető Krampusz vagy a legendás hansági békafiú, Hanyi Istók.
Aki eddig is szerette Lakatos István írói, illusztrátori, képregényrajzolói munkásságát, és az általa megteremtett, sok kis szomorú szörnyet, az A rémmesék titkában sem fog csalódni! Lakatos ugyanis felvonultatta az összes toposzt és klisét a kedvenc horrorjaiból, sci-fijeiből, képregényeiből és ponyváiból, hogy aztán az egészet összekotyvassza egy Tim Burton-filmeket idéző, gótikus fantasy hangulatot árasztó, egyedi mesevilággá.
Már maga a játéktábla is olyan, hogy tapétaposzternek is kitenném a panelbe! Itt egy titkokkal teli, ősi családi kúria az Elátkozott házból, amott Bakó fiatornyokkal toldozott-foldozott vára terpeszkedik el a Skorpiók Mocsarából, a haragos óriáspolip akár a csápos Ctulhu is lehetne, a szomorú csontvázak pedig Manny Calaverát juttatják eszembe a Grim Fandangóból (jóllehet, Lakatos Pisti nem szokott videojátékozni, de a csontvázakat annyira szereti, hogy az Emma és Teslába is belerakott egyet, aki még repülni is tud!). Aki figyelmesen végigbogarássza az A2-es méretű játéktáblára megálmodott, elvarázsolt erdőt, több helyen is felfedezheti Lakatos védjegyét: a kút mélyéről, faodúból, kövek alól figyelő, egyszerre baljós és kíváncsi szemeket!
Bár a dizájn megújult, a játékmenet maradt a régi. A rémmesék titkában varázslótanoncokat alakítunk, akiknek erdőkben, temetőkben, tökföldeken bóklászva, sírokból kihantolt kőládákban kell rálelniük annak a mesefigurának a szimbólumára, akit épp ki kell szabadítani a rettegett mágus fogságából. Persze azt, hogy melyik szarkofág melyik szörny jelét rejti, nem szabad megmutatnunk a többi játékosnak, meg kell jól jegyeznünk magunknak, hogy később visszamehessünk ugyanoda, ha azt a rémet kell épp kihozni a kastély kazamatáiból (vagyis az elmeköszörülő memóriajáték jellegét az új Mesék titka is megtartotta).
Az egyedi szörnyszimbólumok egyébként sokszor igen viccesek: a jetinek egy hóember a jele, a krampusznak egy virgács, a gonosz boszinak egy megszeppent fekete macska, Hany Istóknak egy kövér béka, az őrült tudósnak egy tápoldatban úszó agy, és így tovább – szinte látom magam előtt a rajzolót, ahogy nagyokat nevet munka közben minden egyes ilyen virtuóz ötleténél. Hasonlóan jópofák a szörnykártyák is, percekig el lehet nézegetni, mennyi limlom van a gonosz banya varázsfőzetekkel megpakolt polcain, vagy a kedvencemen, a padlásszobán, ahol szegény Gólemet a megunt játékmackóval és az ósdi gramofonnal együtt pókhálósította be az idő... Ezeket a hangulatos illusztrációkat akár bekeretezett képként is ki lehetne akasztani a falra! Mi mást mondhatnék még?
A rémmesék titka minden rém- és meserajongónak kötelező vétel a karácsonyfa alá!
Végezetül pedig következzen egy manapság divatos unpacking video, amelyben a Nerdblog két szerzője, Lakatos Pisti és jómagam bemutatjuk A rémmesék titkát! Figyelem, egy mobillal készült Facebook Live videóról van szó, ami sajnos nagyon halk lett, kéretik feltekerni a hangerőt!
Fotók és videó: Bittner Bettina
A rémmesék titka
Egy régi Novoplast-klasszikus ötletes újragondolása, vicces rémpofákkal és aranyos moziszörnyekkel, Lakatos István összetéveszthetetlen grafikai stílusában!
Játékosok száma: 2-6 fő
Ajánlott életkor: 6+
Játékidő: kb. fél óra
Nehézség: könnyű
Újrajátszhatóság: minden karácsonykor, minden Halloweenkor, minden vasárnapi családi összejövetelen!
Magyar szabálykönyv: a dobozhoz mellékelveÁr: 9950 forint / Hol kapható?
Ítélet: