Melyik a kedvenc Űrgolyhók-jeleneted?

2013. október 29. 13:00 - -Szűcs Gyula-

VHS-gyöngyszemek a 80-as évekből, 4. rész: Spaceballs

Képernyőfotó 2013-10-29 - 12.58.54.pngMel Brooks régi vígjátékaiban mindig is az volt a zseniális, hogy az Űrgolyhókat, a Drakula halott és élvezit vagy a Robin Hood - A fuszeklik fejedelmét azok is végig tudták röhögni, akik egyetlen percet sem láttak a Star Warsból, a Draculából és a Robin Hoodból.

Az Űrgolyhókat ráadásul én pont hamarabb láttam úgy 1991 környékén, mint a Birodalom visszavágot. A Star Warson persze már túlvoltam, így a Lord Helmet-Darth Vader párhuzamot természetesen értettem, és még ma is jókat röhögök azon, amikor Vespa hercegnő leveszi a kakóscsiga hajas fülhallgatóját. Viszont fogalmam sem volt, hogy Yoghurt egy félhülye Yoda-imitátor, és az „Én vagyok az apád!”-kifordításán sem tudtam 9 évesen röhögni.

A későbbi újranézésekkel viszont már minden a helyére került. És bár Harkányi Endre mint mindig,most is remekelt a Magyar Szinkron- és Videovállalat műtermeiben, az 1990-es magyar verzió pedig a félrefordításai ellenére is igazi klasszikus, sajnos nagyon sok poén elveszett a szinkronizált verzióban.

Ilyen volt például az a poén, amikor Lone Starrék egy nagy lekvárosüveget vágtak a gonosz űrgolyhók tányérantennájára. Ez egy lefordíthatatlan szóvicc, hiszen a "jamming the radar" egyszerrer jelenti az adás zavarását és a tányérantenna összelekvározását. Azon viszont jót nevettem már gyerekként is, hogy a hangutánzó, hülye radarkezelő nem más, mint a Michael Winslow a Rendőrakadémiából, aki tényleg a saját szájával adja ki ezt ezt a sok fura hangot.

Szintén el kellett telnie pár évnek, mire rájöttem: John Hurt egyszer már belehalt abba, hogy egy banánfejű űrlény kirobbant a mellkasából. Ez a jelenet ráadásul kétszeresen is vicces, mivel az Űrgolyhók Alienje egy 1955-ös Looney Tones-epizódból, a One Froggy Eveningból énekel el egy amúgy 1899-ből származó dalt.

És persze a Birodalom visszavág legfontosabb mondata, az "Én vagyok az apád!" megismerése után már az "Én vagyok az apád unokaöccsének az unokabátyjának a régi szobatársa!" monológ is ütött.


De mivel a 80-as években én is sokat játszottam a hazai trafikok fröccsöntött Csillagok háborúja-figuráival, a hosszában elrepedő, gagyi Jedi-bábukkal, Lord Helmet babázós jelenete örök kedvenc marad:

A rohamosztagosoknál is balfaszabb Balfaszok jelenetét pedig tényleg nem lehet kibírni vinnyogva röhögés nélkül:

Az Űrzűr címen is ismert Űrgolyhók mai szemmel nézve egyébként már inkább tűnik Rick Moranis fergeteges one man show-jának, mintsem klasszikus sci-fi történetnek. Épp ezért nagy kár, hogy az idén még csak 60 éves színész a felesége halála óta már nem vállal filmszerepeket, csak egy-két rajzfilmszinkront.

(Gyerekkorunk kedvenc filmjét október 29-én és 30-án is levetíti a Film Mánia!)

Űrgolyhók / Spaceballs: Űrzűr, avagy a csillagok háborodottjai (1987) - ítélet:

5hcsillag560.jpg

36 komment
Címkék: humor űrgolyhók

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr265584185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.29. 14:21:00

Egyszer jó megnézni, de másodszorra már unalom. Mel Brooksnak vannak jobb filmjei ennél.

R. Daneel 2013.10.29. 14:27:58

Harkányi tényleg zseniális... viszont a legjobb anno messze a narrátoros verzió volt!
Ha valaki emlékszik rá, az volt benne az "újítás", hogy a narrátor nem a szokásos fahangon mondta a szöveget, hanem beleélte magát (már persze a maga amatőr módján), és ez iszonyú jól jött ki!

Azóta sem tudom elfelejteni: "Én apád... öccse unokabátyja nővérének a keresztapja vagyok!"

Elegem Van · http://elegemvan.blog.hu 2013.10.29. 14:29:32

Egyértelműen az én vagyok az apád unokaöccsének az unokabátyjának a régi szobatársa a legjobb beszólás!

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2013.10.29. 14:37:42

A legjobb alpári beszólás, amikor a két tökhöz szorított gyűrűből kijönnek a fénykardok, és a dőlt vödör bejelenti: "Enyém a nagyobb"....

Bellagio 2013.10.29. 14:48:27

"Fesuljetek at a sivatagot!"

exilis 2013.10.29. 14:52:27

Szerintem egy poén sincs az Űrgolyhókban. Legalábbis olyan ami megüt egy minimumot.

230e 2013.10.29. 14:59:06

A mellkasból kirobbanó szörny.
A számkombináció.
A fésüljétek át a sivatagot.
A fénykarddal levert világosító a létráról.
A kalózkazettán odatekert jelenet.
A nem láttam hogy a babáival játszott rész.

Lehet fanyalogni, de ez akkor is 80-as évek műve.

A hétvégén a Kémek mint Mi-t néztem (Agymenők helyett), és lassan meg kellene nézni a Top Secretet is, mert csak hangalámondással láttam. Házfelújító ismerőseimnek pedig a Pénznyelőket szoktam javasolni.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.29. 15:02:52

Szerintem ezerszer újranézhető, röhögnivaló.

Bellagio 2013.10.29. 15:08:33

@230e:

Basszus, benned megtalaltam lelki tarsam :)

Urgolyhok, Kemek mint mi, Top Secret, Penznyelok.
Mind ott van a kedvenc retro-listamban.

A kalozkazettan odatekert jelenetet el is felejtettem, oriasi!

con-troll 2013.10.29. 15:19:02

A legszükségesebb ipari árammal működő hajszárítónál fetrengtem a röhögéstől anno a moziban. :)
A babás részt meg a mai napig idézem releváns kontextusban.

Vonatos Flash játék · http://trainhelp.i-host.hu 2013.10.29. 15:37:28

Hát igen, ez egy nagyon jó film, amúgy meg:
Nem fékkezünk senki kedvéért! :D

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.10.29. 16:09:29

@230e: azt nem csodálom, az Agymenők lassan nézhetetlen lett, az új szériáját ami most meg már nem is nézem. Egyszerűen idegesítő, senki nem képes megújulni mostmár két szezon óta, lapos poénok, kiszámítható történet...

Rejtélyes 2013.10.29. 16:31:51

Feknyom az urben, "senki kedveert nem lassitunk" a 2 teljes percig elsuhano urhajo vegen, Morzsa teljes neve Zsemlemorzsa, Lord Helmet majdnem megfullad az elso jelenetben... :)

Nekem is az egyik kedvencem :)

apacuka78 2013.10.29. 17:12:57

1. "Tűz Balfaszok!"
2. "Nem fékezünk senki kedvéért!"
3. Ipari áramos hajszárító: "És nem tudok nélküle élni!"
4. Mel Brooks sikertelen teleportálása után: "Miért nem szóltatok, hogy ekkora seggem van?"
5. Pizza = Jabba

Imádom ezt a filmet, számát sem tudom, hányszor láttam és még mindig vinnyogva röhögök rajta :D

pizzaboy 2013.10.29. 17:25:40

@230e: kalózkazettás nagyon nagy, ami durva, hogy simán körülírják benne a torrentezést. (Vagy ami még durvább, hogy ha már 80-as években is hasonló állapotok uralkodtak, mint ma, akkor nem értem most miért vették elő annyira a torrentezést a filmesek.)

Macropus Rufus 2013.10.29. 17:51:25

@Make Valamit:
akkor nézd meg a 6. évadot. Sheldon Cooper szinkron hangja olyan egy nyávogós affektálos lett mint ha valami kiscsaj nyomatná férfi hangon.
IGazság szerint van olyan amit nem kellene 1-2 évadnál tovább nyomni. Nekem meg van 6 évad. Végignéztem.... vannak jó poénok, de valahogy hülyeség kezd lenni. 6 évvel ezelött pl. Haward Wolowitz 27 évesen lépet be a sorozatba az első évadnál most 36 éves és ugyan olyan hülye mint anno volt. De ez igaz az összesre. Semmiféle személyiség fejlődést nem mutatnak a karakterek, ami azért gázos. Sajnos most úgy néznek ki a srácok, hogy van 4db teljesen lúzer srác, akik 6 év alatt semmit nem tanúltak a saját hibáikból.
Ott van a Penny ("Ha látsz egy penny-t akkor vedd fel és egész nap szerencséd lesz" Wolowitz). Az meg egy hülye ribi, aki kihasználja a teljesen lúzer Leonard érzéseit, akinek 6 év alatt sem eset le, hogy csak hiánypótló. Ez még elmegy 1 évad esetleg 2 évadon keresztűl.
Az is necces, hogy pl. Rajesh Ramayan Koothrappali hol úgy viselkedik mint egy meleg, hol meg nem. 6 év alatt nem jutottak dűlőre a karakterét illetőleg... stb..

Netuddki. 2013.10.29. 17:54:48

"Itt mindenki balfasz?"
Örök érvényű, mintha csak egy fidesz gyűlés közepén forgott volna a kamera...

Reggie 2013.10.29. 18:14:16

@kovi1970: nekem inkabb te jutsz rola eszembe, mert ide is behozod a politikat.

AttilaBeregi 2013.10.29. 18:36:09

Most vagyunk a mostban! :D

pizzaboy 2013.10.29. 18:49:17

@Macropus Rufus: Sheldon Coopernek nyávogós, affektálós lett a hangja? Ha nem nézted az eredeti hanggal van egy rossz hírem (illetve kettő)...

"Semmiféle személyiség fejlődést nem mutatnak a karakterek, ami azért gázos."

Mutass már kérlek egy szappanoperát ahol van jellemfejlődés.

Nick-Name 2013.10.29. 18:55:57

Az Alienes résznél:

"-Na, ne! Már megint?" :)

A klasszikus Zucker filmektől messze van. Kicsit bárgyú, néhol gyerekes, de Örökzöld!

talgaby 2013.10.29. 19:14:54

„Ezek átmentek skótkockás plédbe.” – nekem valamiért mindig ez maradt az egyik kedvencem Balfaszék és az ipari árammal működő hajszárító mellett.

az övezet gázai 2013.10.29. 19:41:55

Semelyik. Tipikusan az a film, ahol a paródiát a viccesnek szánt névalkotások -nem hinném, hogy a szinkron e téren megerőszakolná az eredetit- és gagyi gegek képviselik.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.10.29. 19:53:51

jaaaj ez a legjobb Brooks film, szerintem nem járt el felette az idő, inkább azt mondanám, jobban meg lehet nevezni azt a kevés kínos poént mint a sok zseniálisat

ehhez képest a Fuszeklik Fejedelme már nagyon ratyi

de mondjuk a kis szörny, amikor elkezd énekelni :D

lOc (a pasztafáriánus) 2013.10.29. 20:15:03

@az övezet gázai: Egyetértek. Mel Brooks filmjei csak szánalmas utánzatai a David Zucker, Jerry Zucker, Jim Abrahams hármas filmjeinek.

Bikli néni 2013.10.29. 20:40:35

Azt komolyan nem írta senki, mikor az elnökhöz mindig bejelentkezik az az őrmesternő? Először az ágyban két csajjal, aztán meg brunyálás közben, mikor Helmet van a wc-papíron :D
Amúgy a "valami baj van a radarral" prájszlessz.

230e 2013.10.29. 21:05:39

@Make Valamit: Nem a sorozat, hanem a film: www.imdb.com/title/tt0103872/

Brain Donors az angol címe.

DVB 2013.10.29. 21:28:32

"Megálltunk már? Igen Uram! 5 perc kávészünet..." bumm :) Meg a végén a Majmok bolygója poén :)

R.T. Flakfizer 2013.10.29. 21:48:28

@230e: ki szólít?
;)

és hogy on legyek - a vizelés közben bejelentkező katonanő... ja! azt már írták

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.30. 13:39:35

nem lehet választani az egész bitang jó. :)

cso zsi 2013.10.30. 21:04:43

@R. Daneel: Valahogy nekem is jobban tetszett a narrátoros verzió szövege, a szinkronosban mintha lettek volna sületlenségek is.
Szerintem poénos volt az a jelenet is, amikor lövöldözés közben Leia haját megpörkölik, mire "a francba, a frizurám" tartalmú szöveg mellett elkezdi osztani a halált valami nagy tűzerővel.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.11.03. 18:19:49

@Macropus Rufus: "Semmiféle személyiség fejlődést nem mutatnak a karakterek,"
OFF
Mindegyik mutat fel karakterfejlődést Sheldont (az övét tartják a végére) + a cincogó szőkét kivéve.
süti beállítások módosítása
Helló