Hol a határ tisztelgés, lopás, buta remake és ütős reboot között?

2018. június 27. 23:46 - -Szűcs Gyula-

Miért szeretjük a Star Warst, Zorrót és az egy kaptafára készülő szuperhősfilmeket?

Nemrég a Jurassic World 2 apropóján voltam a vendég a Klubrádió Az Ötös című műsorában, amikoris a szörnyfilmek népszerűségét próbáltuk megfejteni Csákvári Gázával bő fél óra alatt. Két héttel később az ismert szinkronhang-forgatókönyvíró-rádiós Hamvas Dániel vendége voltam: filmes parafrázisokról, plágiumokról, önismétlésekről, nézői igények kiszolgálásáról, másolatokról és gagyikról beszélgettünk.

Az adás meg is hallgatható, lentebb pedig egy-két fontosabb témakört külön is kiemeltem.

Az örök kedvenc kalandhősök: Robin Hood, Zorro, Athos, Porthos, Aramis és társaik

Az örök kedvenc kalandhősök, akik szinte 15-20 évente menetrendszerűen kapnak egy-egy új filmet Hollywoodban, az épp aktuális közönségkedvenc világsztárokkal a főszerepben. Azoknak a magyar tinilányoknak, akik a vasárnap délutáni Disney-maratonokon nőttek fel, valószínűleg először a Garcia őrmesterrel párbajozó Guy Williams dobogtatta meg a szívét, majd később Antonio Banderas – míg az anyukájuk generációja valószínűleg a '70-es évek Zorro-álarcos Alain Delonjába volt szerelmes.

zorrok.jpg

 

A Hero's Journey-formula a Star Warsban

George Lucas a Csillagok háborújában előszeretettel nyúlt vissza akár konkrét jelenetek átemelésével is a kedvenc filmjeihez. Többek között Kuroszava rejtett erődjéhez (a jó kardvívó párbaja egykori mesterével a gonoszok erődjében), John Wayne 1956-os westernjéhez, Az üldözőkhöz (fiatal fiú nem akar az öreg harcossal menni, de mire visszafut a szülői házhoz, azt már felégette a főgonosz) és az 1955-ös The Dam Bustershez (vakmerő pilóták egy csoportja a megállás nélkül tüzelő légvédelmi ütegen átvágva felrobbantják a zsarnokság sratégiai fontosságú szimbólumát, miközben a főparancsnokságon végig izgul a vezérkar a sikerért). A filmélmények mellett Joseph Campbell Az ezerarcú hős című könyve ihlette meg. A híres mítoszkutató filozófus ebben a tanulmánykötetben mutatta be, hogy az elmúlt évezredek meséi mind az emberiség kollektív tudatalattijából merítettek, ezért szól évezredek óta minden történet, az ókori mítoszoktól kezdve a Harry Potterig a fény és a sötétség örök harcáról, amit a bátor főhős önfeláldozásának és segítőtársainak hála, mindig a jók nyernek meg.

winning-story-wars-hero-journey.png

Pont ugyanolyan filmek, pont ugyanakkor

Amikor a Szikla, azaz Dwayne Johnson nálunk forgatta a 2014-es Herkulest, többen is felkapták a fejüket arra, hogy Kellan Lutz ugyanebben az évben saját Herkules-feldolgozással jelentkezett. De ugyanígy 1991-ben két Robin Hood nyilazgatott (Kevin Costner a Tolvajok fejedelmében, Patrick Bergin pedig abban a Robin Hoodban, amiben Uma Thurman volt Marion), 1997-ben a Dante poklában és a Tűzhányóban is kiderült, hogy nem a víz, hanem a tűz az úr. 1998-ban a Deep Impactben és az Armageddonban is aszteroida akarta elpusztítani a Földet, 2000-ben a Mars mentőakciót és A vörös bolygót is megnéztem a moziban, de máig keverem a kettőt, 2012-ben pedig Charlize Theron és Julia Roberts is gonosz boszorkányként szekálta szegény Hófehérkét.

hofeherke.JPG

 

Remake-ek, sokadik részek, szuperhősfilmek

Hollywoodban mindig is szerettek biztonsági játékot játszani, vagyis az új, de rizikós fogadtatású ötletek támogatása helyett a korábban már jól bevált zsánerekben gondolkodni. Lásd a grandiózus szandálos filmek vagy a wester aranykorát vagy a Star Warst. A bestseller regények is állandó ihletforrásnak számítottak Hollywoodban (lásd: Rambo, Die Hard, James Bond), így csak idő kérdése volt, hogy a képregényekben is felfedezzék a producerek és a rendezők a kínálkozó lehetőséget: a vásznon minimális kockázattal, hatalmas pénzeket kaszálva lehet tömegeknek elmesélni a geekeknek egyszer már sikerrel eladott, népszerű történetet.

avengers.jpg

 

Blockbusterek, mockbusterek

A mockbuster koronázatlan királya egyértelműen az Asylum stúdió. Tevékenységüket 2005 nyarán kezdte a Világok harcával, de Peter Jackson King Kongja mellé megcsinálták a maguk óriásgorillás-dzsungeles filmjét King of the Lost World címmel. A Da Vinci-kód mellé összedobták Da Vinci-rejtélyt (itt Tom Hanks helyett az Alien-filmek Bishopja, Lance Henriksen nyomozott a katolikus egyház sötét titkai után), de a 2006-os Snakes on a Plane-t is lemásolták a fergeteges című Snakes on a Trainnel! 2007-ben jött a Transformers-Transmorphers kombó, majd a Sped Racer mellé a Street Racer, a Marvel Thor-filmjeire pedig az Almighty Thor volt a frappáns válasz. A 2012-es Iron Sky sikereit a Nazis at the Center of the Earth című szutyokfilmmel lovagolták meg (ha egyszer végre elkészül az Iron Sky 2 az üreges Föld belsejében élő, dínón lovagló Hitlerrel, akkor az lényegében ennek a mockbusternek a mockbustere lesz). Nekem egyébként 2013-ban az Asylum-féle Atlantic Rim sokkal jobban bejött, mint Guillermo del Toro Pacific Rimje!

pacific_atlantic_rim.jpg

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ SZÖRNYES, VICO-FILMES ÉS STAR WARSOS KONTENT NÉLKÜL!

Imádod a '80-as, '90-es évek látványos blockbustereit és a B-kategóriás szutykokat? Mindened a retró és a képregény? Akkor a Mesék az ágy alól is pont neked készült! Bátran lapozz bele, és ha tetszett, rendeld meg akciósan itt!

dino_reklam.JPG

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr8014078389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Helló