Vesszen a rántott sajt, a tojásos nokedli és a többi Kádár-kori kaja?

2018. június 29. 14:44 - -Szűcs Gyula-

Mikor lesz teljes a rendszerváltás? Ha eltűnik az utolsó kockás abroszos vendéglő is!

fortepan_1972_bauer_sandor.jpg

(Fotó: Fortepan.hu)

Nézegettem a napokban az Index2 címoldalát: egymás alatt sorjáznak a receptek és étteremtesztek, kajafotó kajafotó hátán. A foodporn az új bikinihíd és combszemöldök, beteljesülni látszik végre a rég áhított gasztroforradalom! De egészen biztos, hogy ez így van? Hiszen Budapesten ma is sokak kedvence a Klauzál téri Kádár étkezde meg a rákospalotai Pléh Csárda, tavaly ilyenkor pedig gyászba borult a fél ország, amikor bezárt Budán a Pajtás önkiszolgáló étterem. Egyesek szerint viszont addig nem is lesz igazi rendszerváltás Magyarországon, amíg el nem tűnik az utolsó kockás abroszos kisvendéglő is.

fortepan_1971_kiallitas_110927.jpg

Tourist Étterem, 1971 (Fotó: Fortepan.hu)

Én magam nem vagyok ennyire szigorú a szocialista gasztrokultúra emblematikus fellegváraival szemben. Olyannyira nem, hogy ha valakivel találkozót beszélek meg Pesten a belvárosban, többnyire az Ibolya Presszóba megyünk, ahol lényegében csak a pincéreket cserélték ki az elmúlt évtizedekben, a neonlámpás logót, a lambériát, a lámpaernyőket és a többi berendezést még véletlenül sem (igaz, itt csak melegszendvicset lehet enni a sör meg a bambi mellé).

fortepan_111081_varpalota_szabadsag_ter_palota_szallo_etterem_1974.jpg

A várpalotai Palota Szálló étterme, 1974 (Fotó: Fortepan.hu)

A mostani harmincas-negyvenes korosztály számára viszont minden olyan, ma is létező vendéglátóipari egység, ahol kockás abrosz, üveg só- és borstartó vagy alumíniumtálcára tett vizeskancsó van az asztalokon, az önfeledt gyermekkor mementója. Vagyis az iskolai menzán vívott kenyérgalacsin-csaták és a vidám Balaton-parti nyaralások szívmelengető kegyhelye.

fortepan_110564_bauer_sandor_budapest_xi_kamaraerdo_muskatli_kisvendeglo_1970.jpg

Kamaraerdő, Muskátli kisvendéglő, 1970 (Fotó: Fortepan.hu)

Mások szerint viszont a kockás abrosz maga a levakarhatatlan szégyenbélyeg. Hiszen soha akkora csapás nem érte a hazai konyhaművészetet, mint a Kádár-korszakban, ami miatt máig nem lehetett száműzni az önkiszolgáló éttermek étlapjáról és a vasárnapi családi ebédekről a hiánygazdaság örök életű torzszülöttjeit: a rántott sajtot, a rántott parizert, a tojásos nokedlit, a grízes tésztát, a finomfőzeléket és társaikat.

Emlékszem, volt pár éve egy nagyon vicces Modorosblog-poszt A legszarabb kaják címmel, csupa olyan étellel, mint a bundás kenyér meg a mákos tészta. Ezek persze anno mindenkinek a kedvencei voltak az óvodai meg az iskolai években, úgyhogy a kommentelők látványosan megvédték a listát. De 2011-ben Uj Péternek is volt egy szenzációs gasztrocikke az Indexen, amiben leszedte a keresztvizet a magyar éttermekben felszolgált összes hortobágyi palacsintáról, brassóiról és gulyáslevesről.

kadar_kajal.JPG

(Fotó: mult-kor.hu)

Az, hogy a bundás kenyér meg a rántott sajt sült krumplival még ma is sokunk kedvencei(ideértve e sorok szerzőjét is), nemcsak a krumplilevesért meg a káposztás tésztáért rajongó, puritán Kádár János és korának bűne. Hanem az olyan népszerű szakácskönyvíróké is, mint Pelle Józsefné (Főzőiskola, Minerva nagy szakácskönyve), Horváth Ilona (Szakácskönyv), Kadlott Károly (Kedvenc ételeim) és bizony Csukás István (Pom Pom főz)! Gasztroblogger legyen a talpán, aki világosan megmondja, ezeket a megsárgult lapokon sorakozó recepteket milyen új, trendi szakácskönyvre kellene lecserélnünk!

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ RETRÓ KONTENT NÉLKÜL!

Régen minden jobb volt? Mindened a retró? Akkor a Mesék az ágy alól képregény is neked készült! Bátran lapozz bele, és ha tetszett, rendeld meg akciósan itt!

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr5214081959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FF 2018.06.30. 00:43:34

Azért a hortobágyi-brassói-gulyás hármassal inkább az a baj, hogy maradéktemetők.

az övezet gázai 2018.06.30. 00:53:50

Nem, nem és nem tudom, mi a baj az ilyen koszttal és a kockás abrosszal. Ez utóbbi egyébiránt nem kádári stílusjegy, jelen volt ez a két háború közt is és valószínűleg előtte. Egykor talán színvonalat is jelentett, nem feltétlenül túl magasat, de állandót, megbízhatót.
Számomra a kockás abrosz az olcsón jót jelenti még akkor is, ha ilyen korreláció nem mindig fedezhető fel.
A fent sorolt ételektől meg végképp el a kezekkel.
Lelkesen tapsolunk mindenféle náció legprosztóbb fogásainak, pedig talán azok sem jobbak a mieinknél, csupán trendik, mert egy másik (lehetőleg latin) országból jönnek.

az övezet gázai 2018.06.30. 00:56:33

@FF: jobb helyeken talán már nem azok.
Sokszor eszem ezeket, többször is egy - egy helyen, és az állandó minőség nem maradék felhasználását sugallja.

Girhes Joe 2018.06.30. 01:50:01

@az övezet gázai:

Na igen. Attól még, hogy a netes megmondóember gasztrosznobok kitalálták, hogy jó étel csak az óriási tányér közepén lévő mikroszkopikus adag minél egzotikusabb kaja lehet aranyárban mérve, még ugyan már ne legyen ez kötelező, és lehessen már vendéglőben rendesen jóllakni gulyáslevessel meg túrós csuszával, ha az embernek arra van igénye! Ja és az a gasztrosznob, aki ünnepli a magyaros kisvendéglők kihalását, az mikor fog tiltakozni a gyros-kebab-falafel-hamburger-pizza-kínai invázió miatt?

hegecz25 2018.06.30. 02:31:14

a mult heten csinaltam tojasos nokedlit, mert szeretem. Gulyaslevest nem szoktam csinalni, mert azt nem szeretem. Ennyire egyszeru ez.
Azok a bohocok, akik nemi szosszal korbekeritik a szuperdraga hozzavalokbol osszekotyvasztott, mikroszkoppal alig lathato valamit, azok altalaban fozni sem tudnak, csak jo a marketingjuk. Ennyire egyszeru ez.

czerka 2018.06.30. 02:48:06

@FF: nyugi, mindenhol vannak ilyen hulladéktemető kaják, amiben darált hús van. A kínai goutie és shuijiao is ilyen, mégis a magyar paraszt magömléssel élvez, amikor valami eredeti kínai szakács által nyitott étteremben ilyesmit ehet. Mostanában indexen látom, hogy nagy a hype Budapesten valami Wang mester étterme miatt. A fotók alapján látható, hogy ott teljesen hétköznapi kínai kifőzdés tömegkajákat árulnak kb. háromszoros áron túlárazva, mint amit azok érnek. Konzerv tofu egy fél száznapos tojással a tetején? Ázsiában ezért fizetsz egy nem olcsó helyen 400 forintot. Budapesten eladják neked 1080 forintért.

A magyarnak az a baja, hogy mindent imád, ami külföldi és túlárazva eladják neki.

Közben az amerikai és ázsiai turista imádja az autentikus magyar kajákat, nekem áradoznak róla, akik Budapesten jártak.

Félreértés ne essék, én szeretem a nemzetközi kajákat, Kelet-Ázsiában élek, olyanokat eszek minden nap, amit Budapesten ömlengve dícsérnek a hipszter ficsúrok, de nem értem, hogy a kockás terítős helyeket miért kell leszólni.
Egy töltött paprika vagy brassói is lehet mennyei. Ha ugyanezt török vagy szerb név alatt árulnák, minden budapesti hipszter ezekről blogolna.

czerka 2018.06.30. 02:56:04

@hegecz25: az egy tévhit, hogy szuperdrága hozzávalókból kotyvasztanak mikorszkópikus adagokat a menő helyeken. Menő rasztahajú, tetovált séf éttermében kutyaközönséges gulyáslevest átnevezték vietnami gulyásra, mert tettek bele pár másféle fűszert, meg adtak mellé zöldmangó salátát (tényleg mikroszkópikus adagot), aranyárban. Ez a budapesti trendi kaja manapság.
Megsúgom, a külföldi turista ezt nem értékeli. A külföldi turista, aki Budapestre megy, az járt már Ázsiában, ott akar ázsiaiat enni, nem Budapesten.

Aki pedig azt hiszi, hogy a jó ázsiai éttermekben mindent nulláról főznek alapanyagokból, az téved. Itt Kelet-Ázsiában is van Knorr marhahús por, amiből forró víz hozzáadásával készül a leves. Ugyanis a levesekben lévő húsok olyanok, hogy abból már semmi húsbázist nem lehet kicsikarni.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.06.30. 05:34:11

A tojásos nokedlit is meg lehet csinálni rosszul, meg jól is. Nem kell besöpörni az asztal alá, hogy ez CSAK tojásos nokedli, és belesz*rni. Van olyan is, ahol előre megfőzik, megsütik a tojással, aztán az kerül a hűtőből a mikróba. De aztán vannak emberek, akiknek ez az egész gasztronómia totál kiesik a fókuszból, ők csak "tankolni" ülnek le kajálni - amivel semmi baj.
Nekem a kockás abrosz otthonosságot sugall, oda pörkölt kell, meg brassói. Csak adjanak hozzá normális kenyeret tunkolni, meg rendes savanyúságot. Ja, meg el bírjam rágni a húst, aztán ne is legyek rosszul tőle. Van, hogy már itt gondok vannak.

öreg baka nem rakéta 2018.06.30. 07:45:38

Pontosan, de nem ártana tudni, hogy a kockás terítős vendéglők a imádott Horthy korszak emlékei voltak.

Mikrobi 2018.06.30. 08:05:10

Miért kéne ezeket lecserélni? A németországi autópályákat beszántották Hitler halála után?

nick papagiorgo 2018.06.30. 08:09:41

Meg kell teremteni a lehetőséget (és általában meg is van) hogy mindenki ott egyen, azt és anyiért, amennyit szeretne. Aki akar egyes rántott sajtot, a másik fine dininget, stb. stb.

Le lehet nézni a "kockásabroszos" helyeket, de minek. Ezek nem a Bocuse d'or - on akarnak elindulni a kajáikkal, olcsón akarnak táplálót adni, mert erre van igény. Ha eltűnnének, akkor a népeknek nem maradna más, mint a hamburgeres netán a pizzázó. Az jobb?

Egy hely attól jó, hogy finomat ad, megfizethető áron. Az egy vicc, hogy lassan egy szelet rántott húsért is 3000 ft-ot kell fizetni, köret nélkül ("elitebb helyen" beletesznek valami pizzafeltétet meg párizsit, és akkor az már "gordon blue"). Az a vicc kérem szépen, hogy az éttermek jó része arra játszik, hogy jó drágán ad jó sz.rt, mert elég sok a vendég, nem baj, ha nem jönnek vissza, majd jön más, most kell magunkat megszedni.... inkább ezen kellene változtatni.

toncsi64 2018.06.30. 08:21:46

Azt gondolom azért nem annyira bonyolult ez a dolog. Azokat az ételeket amiket a "kockás abroszos" helyeken kapunk, jó eséllyel otthon is ettük rendszeresen Édesanyánk vagy Apánk által elkészítve. Ezen kajákon nevelkedtünk fel és ezért kedveljük. Nyilván ez az írásban kárhoztatott korosztályra igaz. Miért is kellene ezeknek az embereknek megalkudni és azokat a manapság "trendi" éttermekben kínált kreatúrákat fogyasztani amelyek jelentős hányada otthon el sem készíthető vagy sosem lesz olyan ?!
Egyszer egy komoly borszakértő ismerősömet megkértem adjon tanácsot "jó bor" témakörben. Azt mondta "Nézd, ha akarod órákig ecsetelem egy egy bor tulajdonságait, de alapvetően kétféle bor van. Ami ízlik Neked meg amelyik nem. Döntsd el melyiket fogyasztod."

2018.06.30. 08:27:02

Semmilyen formában nem bírálom a posztolót, ő kérdéseket tett fel és nem próbált manipulálni, de ahogy az előttem szóló tisztelt kollégák is utaltak rá, senkinek sincs morális és tapasztalati alapja egyben sutba dobatni a gasztoenteriőrt és ételtípusokat.
Főleg nem az ámokfutásszerűen időnként megjelenő, kígyóvállú indexes puhánybél szerző pho-levest magasztaló írásaival. Imádom ezeket a magabiztosan észt osztó nyomorékokat a maguk 28 éves élettapasztalatával. Ha pho levest akarsz, ne költözz Vietnámba, nagyon szép dolog, ha Budapesten is találsz, de azért ne savazzuk már le se Laci bácsit (igen, az megsemmisítése az Index szégyenfoltja marad), se más neotradícionális ételt (T<100 év).

Beowulf... 2018.06.30. 08:35:36

A jó tojásos nokedli friss salátával egyszerű és finom, ugyanez igaz a többire is. Lényegtelen, hogy Kádár, Horthy vagy Ferenc József idejében lett divatos.
Múltkor láttam egy panírellenes cikket is, majd ugyanazon a napon Jamie Oliver a TVben úgy istenítette a panírt, mint az egyik legnagyobb gasztro találmányt a világon. Erről ennyit.
Ez a téma tele van szubjektív értékítélettel...

Beowulf... 2018.06.30. 08:44:56

@Könyveslány: Laci bácsival nem lenne semmi gond ha egy Bivalybasznádi 2*os csárdában folytaná a tevékenységét, nem pedig a TVben mérgeznének minket vele, mint követendő példa.
Mivel elvileg ő szakember, komolyabb szakmai kritériumoknak kellene megfelelnie. Ebbe pedig nem fér bele, hogy vegetát szórok mindenre és kész a kaja ízesítése. Ez maradjon a Bivalybasznádi csárda falai között, ha kérhetem.

DirtyHarry 2018.06.30. 08:47:29

Már a bundás kenyér is kádári kaja lett? Azt hittem az egy római kori étel, amit a finnyás franciák is zabálnak :)

2018.06.30. 08:50:38

Beowulf... > nekem nem működik a válasz lehetőség valamiért.

Bízzuk az emberekre, hogy megítéljék a szutyok kereskedelmi tévékben futó műsorokban látottak mindenféle minőségét (tudom, tudom, hehe), de itt a lényeg a hajtóvadászaton van. Keressünk egy általunk lenézett tartalmat vagy szolgáltatást kínáló szereplőt és ugorjunk torokra a klikkvadászat miatt. Szánalmas.

Emmett Brown 2018.06.30. 09:00:49

Szinte minden ételt meg lehet csinálni igényesen, jó alapanyagokból, meg spórolva proli módon maradékokból.

Zoli8181 2018.06.30. 09:02:36

Ez elég szar írás lett!
Én magamat elég gasztro őrültnek tartom, imádok kísérletezni, szeretem a különleges alapanyagokat, a nem megszokott recepteket, de a brassói, a bundás kenyér, a tojásos nokedli igenis jó. Az egy másik kérdés, hogy azok az éttermek amire a blog író gondol azok milyen minőségben készítik. A rántott sajt nagy kedvencem, igen a kockás kerítősben a trapista/anikó és tartár megy, ezeket is imádom, de simán lehet variálni akár a sajttal, a panírral, a szósszal. Nem kell leszólni a rántott sajtot. Menő éttermeket ritkán látogatok, de ha egy átlagos számomra új helyre megyek mindig rántott sajtot rendelek, azt nem lehet elb*szni, az asztal társaságomnak meg meghallgatom a véleményét az ő kajájukról, ha az jó akkor legközelebb megkóstolok valami mást.
A gulyás leves szintén nagyon jó, furcsa mód én otthon rühelltem, aztán a seregeben szerettem meg(minden kaja szar volt, de a gulyás és a vadas nagyon ott volt).
A káposztás tésztát most is rühellem, de azt is lehet igényesen elkészíteni.
A bolognai/milánói(amiről asszem nem volt szó a cikkben), ki hogy hívja egyenesen isteni, csak nem maradékból kell készíteni...ha gondolja a cikk író én szívesen küldök neki saját főzésből csak privátban írja meg a címét.

Alick 2018.06.30. 09:11:56

Szakácskönyv és bundáskenyér: ez esetben nem a kulináris kultúráról van szó, hanem hogyan lehet otthon gyorsan és olcsón egyszerű ételeket összedobni ("munkás- és agglegénykonyha")... egy olyan korban, amelyben a félkész és konyhakész ételek kínálata nem volt jellemző.
Az éttermi Kádár-konyha kritikája abban az értelemben jogos, hogy erre magyar konyhaként szokás hivatkozni, holott a korábbi tradicionális magyar konyha pl. fűszerezésben és a mártások használatában jóval szélesebb palettát képvisel.

PiBá 2018.06.30. 09:13:08

El a kezekkel a tojásos nokedlitől! Ha jól csinálják, akkor az jó. Ha meg nem trendi, akkor meg így jártam :)

Alick 2018.06.30. 09:19:40

@Beowulf... Laci bácsi populáris gasztro-műsora alapvetően arról szólt, hogyan barkácsoljunk otthon a sarki ABC-ben beszerzett alapanyagokból.
Michelisz úr is tarthat kockaköves úton kockaladával vezetéstechnikai bemutatót a népeknek, attól még nem lesz kókler.

fuszujka 2018.06.30. 09:27:58

Rántott sajt? :-O Amerikában kb mindent rántanak ami él vagy nem él, az osztrákoknál meg nemzeti kaja a nokedli. Nem gondolom, hogy ezek gáz ételek lennének.
Aminek viszont tényleg ki kéne kopni, az agyon habart főzelékek és levesek. Ezek a túllisztezett habarások és rántások tényleg csak arra voltak jók, hogy a szegény ember gyomrát jobban tömítsék.

vergyula 2018.06.30. 09:39:22

A tojásos nokedlihez mi a saláta mellett sült sonkát is fogyasztunk. Ha muszáj, megeszem nélküle is, de nem az igazi. A kockás abrosz, gulyás, pörkölt stb. meg kell, és kész.

Behajtó70 2018.06.30. 09:46:59

Rendszeres étterembejáró, blogokat, híreket olvasó, néző emberként: nem értem , hogy miől beszélsz! Ki akarná megszüntetni a kockásabroszos éttermeket? Mit jelnet ez egyáltalán??? Valami Istenről beszélsz, vagy a kormányról, vagy Brüsszel rendelte el, vagy miféle ostoba sületlen butaság ez?!

A kollegákkal, haverokkal direkt ezt keressük, a jö kajákért időben kell menni, mert elfogy már fél egyre (pl pocakos lakatos), vagy a hentes a Baross utcában. Mi a gond a brassóival? Itthon is rendszeresen esszük, a gyerekek kedvence. A mákos tészta nem polkorrekt? Mi vaaan? Az olaszok mást se csinálnak mint tésztára raknak sajtszöszt, paradicsomot, mindenfélét, édesen is eszik.

Szereintem a fenti cikk csak pár magát másoktól megkülönböztetni akaró, semmire sem alkalmas idióta véleményét citalja ide, kefejezetten hírhajhász módon!

Bloggerhez méltatlan ez is, meg a hivatkozott régebbi cikkek is! Ez egy-egy ember egyedi véleménye, miközben az érintettek (éhes emberek) 99,9999%-a nem így gondolja, sőt, reneszánszát éli ez a piac! (Buda, Kolosy tér feletti trendi kisétteremben elvitelre: tökfőzelék fasirttal: 1350 Ft!)

panamcat 2018.06.30. 09:47:58

Egy jó minőségű sajtból, jól elkészített rántott sajt sültkrumplival és tartárral engem bizony boldoggá tesz :)

szepipiktor 2018.06.30. 10:10:20

Remek írás, és ez meglepett!
A történet lényege sajnos igaz, láthatóvá teszi a mai generációs propaganda szokásos aljas és hazug stílusát.
Azok, akikre a szerző utal, semmiféle "rendszerváltásra" nem gondolnak, ez kőkemény üzlet csak részükről, és sajnos az Y generáció szokásos kozmopolita alapú idegenimádata csupán.
Ez az a generáció, akik számos más területen is hasonlóan gondolkodnak (oktatás, kultúra, feminizmus, gendermozgalmak, munkahelyek), azaz a kirekesztő stílus a jellemző rájuk.
Én is sokszor röhögve, sokszor sírva olvasom ezeket a kajaposztokat, mert majd Ő MEGMONJA, hogyan kell rántorrhúst meg mást elkészíteni, azaz a százéves hagyományokhoz hozzátesz egy idegen valamit és máris kész a VALÓDI rántotthús. Legutóbb az egyik gyhalott az ideális sülthúst magyarázta el.
Tehát biznisz, üzelt, propaganda csupán.
Akik tagadják a kockásabroszt, a nokedlit, azok valójában tagadják a hagyományt és az idegen dolgokat akarják csupán, és erre húznak rá ideológiákat.
És hazudnak!
Mert a kockásabrosz (a külvárosi kisvendéglő) soha nem volt a kommunisták találmánya, sőt meg sem szüntették ők sem, hanem például a Meseautó filmünk egyik alapmondása, amit ma is emleget az ember.
A Meseautó 1934-es,,,
A kisvendéglők, kerthelységes kocsmák az átlagemberek szórakozóhelye volt, az ehhez illő garsztronómiával.
Most renoválják Újpesten az egykori Brunovszky Nagyvendéglőt. Anno edzés után kisétáltunk oda és elsörözgettünk, míg hagymás-zsíroskenyeret zabálhattunk a piához. Ki az a barom, aki azt hiszi, hogy politikai okokból majd bemegy az ember egy menő étterembe?
Szóval ez nem gasztronómiai kérdés, nincs benne politika sem, csupán üzlet és az ehhez szükésges hazugaság-marketing...
Ha a piacon megveszem a husit, majd otthon csinálok nokedlit hozzá, az kádárizmus?
Egy nagy francokat!
De támadják, mert nem mész az ő éttermükbe fogyasztani, nem az ő boltjukban vásárolsz ismeretlen alapőanyagokat, hanem a történelmi hagyományok szerint élsz.
És ennek az Y generációs halmaznak nincs veszélyesebb a hagyományoknál.
Na ez viszont kádárizmus! Mert pont a bolsevik-baloldal irtotta a hagyományokat, például a lakosság ide-oda költöztetése is erről szólt, ne legyenek nem befolyásolható közösségek.
Itt ha te pötköltet ennél nokkedlivel, egy külterületi kisvendéglőben, kockás abroszról, az nem kádárizmus, hanem hogy nem tud téged befolyásolni, nem fogod később imádni az idegen dolgokat, nem fogod tagadni a hagyományaidat, a nyelvedet, a családodat, az alap szexuális szokásaidat, a családmodelledet.
Ez a kockásabrosz meg nokedli a mai Y generációs multikultis világkép újabb terrorja csupán.
Tagadd meg nagymamádat a kajájával, süteményeivel együtt és imádd a belga, portugál, afgán, déldakotai ízeket, mert nekik ilyen éttermeik vannak!!!!
.
És hazudnak, mert amit idehoznak és ezért megtagadják a saját kultúránkat - azok azokban az országokban ugyanilyen "kockásabroszos kisvendéglők"!!!! Nem a kockásabrosz a gond számukra, hanem hogy a MI KOCKÁSABROSZUNK és nem belga, olasz, japán, francia kockásabrosz.
.
ÜZLET és MARKETING!

Dzsano 2018.06.30. 10:25:42

Sz*r a cikk, de legalább elfogult. A 70' éveket összehasonlítani a mai napokkal, kényelmes... Talán ki kellene jönni Pestről és szétnézni az országban , ami NEM csak Siófok/Balatonfüred és a "gulyás/pörkölt" helyekből áll.

SZPIITII 2018.06.30. 10:31:27

Rendszervaltas? Olyanok akarnak rendszervaltast, akik meg nem is eltek akkor... !!!!
Jo a kinai, gorog, torok, mexikoi, de a magyar nem... xDD

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.06.30. 10:37:26

A poszt szerzője szereti a rántott sajtot, a bundás kenyeret, a krumplis tésztát és a mákos tésztát. A kockás abroszos kifőzdét is, hiszen ez "az önfeledt gyermekkor mementója. Vagyis az iskolai menzán vívott kenyérgalacsin-csaták és a vidám Balaton-parti nyaralások szívmelengető kegyhelye."
;)

BloodOrange 2018.06.30. 11:17:41

Nem magukat az ételeket kell temetni, hanem az igénytelenséget. Minőségi alapanyagokból, jó arányérzékkel piszok jók tudnak lenni. A rántott hús nálunk szitokszó gasztronómiai körökben, Japánban viszont vallás. A bundáskenyér itt maga a Gonosz, tőlünk nyugatabbra édes verzióban, vajban sütve az egyik legnépszerűbb reggeli (french toast). Sorolhatnám még a példákat...

rnz 2018.06.30. 11:23:53

Édes istenem. A csapvizet esetleg nem akarod betiltatni?

BloodOrange 2018.06.30. 11:25:59

@szepipiktor: Részben igazad van, részben nem. Önmagában nincs gond azzal, ha az ember nyitott az új dolgokra, kísérletezik és hajlandó befogadni új gondolatokat. Ezek sokat hozzátesznek az életünkhöz. Viszont nem szabad elfelejteni, pláne lenézni, vagy megtagadni a gyökereinket, hagyományainkat. Én például marokkói tagine-ban készítem a paprikás krumplit

nemecsekerno_007 2018.06.30. 11:31:56

Sokan nem jutnak hozzá megfelelő minőségű alapanyaghoz v. csak irreálisan magas áron.

A kádári konyha részben a magyar paraszti konyhából "nőtt" ki, de eléggé torz módon.
Tévedés, hogy folyamatosan zsírban tocsogó húsokat zabáltak kétpofára a parasztok.
1. Hús kb. hetente kétszer volt
2. Sok gyümölcsöt, zöldséget ettek
3. Szintén sok tejterméket fogyasztottak: tej, tejföl, sajt, túró etc...
4. Nem ittak cukrozott üdítőket, nem ettek rossz minőségű édességeket...
5. Minden haszonállat kb. 80%-át feldolgozták. (a csirkének nem csak melle van...)
6. és fizika munkát végeztek, főleg a friss levegőn.
7. ja és mindenből azt ették ami ép ért (ahogy egyébként Toscánában is az ottani parasztok :)

- gulyásleves: általában a kimaradt marhapörköltből készítették (ne menjen semmi kárba) friss zöldségekkel, csipetkével.
- a krumplipaprikásnak is van egy hasonló változata amit Húsvét után főztek újkrumpliból, újhagymából és húsvéti "maradék" sonkából. Egyébként elképesztően finom, főleg a kb. olivabogyó-méretű újkrumpliból.
- brassói: ennél is az alapanyag a lényeg :)
- tojásos nokedli: hát ez már a kádári konyha :)

Alapvetően a magyar konyha egyszerű, pont ezért méginkább az alapanyagon múlik. Ha nincs jó minőségű akkor bele se fogjon senki, úgyse lesz olyan.

Egyébként klasszikus a rántott csirke:

Kádári módszer: tyúkból csinálják és előfőzik.

Ahogy kéne: 70-80 dkg-s csirkéből ami annyira fiatal, hogy nem kell előfőzni.
Meg persze marhára nem mindegy, hogy mivel ettették azt a csirkét :)

Túrós derelye: a klasszikus változata sós, kapros túróval készül. Miután vízben megfőtt vaslábosba rakják némi vajjal, kaporvirággal és be a sütőbe, a vaj kicsit karamellzálódik a derelye pirul. Ja meg tejföllel.
Egyébként asszem a Bock Bisztróban "Nyitott ravioli néven" fut ha jól tudom.

Szóval 50 oldalt tele lehetne írni a magyar konyha lezüllesztéséről, de én nagyon sok javulást látok. Nem csak a magyarral kapcsolatban hanem úgy általában.
Azok a szerencsésebbek akik viszonylag közel vannak az alapanyagok forrásaihoz és/vagy kiépült forrásaik vannak. Mostanába tudatosult bennem, hogy ez marhára nem evidencia mindenkinek.

Larry Silverstein 2018.06.30. 11:36:42

Marhaság, hogy ezek ciki kaják. Az osztrákok nem szégyellik a császármorzsát, krumplis tésztát vagy a cseheknél a legutolsó falusi kocsmában is kapható rántott sajt mind a mai napig. A "french toast" pedig lényegében bundás kenyér nyugaton.

Nekem mindig volt vonzalmam a jól elkészített egyszerü ételekhez: lecsó, rántotta, bundáskenyér, krumplistészta, krumplileves, sőt tojásos nokedli - sőt inkább örülnék, ha a hamburger/pizza/melegszenyó kombókkal dolgozó büfések egy része foglalkozna vmi. háziasabb tápokkal is...

Larry Silverstein 2018.06.30. 12:03:04

Meg az is vicc hogy a lisztes rántással készülő főzelékeket szeretik ekézni a séfek, közben a fővárosi Főzelékfalókba nem lehet beférni...

Az az igazság hogy a 90es évek melegszenya/hambi/pizza inváziója sokkal egészségtelenebb mint bármilyen lisztes főzelék, és csak azért pörgetik ezeket a büfések mert fagyasztható előregyártott alapanyagokból készülnek és a leghülyébb alkalmazottat is be lehet tanítani 2 óra alatt arra hogyan készülnek...

Ezzel nem akarom a melegszecsót, hambit pizzát bántani mert mindent meg lehet/ne csinálni jól is.

Kegy 2018.06.30. 12:03:33

mindig kell egy ember, aki jobban tud valamilyen területen valamit a többségnél. Persze a lényeg, hogy minél jobban belegázoljunk a többibe, és még hülyének is írjuk le őket.

Artie 2018.06.30. 12:20:28

Ismét egy képben lévő gasztro-okostojás. Csak egy példa:

www.gutekueche.at/eiernockerl-rezept-1327

Az ősbűn elkövetői Venesz és Turós urak. És azért, mert ami volt, azt is elbaszták a hiánygazdaság miatt. Akkor lett gulyásleves a gulyás helyett, aminek eredetileg semmi köze a pörkölthöz, ami a mai formájában amúgy pont a paprikás, meg akkor lett hortobágyi a húsos palacsinta az éttermi maradékból, ami sosemvolt étel, az ötvenes évekig nem is létezett, korábban a harmincas években született valami hasonló.

És akkor terjedt el a magyaros konyha hazugsága a piros paprikával, meg azzal, hogy mindenmagyar, ami nem: a paprikás mint technológia, a töltött paprika, a palacsinta, a rántott hús. Ezek eredetileg mind osztrák ételek (vagy osztrák közvetítéssel jutottak el hozzánk).

2018.06.30. 12:22:40

@szepipiktor
Sokkal egyszerűbb ez ennél szvsz. Sima sznobizmus, nem hagyománytagadó ideológia.

2018.06.30. 12:26:38

@Larry Silverstein
Eleve nem értem az azon való vekengést se, hogy a lisztes főzelék egészségtelen. Nem attól a lisztmennyiségtől leszünk anyagcserebetegek, amennyi egy rántáshoz kell.

öreg baka nem rakéta 2018.06.30. 12:30:27

Érdekes módon én soha nem foglalkoztam azzal, hogy milyen erdetű a kaja. Jó legyen és kész. A hortobágyi húsos palacsinta ha otthon és nem maradékból csinálom, az jó. Senki, sehol, semmikor ne tiltsa meg, hogy milyen új kaját talál ki akárki. A nagy baj, hogy a vendéglátásban a takarékosság, "fogtechnikusság" előnybe került. Vendéglőben brassóit, hortobágyit és még sok mást sem szabad rendelni.
régi magyar(?) háztartásban meg a takarékosság volt a nyerő... Nem szerették az akkori emberek a kaját kidobni, ezért a maradékot is ügyesen felhasználták. Nincs ebben semmi kivetnivaló.

n3spr3ss0 2018.06.30. 12:33:36

Alig van étterem, ahol ehető, tisztes mennyiségű ételt adnak, a nagy része szar horror áron.

Larry Silverstein 2018.06.30. 12:41:41

Régen nem volt pénz, sok gyerek volt, takarékoskodni kellett a kaján. De falun az alapanyag legalább jó minőségü volt, s mivel háztartásbeliek voltak az asszonyok minden vacakból finomat hoztak ki.

Ma abból a szempontból sokkal jobb a helyzet, hogy egy átlag családnak a kaja már messze nem a legfontosabb kiadása, és rengeteg olyan dologhoz hozzáférni a szupermarketben amiről nagyanyáink álmodni sem mertek, igaz, a minőség néha problémás.
Viszont mivel a nők is dolgoznak konyhatündérségük soxor hagy némi kívánnivalót maga után...

öreg baka nem rakéta 2018.06.30. 12:46:35

"Régen nem volt pénz, sok gyerek volt, takarékoskodni kellett a kaján. De falun az alapanyag legalább jó minőségü volt, s mivel háztartásbeliek voltak az asszonyok minden vacakból finomat hoztak ki."
Pontosan erről volt szó.... A maradékot is meg lehet jóízűen és változatosan csinálni. A háború után meg bejött a majd készételt melegít a család, vagy étteremben eszik hozzáállás. Ezért is kicsik a "modern" konyhák. Nem igazán konyha van, hanem melegítőfülke.
Egyszerűen az időszűke is belejátszik.

naty77 2018.06.30. 13:00:53

Szállodát üzemeltetek étteremmel, ahol ugyan nincs nagy a'la carte forgalom, de ahhoz ragaszkodom, hogy magyarosabb ételeink is legyenek. Persze kell 1-2 kötelező kör azok miatt akik nem mernek kóstolni idegen ízeket, de a többi igenis legyen régi magyaros. Nálunk nincs maradékból étel, Hortobágyi palacsinta és Gulyás leves sem. A maradékot ki tudom tenni reggelibe meleg ételként, elfogy bármi.
A Dorozsmai harcsa miatt került az étlapra külön is túrós csusza pörccel, imádják a külföldiek, nyilván olcsó is, azért is fogy, de jönnek újra vagy repetáznak. Szerintem ez nem ciki.

Az árakat nem biztos, hogy az befolyásolja, hogy én akarok-e meggazdagodni. Az már inkább, hogy a jelenlegi fizetéseket a vendéglátásban elég nehéz kigazdálkodni. Még egy jól menő étteremnek csak-csak, de egy kis szálloda, kis éttermi forgalommal már sokkal vesztesebb helyzetben van, ha dolgozót keres.
Illetve a környék árait is meg kell néznem, nemcsak fölé, alá sem szabad menni túlzottan.

Én hiszek a magyar ételekben. Itthoni éttermekben ritkán eszem másfélét. De ettől még szeretem a külföldi konyhát, ha kint ehetem, valódit és ott is az eldugott kis éttermeket keresem.

naty77 2018.06.30. 13:05:39

Bundáskenyér: minden vasárnap azt csinálok reggelire. Ugyan állítólag az ellaposodott házasság jelképe :D Szerintem meg világbajnok kaja, ha valóban sok tojásból van, kis tejjel, fűszerekkel.
Emlékeztet a gyerekkoromra, jóllaktat, örömmel adom a családnak.
Képes vagyok nyaraláskor is beszerezni hozzá mindent. :D
Ha ez ciki, hát legyen.

öreg baka nem rakéta 2018.06.30. 13:12:51

"Az árakat nem biztos, hogy az befolyásolja, hogy én akarok-e meggazdagodni."

De bizony, sok mással együtt. Már csak az alapvető emberi tulajdonság miatt is.

"Én hiszek a magyar ételekben" Nincs ezzel semmi probléma, csak mi a magyar étel? Mint azt az olvtársunk elmondta, részben.

hunter84 2018.06.30. 13:45:15

Szerintem megfér egymás mellett a jó kis nosztalgikus tojásos nokedli, meg a manapság menő kézműves hamburger. Mindkettőt szeretem, mindkettőt eszem. A nagy kedvenc mondjuk a harcsapaprikás túrós csuszával! :)

kolompar lole 1113 2018.06.30. 13:59:12

Kockás abroszos vendéglő Athénban is van. Miért kéne eltűnnie? Kommunista volt a 300 spártai?

kolompar lole 1113 2018.06.30. 14:29:38

"Mások szerint viszont a kockás abrosz maga a levakarhatatlan szégyenbélyeg. Hiszen soha akkora csapás nem érte a hazai konyhaművészetet, mint a Kádár-korszakban, ami miatt máig nem lehetett száműzni az önkiszolgáló éttermek étlapjáról és a vasárnapi családi ebédekről a hiánygazdaság örök életű torzszülöttjeit: a rántott sajtot, a rántott parizert, a tojásos nokedlit, a grízes tésztát, a finomfőzeléket és társaikat."

Nem is kell! A grízes tészta pl. finom. A párizsi se volt rossz, amíg a rendszerváltás utáni vadkapitalisták el nem kezdtek csontot + porcot darálni bele, és köpködős lett az egész.

Én elhiszem hogy a burzsuj éttermekben jobb kaják voltak, csakhogy azt élvezte kb. 10 ember a háború előtt, a nép meg lófaszt se. Közérdekileg a Kádár kaja sokkal több embernél volt minőségi javulás, mint ahánynál nem.

Szóval ha valamit sajnálni akarsz, akkor azok a magyar nincstelenek, munkások, parasztok, vagyis az ország legyen, akiknek még ennyi se jutott előtte!

kolompar lole 1113 2018.06.30. 14:31:34

"De 2011-ben Uj Péternek is volt egy szenzációs gasztrocikke az Indexen, amiben leszedte a keresztvizet a magyar éttermekben felszolgált összes hortobágyi palacsintáról, brassóiról és gulyáslevesről."

Azért mert a mai vadkapitalizmusban mindent lehet, minden mérget el lehet adni kajának, arról nem a kaja tehet. Nem a párizsit kell üldözni, hanem a köpködős szarok gyártóit!

Larry Silverstein 2018.06.30. 15:09:46

naty77

Én prágában élek 4 éve, és imádom az itteni vendéglátást /van pár dolog, amiben az otthoni jobb, de összességében ez nagyon fog hiányozni ha hazakerülök/. De amiket mondok igaz a vidéki cseh csehókra is.

pluszok: megfizethető, sőt olcsó kajálási lehetőség még a legturistásabb részeken is a hagyományos cseh kiskocsma. 10-15 féle kajánál nem kínálnak többet, mind egyszerü étel mint a csülök, vagy a tatárbifsztek, vagy rántott sajt. Ezek remekül passzolnak a jóféle sörrel, és ezrével vannak ilyen kocsmák a városban mindenhol, és majdnem mindig tele vannak.

Pedig ott sem olcsóbb a munkaerő, sőt. Prágában mindenhol ihatsz jó sört 400 ftért, Budapesten miért nem?

De a jobb éttermekben is 1 akármilyen fogást 1 italt 3000ért borravalóval be lehet takarni ala cart. Budapesten miért nem?

Ami negatívum az nyilván az ízek, a cseh konyha édeskésebben füszerez a csípős kajákat nem kedveli /én imádom/, és néha a kiszolgálás: lehet hogy meglepő de Magyarországon kedves a kiszolgálás a jobb éttermekben, nemzetközi összehasonlításban is.

hillman. 2018.06.30. 15:51:37

Hát itt a kiskocsmábol is csak egy két mutogatni valo maradt.
A corvin áruház mögötti kocsmában még 2000ben is mindig volt sültoldalas. kenyérrel savanyuval. hidegen. 2 sör áráért.

a kocsmák is eltüntek a dohányzási lehetöséggel együtt. a kocsmai kaja még elöbb. A köjálnak persze mindig igaza van, de a kávézok nem potolják a kiskocsmát.

A uj gasztotrendben a csempére, deszkára, zsirpapirra történö tálalást gyülölöm a legjobban; meg , hogy csak sovány hust kapni. Mintha gyomorbeteg vénasszony lenne mindenki.

midnightcoder2 2018.06.30. 16:48:44

@kolompar lole 1113: Mondjuk én sem tudom mi a baj a fenti kajákkal. Jó, egy kivétel van: a finomfőzelék. Na, az valóban irtandó. Amúgy pedig valóban minden a minőségen múlik, illetve a fene nagy szakácsművészettel azért jó alapanyagokból is lehet szar kaját csinálni.

midnightcoder2 2018.06.30. 16:50:43

@naty77: Nálunk a céges étteremben van bizonyos napokon, ha az ember elég korán bejön reggelizni. De itt extra verziót adnak: a bundás kenyérben vékony sajt, és gépsonka is van. Isteni.

moonlight777 2018.06.30. 17:56:54

@midnightcoder2:

Én spec imádom a finomfőzeléket....

EagerEagle 2018.06.30. 20:33:26

Azért ez ennyire nem ördögtől való dolog. Amit ezek a cikkek mondanak, hogy a MINDENNAPOKBAN kéne valami használható, ha úgy tetszik mondjuk 15-20 olyan étel ami elérhető lehetne és megfelel pár alap feltételnek.
Pl. relatíve olcsó, gyorsan elkészíthető, aránylag egészséges, és aránylag nehéz ráunni. és a legfontosabb, hogy melegétel, főétel, nem csak büfékaja.
Igen az is egy jó meglátás volt, hogy a 90-es évek büfékonyhái sem annyira nyerőek így 2020 környékén, mert kicsit sem egészségesek és unalmasak.
Amit a posztoló reklamál, hogy jó helyen (belváros, jómódú környékek) is csak ezek a standard kaják vannak a maguk problémáival, ami a hiánygazdaságban volt, nulla innovációval. Aki hitetlenkedik próbáljon legközelebb a belvárosban úgy kajálni, hogy nem megy rá a gatyája és olyat eszik ami nem jönne ki fél év után a hátán ha hetente kéne enni.
Amit a kommentelők nem értenek, hogy ennek köze nincs a fine dining-hoz meg a sznobizmushoz. Az más kategória, és egye akinek van rá pénze. Meg aki szereti.

Laikus Érdeklődő 2018.06.30. 21:01:33

"Semmilyen formában nem bírálom a posztolót, ő kérdéseket tett fel és nem próbált manipulálni,"
Ó, dehogynem akart manipulálni. Ez egy tipikus kattintásvadász poszt. Ilyen a kereskedelmi média. Ők így "írnak" "újságot."
Szűcs Gyula az újságírás Laci bácsija. Csak vegetával tud írni.

plokmi 2018.07.01. 04:22:57

Ha nekem ízlik egy étel, pont lesz..om, hogy másnak mi a véleménye róla, főleg egy "megmondó ember" kritikusnak.

Európai téridő 2018.07.01. 08:00:10

Ezek a legnépszerűbb otthoni házikosztok, hát persze, hogy időnként a kedvező árfekvésű éttermekbe is ezért megy el a dolgozó nép, addig sem kell a dolgozó nőnek a munkás hétköznapok után a konyhában robotolnia. A finnya-ninnya fine dining pedig marad a nadrágos/szoknyás úri/hölgyi huncutok sznob kedvtelésének. De ne tukmálják azokra, akik nem ezt kedvelik !

bontottcsirke 2018.07.01. 08:20:57

Ezeknek a kajáknak a jelentős része régen bélkitöltő volt, amikor nem volt elég minőségi zabálnivaló akkor ezekből be lehetett lapátolni valagszámra. Mára már sok kiment a divatból, mert a sarki lidlben lehet norvég lazacot kapni akkor ki az aki tojásos nokedlivel szenved otthon?

Még köretnek elmenne, de abból meg van jóval egyszerűbb. Én örülök, hogy vége a gasztro-terrornak, de ezt a kifőzdékkel is közölni kéne, ahol papír-rántott hús van vegetalevessel meg lisztes rántású akármivel. A tojásos nokedlit pont utáltam főleg koviubval, a hortobágyi meg ilyen maradékmentő volt, amibe a legszarabb pörköltmaradékot tették. Aki szereti egye, én inkább bebaszok egy jó szusitálat ti meg erőlködjetek ezekkel a szarokkal, mint a gulyásleves, ami egyértelműen azért lett kifejlesztve, mert a pörkölt nem volt elég mindenkinek.

eßemfaßom meg áll 2018.07.01. 09:01:09

"Mára már sok kiment a divatból, mert a sarki lidlben lehet norvég lazacot kapni akkor ki az aki tojásos nokedlivel szenved otthon? "

Mindenki aki szeret változatosan étkezi, esetleg csak szimplán utálja a halat viszont szereti a tojásos nokedlit.

"Ezeknek a kajáknak a jelentős része régen bélkitöltő volt, amikor nem volt elég minőségi zabálnivaló " A rántotthúsban pl mi a nem minőségi?

"A tojásos nokedlit pont utáltam" "bebaszok egy jó szusitálat" Én pl a rizses nyershaltól kapok hányingert míg a tojásos nokedlit szeretem. Ilyen a szelavi

eßemfaßom meg áll 2018.07.01. 09:02:51

Megjegyzem ennél a posztnál a ghánai moziplakátzosok is értelmesebbek pedig azok is a blog.hu legalját képviselik.

Ha Szűcs nem lenne indexes, ezek az életbe nem látnának címlapot....

cso zsi 2018.07.01. 12:01:25

bontottcsirke 2018.07.01. 08:20:57
"A tojásos nokedlit pont utáltam főleg koviubval"
Nem csoda, ahhoz saláta dukál, kissé édes salátalével, amit utána simán megihatsz.

bontottcsirke 2018.07.01. 18:43:25

hunter84: Jah, nem eszem a karajt!

Blogmotort be kéne állítani, nem megy a feedback, bár a blogocska úgyis azért van hogy egymást nyírjuk...
süti beállítások módosítása
Helló