30 éve ezen a hétvégén lehetett először látni a legrosszabb Indy-filmet

2014. május 25. 22:27 - -Szűcs Gyula-

VHS-gyöngyszemek a 80-as évekből, 10. rész: Indiana Jones és a Végzet temploma

indiana-jones-and-the-temple-of-doom-2116l.jpg

"Csak három Indiana Jones-mozifilm készült, és a középső kicsit gyengébb a másik kettőnél A negyedik számomra nem létezik!"

Már 6 hosszú év telt el 2008 óta, de még mindig divat kutyázni a Kristálykoponya királyságát, és a hiperunalmas "Régen minden jobb volt, de főleg Indiana Jones"-sirám mögé bújva szidni az okkult nácikat felváltó okkult szovjeteket. Pedig ha igazi Indiana Jones-rajongóként nézzük az eddigi négy mozifilmet, akkor egyértelmű a Kereszteslovag-Frigyláda-Kristálykoponya-Végzet temploma sorrend, hiszen Indy indiai kalandja csak egy bugyuta előzménysztori azokból az időkből, amikor még nem a világot kellett megmentenie, hanem... de várj csak, mit is kellett csinálnia a Végzet templomában?

Egy habókos vénember kérésére visszavinni három szent kavicsot valami porfészekbe? Aztán érthetetlen, ősi litániákat motyogva belökni a krokodilok közé egy őrült főpapot, aki gyerekeket dolgoztatott bányájában, és néha elcsámcsogott pár emberi szíven? Ez pont úgy hangzik, mint valami bugyuta kalandfilm-paródia - és maga a rendező, Steven Spielberg sem szánta többnek. Az egészet csak azért forgatta le, hogy összejöhessen a főhősnővel, Kate Capshow-val (aki ugye azóta is a felesége).

williescott.gif

Mindez persze ma már csak egy jó kis Spielberg-anekdota a díszdobozos dvd-kiadás extrái között. Akárcsak az, hogy a Willie-nevű, buta primadonna (aki még a mummyt is keveri a mommyval) azért mozog olyan bénán az Obi Wan-bárban játszódó nyitójelenetben, mert Kate Capshow nem tudott táncolni az extraszűk flitteres ruhájában: ennyit tudtak ugyanis megmenteni a forgatás előtt a drága vörös anyagból: a többit megette az egyik indiai elefánt...

20050_2.jpg

A lényeg, hogy 1984. május 23-án láthatta először az amerikai moziközönség, ahogy a '81-ben megismert, ostorpattogtató, kalapos-bőrdzsekis régészprofesszor Indiában is kiüti a gonoszokat és megszerzi a nőt. És ez a rész ugyan előzményfilm volt, a nézők hatalmasakat röhögtünk azolyan utalásokon, mint mikor Indy szokás szerint le akarja lőni a karddal hadonászó, turbános martalócot - de nincs nála a pisztolya!

indiana jones temple of doom.jpg

Bár Spielberg saját bevallása szerint mindig is irtózott a folytatásoktól (ezért sem csinált soha E.T. 2-t, és a Jurassic Park 2 is olyan lett, amilyen), az Indiana Jones-folytatások munkálataiba mindig örömmel ugrott fejest, George Lucasszal együtt. Hiszen mindkettőjüknek vérzett a szíve, amiért a 389,9 millió dollárt kaszáló Frigyládából ki kellett vágni az ejtőernyópótló sárga gumicsónakkal száguldozást, meg a lávató feletti, csillés-hullámvasutazós üldözési jelenetet, úgyhogy kötelességüknek érezték, hogy összegründoljanak még egy mozifilmet.

ToDglhfssclubobism_large.jpg

Maga a keretszori nem különösebben érdekelte Spielberget, azt rábízta a válófélben Lucasra. Aki miatt ez a rész végül sokkal komorabb lett a többi Indy-filmnél, de mégsem tudta a megismételni a szintén komor Birodalom visszavág sikerét, mert ahhoz egy Lawrence Kadan kellett volna, nem a túlságosan is India-bolond Willard Huyck-Gloria Katz-páros, akik a grandiózusság mellett a többi epizódra jellemző, fergeteges humort is kispórolták a forgatókönyvből (kivéve persze Indy csajozós szövegét a dzsungellakó állatok párzási szokásairól...).

still-of-nizwar-karanj-and-amrish-puri-in-indiana-jones-and-the-temple-of-doom-(1984).jpg

Spielberg igazából a gyönyörűen bevilágított emberáldozós jelenetekben, és a süllyedő mennyezetű, mechanikus tüskecsapdák közt érezte jól magát. Ezek ugyanis pont azokra a régi, fekete-fehér kalandfilmekre emlékeztették, amiket gyerekkorában a phoenix-i moziban nézett - és amikben azért volt mindig kalapos a főhős, hogy ne lógjon ki a lóláb azoknál a részeknél, ahol a kaszkadőr lengedezik a kötélen helyette.

indiana-jones-and-the-temple-of-doom-1984-004-steven-spielberg-arms-over-cage-00n-jrt.jpg

A legendásan gusztustalan, igazi B-kategóriás horrorfilmes trükköket felvonultató vacsorajelenetnél még jobban elszabadult a képzelete. A levesben bugyogó emberi szemeket, a pudingból készített majomagyvelőt és a szétharapott műbogarakba töltött vaníliasodót pont olyan élvezettel rendezte, mint amikor gyerekként a barátaival a kert végében forgatta az amatőr filmjeit, és csak egy náci rohamsisakjuk volt a rohamozós jelenethez, így aki már elmasírozott katonaként a kamera előtt, az a kis Spielberg háta mögött visszafutva lepasszolta a rohambilit a soron következő színészpalántának.

http---makeagif.com--media-5-25-2014-teWb8g.gif

És bár ezek a Végzet temploma trükkök oldszkúlnak és gagyinak tűnhetnek mai szemmel, 1985-ben a Star Wars-filmek veterán Industrial Light&Magic-dolgozója, Dennis Muren Oscar-díjat kapott értük. Ráadásul kiállták az idő próbáját: ugyan ki mondaná meg, hogy a kultikus csillés üldözési jelenetben Harrison Fordék közelijein kívül minden makett, és valójában csak miniatűr babák hullámvasutaznak a láva fölött?

mo_93.jpg

Még minimum három posztot, sőt, komplett könyvet lehetne írni az olyan forgatási érdekességekből, mint amikor szegény Harrison Ford lesérült a maharadzsa palotájában vívott harcban, mert kaszkadőr nélkül, saját maga próbálta átdobni a feje felett a burnuszos bérgyilkost. Vagy hogy Spielberg és Lucas is látszik egy pillanatra a filmben, amikor Dan Aykroyd jegyet intéz Indynek Lao Ce magánrepülőjére:

Vagy hogy a leszakadó függőhidas jelenet olyan bonyolult és drága pirotechnikai előkészületeket igényelt, hogy a spórolós Spielberg csak egyszer tudta felvenni, de ezt úgyis minden Indiana Jones-rajongó kívülről fújja. Nézzük inkább ismét újra a filmet - lehet, hogy ez a legrosszabb Indy-történet, de még így is a mozgókép-történelem egyik legszórakoztatóbb oldszkúl kalandfilmje!

indy.jpg

Indiana Jones és a Végzet temploma (1984) - Ítélet:

4hcsillag560.jpg

64 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr106209769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutyaaszarpor_a_szembe (törölt) 2014.05.26. 01:43:43

a film 1 darab szarral egyenértékű

gizmo26 2014.05.26. 04:29:50

Az a picsa tényleg idegesítő. persze nem annyira idegesítő, mint az atomrobbanás-álló hűtőszekrény, vagy Shia Labeouf.

midnight coder 2014.05.26. 06:43:14

Szerintem az egyik legjobb volt. Nem kell keverni a kalandfilmeket a dokumentumfilmekkel. Ilyen alapon mint mondjunk a mai filmekről. Godzilla*, de ami a legviccesebb: Transformers, aminek az a legnagyobb poénja, hogy csillagközi civilizációt építő robotok, 19. századból itt ragadt belsőégésű motorokkal felszerelt, kézzel kormányozott primitív fémkasznikká alakulnak. Még jó, hogy nem 300 évvel korábban élünk, elképzelem amint a főgonosz átalakul trágyásszekérré.

exilis 2014.05.26. 07:01:29

Hát ti nem tudom mit néztetek. Valóban a trilógiából a leggyengébbje (bár én személy szerint jobban szeretem a harmadik résznél), de vastagon jó film. A csílés üldözési jelenet mai szemmel is szenzációs, megnézném melyik cgi huszár cég tudna hasonló hitelességgel megoldani egy hasonlót, mint amit az ILM lemakettezett ott.

biododírium 2014.05.26. 07:17:54

Nálam a legjobb volt a 3 közül. Laza kis kalandfilm, sok poénnal. 1986ban mutatták be itthon, akkor 13éves, telitalálat egy 13évesnek :)

victor vacendak 2014.05.26. 07:18:35

mind a négy film csillagos 5-ös. újranézhető milliószor. ugyanez nem mondható el a legtöbb elmúlt 5-10 évben készült kalandfilmről.
remélem hagyják békében nyugodni Dr. Jones-t, ha Ford már túl öreg eljátszani, és lesz egy új fiatal majom a szerepben.

tb79 · http://www.ukulele.hu 2014.05.26. 07:37:49

A negyedik rész messze alulmúlja a harmadikat.

midnight coder 2014.05.26. 07:38:22

@victor vacendak: Én mondjuk Star Wars-ban is jobban örülnék CGI-s Harrison Ford-os Han Solo-nak, és Mark Hamill-os Luke Skywalkernek mint élő új színészeknek.

Gyingizik 2014.05.26. 08:05:31

Teljesen ok volt, nem voltak benne gonosz nácik, biztos ez a baja a bloggernek.

Budai Petur 2014.05.26. 08:06:08

Messze felülmúlja bármelyik mai képregényfilmet.

spinat 2014.05.26. 08:34:44

@totorohun: Csíle Dél-Amerikában van.

A film tele van klasszikus poénokkal. lásd fentebb a szemleves, meg az élö kígyók.

Nikorene 2014.05.26. 08:44:55

@spinat: Nem. Dél-Amerikában Chile van. Ha már nyelvtannáciskodol.

De a film és a poénok klasszikusságával eygetértünk. A blogger meg elfelejtette hozzátenni az irományhoz, hogy "szerény véleményem szerint", így viszont csak egy fikázó, majdénmegmondom írás lett, amirôl süt az amatôrizmus. Mondhatnám azt is, hogy kb. ennyit lehet várni attól akinek a 4. Indy "film" bármilyen pozitív listán elôrébb végez, mint a trilógia bármelyik másik része.

Nikorene 2014.05.26. 08:47:09

@Nikorene: természetesen szerény véleményem szerint, de ugye én a véleményemet írhatom egy kommentbe :)

cenzuratroll bosszanto 2014.05.26. 08:51:59

"A levesben bugyogó emberi szemeket,"

Beteg vagy. Kezeltesd magad.

Pierr Kardán 2014.05.26. 08:52:37

Tök jó film, akkoriban pedig kimondottan ütött. Mai szemmel nézve talán a főhősnőn lehetne javítani, Kate Capshaw jobban néz ki, mint Karen Allen, de Karen Allen a jobb színésznő :-)

alien 2014.05.26. 08:53:10

Hova mentek? Az űrbe? Nem bazd+ az űrök közti űrbe! És kalimaá

chr(27) 2014.05.26. 09:25:18

Sikerült a provokáció, bejöttek az Indy fanok, és fel vannak háborodva. Amugy süt az íráson, hogy jobb filmet nem tudna mondani a Kritikus Úr.

Reggie 2014.05.26. 09:36:40

Szerintem mindegyik indinan janos resz szar.

Bellagio 2014.05.26. 09:41:16

Mindegyik epizod ott figyel a szerveremen sok-sok eve full HD 5.1-ben, barmikor ujra lehet nezni oket, 80 eves koromban is elvezni fogom. Csakugy, mint a Csillagok Haboruja vagy Vissza a jovobe sorozatokat.

Pascow 2014.05.26. 09:51:40

mind a 4 Indy film nagyon jó, habár számomra is a 2.rész a leggyengébb. ezen az atomrobbanást kibíró hűtőszekrényen meg kiakadni iszonyat hülyeség. az összes film tele van ilyen baromságokkal, pl. a már említett gumicsónakkal kiugrás a repülőből.

stoppos76 2014.05.26. 09:54:42

Én ezen, amikor gyerekkoromban láttam, jobban izgultam, mint a frigyládán. :)

Advanced Flight 2014.05.26. 10:12:51

Jó trágya ízlése van Spielbergnek, mert az a Capshaw iszonyat ocsmány banya. Ez már gyerekként feltűnt, amikor néztük sorban a 3 filmet, hogy Karen Allen meg Alison Doody mellett mit keres ez a rémróka?

t0thl 2014.05.26. 10:22:16

Emlékszem gyerekként a bajai moziban vizesre izgultam magam rajta. Akkoriban két féle film volt a moziban. Az egyik fajtánál alig vártam, hogy vége legyen, a másik típusnál már az első 5 percben azon járt az agyam, hogy sose legyen vége. Na ez a film a másodikba tartozott... :D

A Spanyol Inkvizíció 2014.05.26. 10:32:01

@Pascow: b+! tényleg? Nem igazak, amiket a filmekben látunk?!
Megyek, fölkötöm magam!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.05.26. 10:36:05

A cikkíró akkora Indiana Jones-fan, hogy még a kedvenc régészprofesszorának is be szokott öltözni, és ostort pattogtat Stetson-kalapban: img.index.hu/cikkepek/0803/cinematrix/jules_jones-poster.jpg
:)

Bellagio 2014.05.26. 10:36:17

Majd' befostam amikor a moziban neztem, ahogy leolvad a naci csavo arca a Frigyladaban :)

Tuskó 2014.05.26. 10:44:28

Amúgy az öregnek egy követ kellett visszavinni, a többi kő a humákhoz kellett a főpapnak.

gigabursch 2014.05.26. 11:10:13

@midnight coder:
ááááááááááááááááááááááááá

Ebbe azért mélyebben belegondoltam.
Trágyásszekér...

mojoking77 2014.05.26. 11:30:15

"de még mindig divat kutyázni a Kristálykoponya királyságát"....
Ehelyett fikazzuk a Vegzet templomat?
Nem igazan ertem amugy, ez mar a nagyon sokadik olyan post a kulonbozo neo filmblogokon, ahol a szerzo ugy istenit egy filmet, hogy kozben minden masodik mondataban fikazza is. Ezt valahol tanultatok, mint szerzoi stilust?
Nem mondom, hogy rem idegesito, pedig az, de hat ez a te postod, a ti blogotokon, kb pont azt csinaltok rajta, amit szeretnetek.
A film nagyon jo, lenyegesen jobb mint akar az utolso keresztes lovag, akar a kristalykoponya.
De hat ugye ez meg az en velemenyem...

karlmann 2014.05.26. 11:32:35

A négy közül tényleg ez a leggyengébb, de tegyük hozzá azért, mert a film közepe unalmas. Viszont az eleje, a repülőből kiugrásig, illetve a vége a csillés rész nagyon rendben van!

saks 2014.05.26. 11:32:44

@-Szűcs Gyula-: Itt csak szép lehetsz, de okos nem. A kommenter úgyis jobban tudja. :)

maxval bircaman fȍszerkesztȍhelyettes · http://bircahang.org 2014.05.26. 11:49:54

@Bellagio:

"Csillagok háborúja, Indy filmek és a Vissza a jövöbe"

De kurva jók, bármikor sokadszorra is nézhetö mind...bár ehhez a sikerhez szerintem azért jócskán kell(ett) az akkor gyermeki képzelöerö is.

Az érdekes egyébként az, hogy húsz-harminc évvel késöbb nem találsz egyetlen filmet sem, amiröl ugyanez a "siker" elmondható.

Giskard07 (törölt) 2014.05.26. 11:57:22

A kristálykoponya minden tekintetben egy kategória a Star Wars előtrilógiával. A Végzet Templomát gyerekként a Gyulai kertmoziban néztük, s gyakorlatilag lefostuk a bokánkat a film végére. Azóta is keresem azt a pumpát, amivel olyan masszívra felnyomták a csónakot fél perc alatt. Vagy csak a szelepet fordították lefelé? :)))

Bellagio 2014.05.26. 11:57:28

@Svájc kiadta a szökésben lévő elítélt expolitikust:

Egyetertek, emiatt meg sem fordul peldaul a fejemben, hogy a Gyuruk Ura trilogiat ezekkel egy lapon emlitsem.

Giskard07 (törölt) 2014.05.26. 12:00:11

SW fanként mondom, hogy bizony azok a filmek is elég unalmasak tudtak lenni néha. Az SW4-ben néha már alig bír eljutni a film a kocsmáig, de a Tatooine-on játszódó részek eleve olyan izgalmasak, mint a sivatag látványa. Ehhez képest a Végzet Templomának közepe egy pörgős akciófilm.

fátum 2014.05.26. 12:27:38

Azok disznószemek voltak a levesben, nem?

arncht 2014.05.26. 12:33:00

az elso resz a legjobb - az meg ugy talalja a dolgokat, hogy hihetonek is tunik. a harmadik ennek utanerzese, azert jo :)

a masodik kb a hongkongos reszig mukodik szamomra, utana iszonyat gagyi. a negyediket meg osszekevertek vmi xaktakkal, egyedul az egyetemen jatszodo reszbol jott le vmi indys.

amugy nem kellett volna messzire menni egy jo indiana jones storiert, kalandjatek formajaban volt egy indy 4, a fate of atlantis 1992bol (lucas arts jatek), nah az csavarokban, hangulatban, helyszinekben izig verig melto az elso reszhez. ha abban a korban le is forgatjak... kar hogy ez nem tortent meg. harom szalon is vegig lehetett jatszani, orok emlek.

sajna harrison ford kezet indykent el kell engedni, egyszeruen egy ilyen tokos akciohos nem oregedhet meg. elobb utobb csak jon, aki melto ra. bar nekem a starwars reszekbol is csak a harom legregebbi mukodik, a tobbi egyszeruen mar nem a 70-80as evekben keszult film - nincsenek benne azok a sajatossagok, a hangulat egy resze veszett el.

baggins21 2014.05.26. 12:38:38

A frigyládáról megmondták a tutit a BBT-ban. Indy szerepe tök érdektelen benne, ha ott van, ha nincs, a nácik megtalálják a frigyládát, kinyitják, meghalnak, vége. :D

victor vacendak 2014.05.26. 13:07:08

@midnight coder: csakhogy ilyen úgysem lesz. inkább előzmény film, annak ellenére, hogy Lukeról mindent tudunk, Solo meg kalóz volt, ami unalmas még a magyar regényekben is.
amúgy szerinted a transformereknek nem az adott kor színvonát tükröző álcát kellene felvenniük? nem logikus, hogy ha az autók a leghétköznapibb eszközök, akkor azok között rejtőznek?

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2014.05.26. 13:17:51

@baggins21: Ennek fényében ez(Végzet temploma) az EGYETLEN Indiana Jones film, ahol eredményt ér el. :D

PaOntan 2014.05.26. 13:30:05

Indiana Jones szamomra egy trilogia. A kristalykoponyat nem szerettem. Szamomra a sorrend: 1, 3, 2, 4.

billy reed 2014.05.26. 14:01:21

@Nikorene: Ez pontosan így van.
Szedett-vedett, vagdalkozó poszt ez. A poszt írója szereti megmondani a tutit.
Talán, ha a hozzátenné, hogy "véleményem szerint..." akkor oké lenne.
De így ex-cathedra kijelenteni...pl. hogy a türkkök gyengék! Ha nem tudja, hogy készült a csillés üldözés, ma sem venné észre!
És nézők százezreinek ez a kedvenc epizódja ahogy másoké meg más.

A Végzet Temploma pont attól jó, hogy sötétebb, komorabb, nyomasztóbb, mint a Frigyláda, vagy a Kereszteslovag.
Úgyhogy mindhárom film más. És zseniális.
A 4. "részről" szó se essék...
Szerintem.

Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2014.05.26. 14:02:32

Lehet mérgelődni, de a Végzet templomát csak azért ajnározzák egyesek és védik a Kristálykoponya királyságával szemben, mert az eredeti trilógia része. Ha egy önálló film lenne, akkor valószínűleg Lucas és Spielberg műhelyének a "méltán elfeledett" feliratú polcára tenné mindenki. Nagyjából semmi nincs benne, ami miatt az első és a harmadik rész frenetikus lett. Az való igaz, hogy a negyedik epizód messze nem ér fel a Frigyládához, vagy az Utolsó kereszteslovaghoz, de a Végzet templománál még így is jobb, ugyanis tartalmazza azokat a kalandos, ám önmagát nem túl komolyan vevő elemeket, amiket annyira szerettünk régen. Ettől még elveti néhol a sulykot, de a Végzet templománál akkor is jobb. Az hol komolyan veszi magát, hol vicces próbál lenni, hol félelmetes, de egyik eleme sem működik igazán. És nem, a maga idejében sem működött, nem véletlen, hogy hosszú éveken keresztül még csak beszélni sem beszéltek az emberek róla. Abszolút saját tapasztalat, éveken át dolgoztam videótékában, az első és a harmadik rész az mind VHS-en, mind DVD-n rongyosra lett játszva (még ha ez a DVD esetében már oximoronként is hat) a másodikat meg alig-alig keresték. Aztán jött a negyedik epizód, és hirtelen fel kellett magasztalni a Végzet templomát is, különben a Kristálykoponya királyságának fikázása nem lett volna annyira hatásos. És most komolyan, tegye fel a kezét, aki szerint a sínről sínre húsz métereket átugró csille annyival reálisabb, mint az atomrobbanás álló hűtőszekrény... Persze értem én, ha egyesek eleve azért ültek be a Kristálykoponya királyságára, hogy később majd ócsárolhassák, akkor elég nehéz lehetett volna megszeretni.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.05.26. 14:30:06

@Giggsy: Minden szavaddal egyetértek!
Aki szidja a Kristálykoponyát a hűtő miatt, az mindig behunyta a szemét, amikor Végzet templomában ejtőernyő helyett(!!!) használták a sárga gumicsónakot, amikor lávató felett hullámvasutaztak a bányában, vagy amikor a kitépett szívű fickó még vígan élt, miközben a szíve ott dobogott(!) Mola Ram kezében, vagy amikor Indy egyszer csak varázsolni kezdett a leszakadt kötélhídon lógva?!?

Én egyébként ezt a rész is szeretem, de egy 5-ös skálán csak 4-et ér - lásd alul a Halálcsillagokat. Így értettem a "legrosszabb Indy-filmet".
Míg a Kereszteslovag és a Frigyláda egyértelműen 5/5, a Kristálykoponya pedig 4,5/5.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.05.26. 14:34:52

@billy reed: te évek óta kevered a tényújságírást a véleményújságírással. :)
Egy filmkritika, vagy ha úgy tetszik, egy filmről alkotott vélemény értelem szerűen szubjektív dolog.

Szerény véleményem szerintezni pedig 2014-ben ugyanolyan modoros pöcsköszörűség, mint ottlapot és webkikötőt emlegetni vagy link helyett ugróhivatkozást mondani. Szerinted mi a tököm egy akció- képregény- horror- és ZS-filmes blogon egy-egy poszt, ha nem a posztoló "szerény véleménye"?!?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.05.26. 14:36:58

@Nikorene: na, még egy szerény véleményező! :)
Akkor vedd úgy, hogy ez az egész webkikötő itt a szerény véleményeim válogatott gyűjteménye!

Deepblue Noir (törölt) 2014.05.26. 14:45:06

mai szemmel részemről

4.
2.
1-3. itt nehéz dönteni

DaveEr 2014.05.26. 15:02:10

Legrosszabb? Hülye vagy bazzeg?! Te emberforma állat, állatforma ember. Ez a LEGJOBB Indy film!

Macropus Rufus 2014.05.26. 15:09:46

azért gyerek fejjel az a szívkiszedős jelenet nem votl semmi. Nekem mind a három tetszik.
A negyedik sem rossz, csak a helyzet az, hogy már túl öreg volt benne Dr. Jones. Kb. mint a 3. részben a faterja. Nem szokás ilyen idősen ilyen kunsztokat művelni. Sztem. Ezt leszámítva nem rossz.

De akik szerint a második rész rossz: miét rossz? Mi az ami rosszá teszi?

Bérgyilkos Bohóc 2014.05.26. 15:20:37

Csak azért jöttem be, hogy megnézzem hányan fognak háborogni:) Amúgy szerintem is ez a legszarabb.

meglivorn 2014.05.26. 15:37:07

Hehe... csatlakozom a cikkíróhoz. Mondjuk nekem már az elején az sem tetszik ahogy Indy leadja a kínaiaknak az első császár hamvait holmi csillogó bizsuért cserébe. Annak nem "múzeumban a helye"?!
A kristálykoponyában se tetszik az "űrök közti űr" duma, de attól eltekintve teljesen elmegy. Ugyan 4,5-öt nem adnék rá de amíg a Végzet tempoma 4 addig a kristálykoponya mondjuk 4,2. Főleg, mert értékelem az öregedéses beszólásokat.

dieter1 2014.05.26. 15:42:40

Nekem a második rész azért nem jön be, mert végképp nem gyerekbarát, szerintem az egyetlen igazán korhatáros. Egy olvadó nácit még mindig inkább meg lehet magyarázni, mint a kitépett szívet. Pedig én úgy szeretem a gyerekeimmel újranézni a kedvenc filmjeimet, hogy nem akarnék egy többé-kevésbé összefüggő sorozat egyik részével éveket várni - tehát emiatt a teljes sorozatot kénytelen vagyok halasztani :-(

A Vissza a jövôbe például homogén, nemsokára műsorra kerülhet a kicsikkel is. :-D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.05.26. 16:04:11

@Macropus Rufus:
Én csak a posztot tudom ismételni:
- a Végzet templomában nincsenek a világ elveszejtésén ügyködő okkult nácik, így nincs is igazán tétje sem a sztorinak

- Indynek egy olyan isten háta mögötti putriba kell visszavinni a Sankara-köveket, ahová tök véletlenül esett le, mert kidobták egy repülőből és elsodorta egy folyó. az egész olyan tét nélküli, véletlenszerű események láncolata

- Nincs nyomozás a természetfeletti után, nincsenek ősi szimbólumok és megfejtésre váró titkok

- nekem az Obi-Wan bárjelenet is fura, ahogy azt fentebb is írták: Indy nem egy seftes kincsvadász, ő a kalandért és az ősi titkok megfejtéséért csinál mindent, nem azért, hogy meggazdagodjon a rablott kincsből (az, hogy Marcus fizet neki azért, hogy kiállíthassák a múzeumban az Indy által előkapart kincseket, az csak bónusz, Indy enélkül is fejest ugrana a kalandokba - magáért a kalandokért).

- Ez a szmokingos-seftelős szál egyébként Lucas ötlete volt, csak Spielberg kidobta a Frigyládából: Lucas mindig is szmokingban verekedő, éjszakai lokálokban pezsgőző, playboy Carry Grantként képzelte el Indyt, aki nőkre és luxuscikkekre verte volna el rendszeresen a sírrablással keresett pénzt. Spielberg szerencsére rábeszélte, hogy Indy inkább olyan legyen, mint Bogart a Sierra Madre kincsében, vagy mint a '40-es évek fekete-fehér kalandfilmjeinek kalapos kalandorai.

- nagyon látszódik a filmen, hogy az akciójelenetek és a csapdák ki vannak dolgozva (csillés üldözés, Obi Wan-bár, süllyedő mennyezet a tüskékkel, stb.), hiszen ezeket még a Frigyládához csinálta az ILM, a sztori pedig ezek köré lett gányolva, és olyan is lett

Pickman2 2014.06.06. 18:37:20

Ez a film nekem meg mindig az egyik kedvencem. Amelyik sokkal gyengebb lett a tobbinel az egyertelmuen a negyedik. Es akik reszeltesen is kifejtik miert:
redlettermedia.com/mr-plinetts-indiana-jones-and-the-kingdom-of-the-crystal-skull-review/

Nagyon rendben van a Vegzet temploma!!!

Ha megnezed a tobbi film mind ugyanannak a torenetrek a remake-ke hol jobb ( indy 1,3) hol rosszabb indy 4.

Pickman2 2014.06.06. 18:45:51

@-Szűcs Gyula-: Egy falu osszes gyermeket megmenteni SOKKAL nagyobb tet szerintem mint visszavinni a krostalykoponyat egy osi templomba hogy... hogy miert is? Mert is viszik az oroszok a krostalykoponyat az osi tempomba? Na az a resz volt a tet nelkuli resz, a kifelyezetten kinos akciojelenetekkel meg a nem letezo motivaciokkal egyutt...

Ennek a resznek kifejezetten az az elonye hogy nem megint a nacik, es nem megint a vilag megmentese.

wektor77 2014.09.30. 21:03:30

Mondjuk en azt hittem,hogy ide mar senki nem fog kommentalni..Jah,hogy miert?Az index mar annyiszor leragta ezt a csontot..es megis bmeg.. :D :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.09.30. 21:10:12

@wektor77: De figyelj már, ha idén 30 éves a film, akkor hogy írhatott róla hamarabb 30 éves évfordulós cikket az Index? (ott általában minden Indy-cikket én írok, feltűnt volna, ha elszámolom magam mondjuk 1 évvel...)

Ahhoz meg, hogy blog.hus filmblogok miről, mennyit és mikor írnak, mi köze az Indexnek? A világon semmi.

wektor77 2014.09.30. 21:44:06

@-Szűcs Gyula-:
Nem ertem miert sertodtel meg jobarat?! :)Amugy nagy kiraly lehetsz ha minden Indy-cikket Te irsz..:D
Torold inkabb amit irtam aztan jonapot... ;)

JanDítě 2014.09.30. 22:09:56

kölökként amikor a főpap kitépi szegény csóri szívét, ki kellett mennem a szobából, a felnőttek nem engedték megnézni.ja és emlékszem németül volt meg hangalámondással.KRAFTSTOFF..KRAFTSTOFF!!!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.09.30. 23:27:55

@wektor77: Én egyszerűen csak nem értem, mit értesz az alatt, hogy "Az index mar annyiszor leragta ezt a csontot."
Mi a lerágott csont? A Végzet temploma? De hát ha egyszer idén 30 éves a film, akkor miért ne lehetne írni róla? Vagy maga Indy a lerágott csont? (Azért olyan nagyon sokszor nem volt róla szó, hiszen a Star Wars a slágertéma a 7. rész forgatása miatt.) Vagy az "a Kristálykoponya jobb/rosszabb, mint a Végzet temploma"-vita? Ezen meg minimum az 5. részig el fognak vitázni a rajongók...

Brando 2014.10.05. 12:02:57

Nem hiszem, h kérdéses h a negyedik rész a leggyengébb, egyszer láttam csupán de nincs kedvem megnézni többször. Eleve Ford már kiöregedett a szerepből addigra, a történet laposra sikeredett, egy gyenge Indi paródia lett belőle nem több.
Érdemes megnézni az IMDB pontszámokat: a kristálykoponya az a film, amit egységesen(!) leggyengébbnek ítél a közönség (6,3 pont nézői átlag egy Indy filmre? ennek csak van oka, nem?) és a szakma - metascore 65%. (Azt azért hozzá kell tenni, h a filmkritikusok az első rész kivételétől nem adtak magas pontszámot a sorozat egyetlen darabjára sem.)

Ebből kiindulva tény h a publikum első három részt tekinti igazi Indy filmnek, s csupán egyéni ízlés kérdése, h ki miként rangsorolja őket. Az én sorrendem: 3-1-2.

Fölöslegese fikázni hát a végzet templomát, ahogy arról beszélni is, h a negyedik rész beelőzi. Három Indy film készült, és volt egy negyedik, amellyel bepróbálkoztak a közönségnél - sikertelenül.
Itt az ideje végleg lezárni az Indy sztorit.

Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2014.10.09. 10:38:54

@Brando: A negyedik Indy film egyáltalán nem lett rossz, csak az emberek idióta "az új az mindig szar" hozzáállása húzta le ennyire a pontozását. Az "öregek" igen nagy része azt várta, hogy azt kapja majd tőle, amit anno kisiskolásként. Mivel erre esély sem volt, jön a szarozás. Ugyanez a helyzet a Csillagok háborújával is, ahol egyesek már-már blaszfémiának tartják az új trilógiát, holott Anakin Darth Vaderré válását eleve nem is lehetett volna abban a könnyedebb stílusban megvalósítani, amilyen az eredeti trilógia volt.

A Végzet temploma pedig egy kalap szar. Anno én rongyosra néztem a másik két részt, a másodikra viszont az első adandó alkalommal rávettem valamit, és bizony ez volt az általános. Később, mikor egy videótékába kerültem dolgozni, ott sem kereste a kutya sem a Végzet templomát. Minden, ami miatt az emberek szerették az első részt, az hiányzott a másodikból. Rohadtul nem véletlen, hogy a harmadik epizód az visszakanyarodott az elsőhöz, és semmit nem őrzött meg a második rész jellegéből. Miért? Mert akkoriban, mikor ezek készültek, az emberek NEM SZERETTÉK a Végzet templomát. Legalább annyira nem, mint amennyire most szidják az Indy4-et.
süti beállítások módosítása
Helló