Ian Livingstone, a Kaland, Játék, Kockázat-könyvek atyja 70 éves lett

2019. december 29. 23:00 - -Szűcs Gyula-

Isten éltesse! Életerő pontjai sose fogyjanak el!

nerdblog_000.jpg

Ian Livingstone-t nem hiszem, hogy be kellene mutatnom a Nerdblog olvasóinak, hiszen a '80-as és a '90-es években több millió gyerek és gyereklelkű felnőtt bújta a lapozgatós játékkönyveit, örökre beleszeretve ezzel a fantasy műfajba. Kedvenc brit mesemondónk és játékfejlesztőnk december 29-én lett kereken 70 éves!

No de hogyan is indult el annak idején a Steve Jacksonnal közös írói-játékfejlesztői karrierje és a Fighting Fantasy-könyvek világhódító diadalútja? Ezt foglaljuk most össze röviden az alábbiakban.

A fenti képen látható úriemberek, név szerint Ian Livingstone, John Peake és Steve Jackson 1975-ben alapították meg patinás társasjátékgyártó- és fejlesztő cégüket, a Games Workshopot. Peake nem sokáig volt a munkatársuk, mivel ő inkább olyan tradicionálisabb játékokat szeretett volna készíteni, mint a backgammon, Livingstone és Jackson viszont már ekkoriban is inkább az olyan forradalmi, interaktív játéklehetőségek felé kacsintgattak, mint a korai videojátékok vagy az 1974-ben debütáló Dungeons & Dragons. A cégnek egyébként kezdetben olyan kevés tőkéje volt, hogy mindössze csak 6 példányt tudtak venni Gary Gygax D&D-jéből, miután megkapták a világ első szerepjátékának exkluzív európai forgalmazási jogait.

Először csak az írógéppel lepötyögött fantasy hírlevelükben, a The Owl and Weasel-ben írtak ismertetőt a D&D-ről, később viszont a magazin kinőtte magát, és a White Dwarf valamint a Warlock is a Games Workshop-játékokkal (és később a Fighting Fantasy-vel) foglalkozott. A kezdeti időkben Livingstone és Jackson olyan kicsi irodát tudtak csak bérelni, hogy ha az egyikük épp benn tartózkodott, a másiknak kinn kellett maradnia, mert ketten együtt már nem fértek volna el. Idővel a háziúr is kitette őket a bérelt emeleti lakásukból, mert megunta, hogy a ház egyetlen telefonja a földszinten folyton azért csörög, mert az emberek a Games Workshoptól akarnak játékokat rendelni. Miután utcára kerültek, és a pénzük csak az irodabérlésre volt elég, Livingstone és Jackson három hónapig egy bűzös furgonban lakott, és csak azért jártak a közeli squash klubba, mert ott meg tudták oldani a napi zuhanyzást és a borotválkozást.

Ezek a nehéz körülmények azonban nem tántorították el őket, mert az álmaikat akarták megvalósítani: abból megélni, hogy egész életükben játékokkal foglalkozzanak.1978-ban nyílt meg végül az első Games Workshop bolt, London Hammersmith negyedében.

dallingroadqueue.jpg

A D&D-forgalmazási jogok lejártának közeledtével Livingstone és Jackson lázasan kezdett agyalni azon, milyen játékok eladásával és forgalmazásával lehetne tovább pörgetni a Games Workshopot. A cégnél dolgozó Bryan Ansell (a GW későbbi vezérigazgatója) egy társasjátékot javasolt, és mivel a terepasztalos-figurás hadijátékok is nagy népszerűségnek örvendtek ekkoriban (igazából a D&D is hadijáték volt, csak ott a figurákat meg a tájat a mesélő és a játékosok képzelték maguk elé...), Ansell Richard Halliwell-lel és Rick Priestley-vel együtt 1984-re megírta a Warhammer első kiadásának szabálykönyvét. Livingstone azonban nem folyt bele aktívan a Warhammer és a Warhammer 40.000 játékok fejlesztésébe, mivel ekkor már saját projekten dolgozott Steve Jacksonnal: nappal a Games Workshop üzleti ügyeit intézték, éjjelente játékkönyveket írtak...

A Tűzhegy varázslója 1982-es megjelenését kétévnyi ötletelés előzte meg. A játékkönyv 1980-ban még a kissé esetlen The Magic Quest munkacímen futott, és eredetileg egy kedvcsináló könyv, szöveges útmutató lett volna a fantasy témájú játékokhoz. Ennek a megírására a Penguin Books kérte fel a szerzőpárost, de Livingstone és Jackson végül nem egy ismertetőt a szerepjátékról, hanem inkább egy szerepjátékos elemeket tartalmazó játékkönyvet írtak. A Penguin vezetősége egészen 1981 őszéig ült az első kéziraton: sokáig tipródtak, hogy a Gyűrűk Urához hasonló, felnőtt irodalomként kezeljenek-e egy fantasy játékkönyvet, de aztán végül a tizenéveseknek szóló Puffin-sorozatban publikálták (abban, hogy a patinás brit kiadó egyáltalán lásson fantáziát a játékkönyvekben, óriási szerepe volt Geraldnie Cook szerkesztőnek).

A Puffin eleinte igen óvatos volt az eladások tekintetében, de hála a White Dwarf-cikkeknek és a könyvek interaktív jellegének, a Fighting Fantasy sorozatnak nagyon gyorsan híre ment, és kiadó is ráeszmélt, hogy sokkal több játékkönyvre van szükségük, lehetőleg azonnal! Steve Jackson nekiállt megírni A káosz fellegvárát, Ian Livingstone pedig A végzet erdejét, aztán a Tolvajok városát, a Halállabirintust, A gyíkkirály szigetét, A Hóboszorkány barlangjait, Az országút harcosát, A rémület útvesztőjét, a Bajnokok próbáját, A varázsló kriptáját és a többi, jól ismert játékkönyvet, amelyek 1989-től Magyarországon is megjelentek a Rakéta Kiadó (később pedig az Új Vénusz) jóvoltából, a ma már kultikusnak számító Kaland, Játék, Kockázat sorozatban. A Fighting Fantasy nemzetközi sikerré vált, nagyjából 20 millió példány kelt el, 35 nyelvre lefordítva.

kjk.jpg

Ian Livingstone ráadásul nemcsak új szintre emelte a könyvolvasás élményét, de az elsők között volt, aki felismerte az írók közül, hogy a videojátékoké lesz a jövő! 1984-ben két játékfejlesztő barátjával, Mark Douglas Ashley Strachannal és Dominic Marius Dennis Anthony Wheatley-vel elkészítette a Domark kiadó első videojátékát (a Domark a hosszú nevű alapítók lerövidített nevéből állt össze mozaikszóvá). !z volt az Eureka!, a C64-en és Spektrumon futó, kultikus kalandjáték. A korokon átívelő, csavaros sztorit maga Livingstone írta: túl kellett élni a dinoszauruszok korát, meg kellett nyerni egy fogathajtó versenyt az ókori Rómában, fel kellett göngyölíteni Mordred ármánykodását Arthur király udvarában, meg kellett szökni a náci Németországból és végül le kellett győzni egy agyafúrt Bond-gonoszt a '80-as évek karibi szigetvilágában! Mindezt a lehető leggyorsabban, mivel az első ember, aki végigjátszotta a játékot, 25 000 font jutalomban részesült! Élet-halál kérdése volt tehát, hogy a fejlesztők ne fecseghessék ki a brit játékosoknak az utolsó feladvány megoldását, így Livingstone-ék a programozást kiszervezték külföldre – egyenesen a Vasfüggöny mögé, az ekkoriban már nyugatra dolgozó, budapesti Novotrade stúdiónak!

eureka.jpg

1991-ben Steve Jackson és Ian Livingstone is eladták a Games Workshop-részesedésükst. Jackson a Virgin Interactive-nál, majd a Lionhead Studiosnál dolgozott (ők követték el a Fable-t és a Black and White-ot), Livingstone pedig az ekkor kapott milliókat beforgatta a Domarkba, ami végül több másik brit játékfejlesztő céggel egyesülve Eidos Interactive néven működött tovább. Livingstone az új játékipari óriás egyik igazgatója lett, az ő főnöksége idején született meg többek között a híres Tomb Raider-sorozat is. 2002-ben BAFTA-díjar nyert az interaktív játékiparban betöltött úttörő szerepéért, 2006-ban megkapta a Brit Birodalom Lovagrendje kitüntetését is (bár az Officer of the British Empire címmel nem jár automatikusan a Sir megszólítás). Eidos-vezérként Livingstone-nak azért jutott ideje a Facebookon is játszani, ami annyira bejött neki, hogy a Playdemicnek is besegített a Gourmet Ranch fejlesztésében, és több interjúban is elmondta: a játékipar jövőjét a közösségi oldalak erejében látja. 2000 óta díszdoktor a University of Abertay Dundee-n, 2011-ben Jacksonnal együtt díszdoktori kinevezést kapott a Bournemouth Universityn, idén pedig a University of Suffolk is díszdoktorává avatta.

1992-ben jelent meg az 50. Fighting Fantasy-kötet, Ian Livingstone-tól a Return to Firetop Mountain , egy évre rá pedig a Zagor legendája (amire ugyan Livingstone neve került, de valójában Carl Sargent írta). 1995-ben a Puffinnál végül leállt a Fighting Fantasy-szériával, de az ezredforduló után beinduló retróláz hamar visszahozta a sorozatot, amit először a Wizard Books karolt fel 2002-ben: Livingstone itt jelentette meg a 2005-ös Eye of the Dragont és a Blood of the Zombiest – utóbbi 2012-ben, a Tűzhegy megjelenésének 30 éves évfordulójára készült el. 2017-ben a Fighting Fantasy brand átkerült a Scolastic kiadóhoz, Livingstone pedig ismét elkezdett játékkönyveket írni: két évvel ezelőtt jött ki a retró kikacsintásokkal teli The Port of Peril, idén ősszel pedig az Assassins of Allansia (utóbbi januárban magyarul is megjelenik majd, Allansia bérgyilkosai címmel).

2010_books.jpg

Livingstone tehát már 70 éves, de testileg és szellemileg is ugyanolyan fitt, mint feleennyi idősen volt. Szinte havi rendszerességgel tart játékipari előadásokat és író-olvasó találkozókat a világ legkülönbözőbb pontjain (tavaly ősszel Budapesten is járt az Árkádia/Pixelcon vendégeként), és jelenleg is számos Fighting Fantasy-kötődésű projektet felügyel licencgazdagént executive produceri rangban, a készülő videojátékoktól kezdve a társasokon és műanyag figurákon át a képregényekig! Reméljük, Ian Livingstone életerő pontjai sosem fogynak el – főleg, mert 2022-re, A Tűzhegy varázslója kiadásának 40. évfordulójára egy olyan vadonatúj játékkönyvet ígért meg a rajongóinak, amit ismét a régi barátjával és harcostársával, Steve Jacksonnal közösen fog megírni! A témát addig bőven lesz idejük átbeszélni, mivel a mai napig összejárnak társasjátékozni Livingstone angliai otthonában.

TETSZETT A POSZT? CSATLAKOZZ A NERDBLOG FACEBOOK-CSOPORTJÁHOZ, ÍGY SOSEM MARADSZ KÉPREGÉNYES, RETRÓ AKCIÓFIGURÁS ÉS VICO FILMES KONTENT NÉLKÜL!

Nagy Ian Livingstone-rajongó vagy? Megvan az összes magyarul megjelent Kaland, Játék, Kockázat? Imádod a képregényeket? Mindened a retró? Akkor Az országút harcosa előzménysztorija is neked készült! Bátran lapozz bele ittés ha tetszett, vedd meg a GooBo webshopjában!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr8915373698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Helló