Bud Spencer 85 éves lett, nosztalgiázzunk az első westernjével!

2014. november 02. 10:00 - -Szűcs Gyula-

A VICO filmjei az ön kedvenc filmjei, 7. rész: Nincs bocsánat

nincs_bocsánat_vico.jpg

Bud Spencer Halloweenkor, október 31-én ünnepelte a 85. születésnapját, ezért ez a hétvége a Nerdblogon ismét a Bud Spencer-Terence Hill-filmeké! Főleg mert mostanában rákaptam a páros régi, '60-as évekbeli westernfilmjeire, amik teljesen más stílusúak voltak, mint mondjuk az ...és megint dühbe jövünk vagy a Bűnvadászok.

Kezdjük a sort Bud Spencer és Terence Hill legelső közös filmjével (a Hannibál ugye nem számít!), az 1967-es Isten megbocsát, én nemmel, ami 1992-ben jelent meg itthon a szépemlékű, sárga VICO-kazetták sorában (és amit a kereskedelmi tévék előszeretettel vetítenek húsvétkor Bunyó húsvétig címmel, a páros utolsó közös filmjére, a Bunyó karácsonyig-ra utalva).

Mivel Fenyő János cége szinte kizárólag a B-kategóriás Canon/Golan-Globus filmekre specializálódott, érthetetlen, hogy ez az ütős spagettiwestern hogyan keveredhetett a médiacézár portfóliójába, ráadásul ugyanazzal a magyar címmel, mint amivel Clint Eastwood nem kevésbé híres westernje 1993 januárjában nálunk is mozikba került.

Már az eleve tragikusan vicces, hogy a kazettaborítón díszelgő portré a bunyós párosról nem is ebből a filmből. A jó öreg Bud egyetlen másodpercig sem volt ilyen elegáns úr a filmben, hasonló zakót és kalapot majd csak az Isten megbocsát, én nem folytatásában, a Bosszú El Pasóban-ban visel - nagyjából két percig, amíg egy tömegbunyóban cafatokra nem szakítják az ellenfelei. Terence Hill sem a képen látható, vigyori csibész, aki biliárddákóval osztja a körmösöket, inkább a ponchós Clint Eastwood és a koporsóját vonszoló Franco Nero hasonmása - de erről majd részletesebben is írok alant.

19541.jpg

Fenyőék egyébként valószínűleg meg sem nézték magát a filmet, csak a bunyós páros '80-as, '90-es évekbeli hihetetlen népszerűsége és a milliós bevétel lebegett a szemük előtt a kazetta piacra dobásakor. Máskülönben nem írtak volna ilyen marhaságot a tok hátoldalán virító fülszövegbe:

"Kedvenc hőseinket a vadnyugat mesés tájain látjuk viszont. Bud Spencer és Terence Hill a 300.000 dollár értékű aranyat elrabló Kegyetlen Billt és bandáját üldözik. A mulatságos és izgalmas kalandok során hatalmas pofonok és kacagtató poénok röpködnek. A végén persze a gonoszok elnyerik méltó büntetésüket, az arany is megkerül, mi pedig gazdagabbak leszünk egy kellemes estével."

Ez a Bud Spencer-Terence Hill-film ugyanis egyáltalán nem olyan mulatságos, mint a későbbiek, és pofonok se nagyon röpködnek benne, inkább csak pisztolygolyók. Abból viszont elég sok: a borostás, halk szavú, szivarozó Terence Hill ebben a filmben például habozás nélkül keresztüllövi a nyomában lihegő banditákat.

terencekill1.gif

Sőt, bármikor képes orvul kést hajítani az ellenfele torkába:

terence-kill-o.gif

Bud Spencert eközben tüzes vassal kínozzák:

bud-spencer-torture-o.gif

Így mérgében még a szülinaposunk is hidegvérrel lepuffant mindenkit. Sőt, előszeretettel használja húspajzsnak a hullákat:

bud-spencer-gyilkol-o.gifGyerekkorunk kedvenc pofonosztói ráadásul annyiszor átverik egymást a történet közepén, hogy a menekülésük egy ponton verekedésbe csap át:

A sztori amúgy a nagy elődöt, A jó, a rossz és a csúfot idézi. Bud Spencer egy bulldogképű, marcona, de hűséges izomhegy, Terence Hill pedig a mindig ugrásra kész, macskaügyességű, kékszemű párbajhős, akik kényszerből együtt erednek egy zseniális gazember, a vonatrabló kísértetet játsszó Bill St. Antonio nyomába, a történet végére pedig szépen összehaverkodnak, és megszerzik a rablók aranyát. 

Az Isten megbocsát, én nem tehát közel sem az a mókás gyerekmatiné, mint a Kincs, ami nincs. Ez kőkemény spagettiwestern, izzadt és borostás, marcona cowboyokkal, akik nagyon sokáig bámulják szúrós szemmel egymást a halálos pisztolypárbaj előtt. Viszont szinte már majdnem olyan jó, mint Sergio Leone Dollár-trilógiája, vagy Franco "Árpád apánk" Nero Jango- és Keoma-filmjei, úgyhogy minden Bud Spencer- és westernrajongónak kötelező látnia!

Pedig nem sokon múlt, hogy Bud Spencer és Terence Hill kimaradjanak a filmből!

  • Bud Spencer híres vízilabdásból lett színészként először kiröhögte Giuseppe Colizzi 700 ezer lírás szerepajánlatát, és rácsapta a telefont a rendezőre. Később szerencsére megegyeztek egy 4 millió lírás(!) gázsiban.
  • Terence Hill pedig teljesen véletlenül keveredett a filmbe: Colizzi eredetileg Peter Martellnek akarta adni Cat Stevens szerepét, de a színész összebalhézott a feleségével, akit mérgében meg akart rúgni, de a falat találta el, és eltört a lába. Colizzi otthagyta a spanyolországi forgatást, és elkeseredetten segítséget kért régi barátjától, Manolo Bologninitől, aki épp akkor fejezte be Mario Girottival a Rita, a vadnyugat rémét. Bologninit azt mondta neki: "Figyelj, van itt egy kék szemű pasas, akire ha ráteszel egy kalapot, pont úgy fog kinézni, mint Franco Nero". Igaza lett, ráadásul Colizzi a német piacon "Isten megbocsát, Django nem!" címmel mutatta be a kész filmet, így a nézők azonnal megszerették az időközben Terence Hill művésznévre váltó, villámkezű cowboyt.

sosie_11.jpg

Az író-rendező Giuseppe Colizzi valamit nagyon jól eltalált ezzel az utolsó pillanatban összehozott válságkasztinggal, nem csoda hogy még évekig együtt forgatott a legendás párossal. De erzekről a filmekről majd egy következő posztban lesz szó!

Nincs bocsánat / Isten megbocsát, én nem / Bunyú húsvétig / Dio perdona… Io no! (1967) - Itélet:

5hcsillag560.jpg 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nerdblog.blog.hu/api/trackback/id/tr206570525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.11.02. 15:17:35

Én sose értettem, mi ez a budspencer-kultusz az indexen. Már gyerekként is kínosnak találtam a filmjeit, azt meg, hogy ennyien rajonganak érte, felfogni se tudom. Faék egyszerűségű, ostoba kis börleszk szkeccsek ezek, filmnek is túlzás nevezni.

nevetőharmadik 2014.11.02. 15:56:59

@retrovírus: ahogy a költő mondja: "you must be fun at parties".

Terror Dzsoni 2014.11.02. 16:00:20

Helyesírást azért átnézhetted volna, van benne egy-két íráshuba...

Egy Srác 2014.11.02. 17:40:19

@retrovírus: Az a kérdés, hogy mikor voltál gyerek? Ha a 90-es évek közepén / 2000-es évek elején, akkor minden világos. A csili-vili filmekhez és nyakatekert fordulatokban bővelkedő forgatókönyveikhez képest a Bud Spencer és/vagy Terence Hill filmekért valóban kár bölcsészkaron diplomázni.
De akkor, mondjuk 1975 és 90 között, szórakoztató újdonságnak tűntek a sok orosz-lengyel tankos-németjuhászkuyás vagy törőcsikmarisdarvasivános meg meztelenseggellovathajkurászós jancsómiklósos filmek mellett. Meg már akkor is a Kőszívű ember fiait nyomta az MTV1 minden március 15-én, kellett "valami más".
Én meg álltam a moziból 30 méternyire kilógó sorban, hogy 8 forintos jegyeket vegyek a Különben dühbe jövünkre.
Ilyen távlatokban (és az azóta megjelent filmek közül párat megnézve) már csak az emlékeink teszik ezeket "jó filmekké". De éppen ezért is fáj jobban, ha valami nyikhaj leszólja őket.

IronRock 2014.11.02. 17:51:41

Best of filmek között van a helye!
Nem könnyed vígjáték, dehogy! Kőkemény véres western. De a két kedvenc játéka nem is emiatt élmény, hanem mert a hangulat és környezet is remek. Egyetlen esetben lógott ki a lóláb, méghozzá brutálisan. A film elején, amikor a kisfiú színes, foltos gumilabdája(!!!) kigurul a sínekre, a békebírót váró vonat elé. Hogyne, 1880-as években gumilabda... Ezt leszámítva profi a hangulat, a Morricone-féle spagetti westernek mellett a helye.

teszir1 2014.11.02. 18:05:38

És mi a f@sz közünk van nekünk a Halloweenhez?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.11.02. 18:11:52

@Terror Dzsoni: Kösz Dzsoni, pár ki lett javtva!

@IronRock: Hát igen, ez még kemény italowestern volt... A Bosszú El Pasóban sem rossz, de az már nagyon erőltetetten majmolta A jó a rossz és a csúfot (viszont cserébe zseniális a csaló kaszinósok lefülelése és a nagy párbaj). A trilógia záródarabjánál, az Akik csizmában halnak megnél viszont azt éreztem, hogy itt már csak az első fele kemény spagettiwestern, amikor Cat menekül az üldözői elől. Onnantól, hogy a morgolódó Bud is betársul a bikanyakú néma szolgájával (aki a végén már nem is néma!!!) "klasszikus Bud Spencer-Terrence Hill-film" lett, azaz nagyon elment a vígjáték irányba... Kár, mert ez a marcona, kicsit könyörtelenebb stílus is nagyon jól állt nekik.
Most fogom végre megnézni a Nevem Senkit is, remélem, az még klasszikus spagettiwestern és nem vicces Terence Hill-kalandfilm...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2014.11.02. 18:12:37

@teszir1: miért a Vadnyugathoz több közünk van? :)

IronRock 2014.11.02. 18:32:52

@-Szűcs Gyula-: Mielőtt csalódnál, a Nevem Senki sem az. Inkább vígjáték, és ezen Henry Fonda se ment. Amúgy nem rossz film, de nem a klasszikus spagetti western. Amit írtál, a Bosszú El Pasóban és Akik cszimában halnak meg, lehetett volna tényleg western, de nem lett. Az Isten megbocsát, én nem után rátaláltak erre a könnyed pofozkodós, kevésbé véres vígjáték stílusra, és onnantól mindenki ezzel azonosította őket. Szerencsénkre, pedig, a komor, marcona revolverhős is jól állt nekik akkor.
süti beállítások módosítása
Helló